Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#186 De Maassluise koster Suijckerbuijck uit zijn frustratie

Uiteraard staan de luiste stuurlui aan wal! Gewoon stuitend hoe weinig zuinig zij commentaar geven als ik me duidelijk uitsloof om iedereen op te roepen naar het Heilige Kruisgebouw te komen. Dat vind ik toch zo ontzettend uien, daar krijg ik gewoon een huilbui van! Want ik doe altijd fluitend mijn uiterste best om nog wat te maken van het luide gelui, zodat zowel de jongelui als de ouwelui de oecumenische godsdienstviering op tijd kunnen bijwonen, inclusief de bewoners van de buitenwijken. Juist de gelovigen in de afgelegen Kruidenwijk en de tuinders, zuivel- en fruitboeren uit het buitengebied wil ik niet uitsluiten bij het ter kerke uitnodigen. Zelf blijven die uitvreters luieren in hun nest om van daar uit – heel lui – per app hun zuiver kwetsende opmerkingen te spuien. Een enkele keer zelfs vuiligheid uitkramend over een aan hun kruis gekluisterde puisterige vuist. Het loopt toch echt de spuigaten uit met zulke uitzonderlijke vuilspuiterij! Die luiaards met hun bierbuiken mogen ze wat mij betreft aan het kruis nagelen. Of beter nog; met kruiskopschroeven bevestigen, ik heb namelijk uitgepluisd dat dat beter houdt. Dan is het snel uit met dat gespuis! En wat zal ik ze dan euforisch uitlachen! Na deze uitvoerige klaagzang zal het u duidelijk zijn dat ik niet sta te juichen mijn beroep, tevens mijn roeping, nog langer uit te oefenen. Vandaar mijn besluit om uit de kerk te treden. Voor mij is het voortaan uit met dat gelui, ik geef er de brui aan! Voorlopig ga ik even flierefluiten in het buitenhuisje in Juinen dat mijn vriend Huib van der Sluis aan mij uitleent. Buitengewoon rustgevend, juist als je er eens uit wilt om uit te blazen! Ik sluit niet uit dat ik daarna mijn uiterste geluk zoek in Muiden, of liever nog; in het zuiden.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton! Hoe lang heb je hieraan gewerkt om er zo een denderend, kostelijk verhaal van te maken! Telkens opnieuw moest ik lachen, ik kreeg mijn mondhoeken bijna niet meer in hun normale stand. :lol: :lol: Bij de eerste zin dacht ik dat er 'juiste' stond, maar jouw versie is nog véél beter! klein lettertje vergeten: mijN roeping en ik zou 'uitoefenen' zetten in plaats van uitvoeren. :thumbsup: :nod:

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een fijne tirade. Ik zie hem zo voor me staan die koster. "Dat vind ik toch zo ontzettend uien, daar krijg ik gewoon een huilbui van!" dit vind ik goed gevonden. Er zit veel humor in je tekst.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton? Zoveel ui dat ik het niet droog kon houden. :crybaby: 'Een enkele keer zelfs vuiligheid uitkramend over een aan hun kruis gekluisterde puisterige vuist.' Wil je je nader verklaren? Ik heb iets tegen het veelvuldig gebruik van uitroeptekens maar hoe goed heb jij deze ui-scene uitgedacht. :{}

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, ... ik voel me uiig worden. Ik pel uien, ik ruik uien, ik bak uien. Ga jankend ten onder. Morgen zien we vel verder...

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, ... laat ik nu net zoute haring met uitjes gegeten hebben. Een pracht verhaal met de U en de I tezamen gebracht uit het alfabet. Mijn meest meelevende zin is: Voor mij is het voortaan uit met dat gelui, ik geef er de brui aan. :nod: :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: Je bent aan het muiten en gaat buitengaats. :nod: Je hebt er echter - wederom - een uitbundige, uitmuntende woordenbuiteling van gemaakt!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, werkt echt op de lachspieren dit taalkundig uitje. Uit is uit! Wat mij verder opvalt is hoe handig je het verhaal in drie delen hebt opgeschikt met het verspreiden van de ui. Het effect hier is dat je die man hoort praten en daarbij zijn mond in de ui-stand voor je ziet staan. Langer moet het ook niet duren.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi allen, met enige vertraging (met dank aan de griep); hartelijk dank voor jullie mooie reacties. Fijn dat jullie ervan hebben genoten. @ Marlie; dank voor je scherpe blik, ik heb de aanpassingen gedaan. Kon ik tegelijk - na raadpleging van het kadaster - corrigeren dat het buitenhuis niet van Henk maar van zijn broer Huib is... :) @ Mili; de knuist nader verklaren? Verklaar je nader! En dankjewel voor je uitroepteken-aai-over-mijn-Westlandse-bol. @ Riny; wat fijn dat je twee keer langsvloog in je Uiver. @ Schrijfcoach Odile; dankjewel voor je compliment over de driedeling, ik heb er bewust die witregels ingezet, zowel vanwege de inhoud maar ook voor de leesbaarheid. En met je eens; langer moet het ook niet duren, daar word ik zelf uiig van!