Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht#-172 - nummer 45

7 december 2017 - 15:48
Nummer 45 Er was eens een Duitse firma die in onderbroeken handelde. Men kwam op het idee een vertegenwoordiger op het buurland België los te laten. Herr Schmidt sprak naast zijn moedertaal vloeiend Frans en werd er dus op uit gestuurd. Niet gespeend van mannelijke charme verkocht Herr Schmidt de wollen onderbroeken als waren het warme broodjes . De winkeldames capituleerden bij het zien van zijn warme glimlach en glinsterende ogen. Na enige tijd ontdekte Herr Schmidt dat België zoiets had als een vlaamstalig gebied. Weldra zwichtten ook de vlaamse winkeldames voor zijn onderbroeken. In 1913 vestigde hij zich als zelfstandige te Antwerpen. In een riante woning aan de statige Belgiëlei. In de herenhuizen, geflankeerd door twee rijen machtige kastanjebomen die naar de vijvers van het stadspark leidden, woonden vooral leden van het uitverkoren volk. Vol trots betrokken Herr und Frau Schmidt hun droomwoning. In de grote tuin achter de imposante woning plantte vader Schmidt drie jonge kastanjebomen en gaf ze de namen van de zonen. Een kleine ronde fontein bood verfrissing aan de trekpaarden die 'van over het water' (de Schelde) wol aanvoerden. In de muziekkamer kwam een vleugel en de ingebouwde boekenkasten puilden uit van de meest uitgelezen boekwerken. In 1914 werd de droom bruut verstoord. Gestigmatiseerd als duite Joden, vluchtte het echtpaar naar Rotterdam. Twee wereldoorlogen zijn intussen over het huis en de familie heen geraasd. Ik had het voorrecht om er enkele jaren in te mogen wonen. Soms streek ik met mijn handen over een muur en verzuchtte: “Och huis, als jij eens kon vertellen...als jij alle grandeur en alle rampspoed eens op kon schrijven!” In de tram reed ik onlangs over de eens zo mooie Lei. Weg kastanjebomen. Tussen de hoge flatgebouwen staan , weggedrukt, nog enkele fraaie herenwoningen. Op nummer 45 gaapt een groot gat.

7 december 2017 - 19:40
Mooi, een huis met een geschiedenis. Waar onderbroeken al niet toe kunnen leiden. Verander nog wel even " duitse Joden ". Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
7 december 2017 - 20:35
Prachtig Marijcke, kleine mini zeur: frans= Frans en zoals Wilfred aangeeft duite zal Duitse moeten zijn. Echt een mini zeur want wat een prachtige vertelling en wat triest dat nummer 45 er niet meer staat.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 december 2017 - 13:44
Blavatski, ... een verhaal van vergane glorie. Het huis is weg - verdwenen, zoals zo vele nu door oorlogsgeweld of "stomme" branden. Je hebt daar een mooi verhaal neergezet. Het stemt tot nadenken.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2017 - 1:05
Mooi om te zien hoe de uitgebreide opbouw in het begin, aan het einde alles op zijn plaats laat vallen en dan pas de emotie in het verhaal brengt. Goed gedaan. :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2017 - 12:49
Dag Nancy, Fijn dat je even bent langsgekomen en je waardering voor mijn inzending laat zien. Ik heb het zeurtje veranderd. Ik heb daar altijd moeite mee; het gaat er niet in! Ik zal er een notitie van moeten maken en aan mijn laptop kleven. Nog een fijne besneeuwde zondag toegewenst, Nancy. :p

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2017 - 12:59
Het is een mooi ontroerend, verhaal met af en toe een slip of the pen, Duitse, en een verdwaalde komma tussen staan en weggedrukt. Is Vlaamse zonder hoofdletter?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2017 - 15:44
Dag Riny, dank je wel voor je lovende woorden. Het is zo jammer dat het pand gesloopt is. Het verdiende een plaats in 'monumenten die bewaard moeten blijven'. De muziekkamer bijv. was versierd met gietijzeren ornamenten waarin muzikale begrippen waren verwerkt en er was een klein binnenshuis fonteintje in mozaïek en iedere kamer had een prachtig rozetten plafond en de lusters, je had ze moeten zien, onwaarschijnlijk kunstzinnig en zoiets breken ze af om er weer zo"n aartslelijk flatgebouw op te zetten. Ik heb nog geschreven naar het Antwerps stadsbestuur maar geen antwoord gekregen. :angry:

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
10 december 2017 - 22:00
Hoi Marijcke, wat een mooi historisch doorkijkje! Ik heb ervan genoten. Dat het stadsbestuur niet antwoordt, komt vermoedelijk omdat schaamte en excuses zich niet laten vangen in een enkele brief...

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2017 - 12:28
Dank je Ton, voor je reactie en het compliment. Fijn iets van je te horen. Doe je mee aan de autobiografische opdracht #10 uitgeschreven door schrijfcoach Marijcke? Ik heb min of meer afscheid genomen van Mevrouw Blavatski. De opdracht gaat over de winterzonnewende en er reageert geen kip. Dank je wel voor de tip van de schrijfwedstrijd 'fraude'; ik krijg daar de kriebels van, Ton, mijn boosheid en schaamte en spijt aangaande dit onderwerp is te groot om mee te doen. Ik heb op dit gebied te veel moeten ondergaan. Ik zou daar een boek over kunnen schrijven met als titel: hoe komt een domme gans in dat circuit terecht! En hoe komt ze eruit? Mijn oude dag is ermee geruïneerd. Maar daarom niet getreurd; het sneeuwt en de wereld ligt er voor een uurtje prachtig en onschuldig bij. :o

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 december 2017 - 14:38
Wat een mooi stukje geschiedenis waar ik niets van afwist, Marijcke! Het heeft vast indruk gemaakt toen je daar woonde, en tja, als de muren konden praten ... je zou verdriet, gelach en muziek horen! Jammer dat er telkens wel ergens wat glorie vergaat. Heel graag gelezen!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2017 - 13:59
Dag May, Dank je wel voor het mooie compliment. Een compliment van jou is me veel waard. Nog een fijne dag toegewenst. Hier in Antwerpen sneeuwt het weer. Ongelooflijk mooi om te zien, maar om de hond in uit te laten. Brrrr :p

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
12 december 2017 - 14:25
Dag Marlie, Wat fijn dat ik je heb kunnen verrassen met een stukje geschiedenis. Dat huis en zijn bewoners zijn nogal geteisterd in de twee oorlogen. Bijna niemand van de familie heeft de gaskamers overleefd. Twee van de drie zonen zijn erin gebleven. Mijn vriend, de derde zoon, is tweemaal moeten vluchten; als jonge man mee naar zijn ouders in Rotterdam. En in de tweede wereldoorlog is hij naar Amerika gevlucht gevlucht toen de Duitsers zijn huis opeisten. Gelukkig heeft hij na de oorlog zijn zaak weer kunnen opbouwen, maar de melancholie zat er diep in. Ik moest het iedere dag horen... :o