Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#198 Vluchten kan nog steeds

‘Wat zeg je nou, mam’, vraag ik terwijl we naar een terrasje lopen. ‘Carla, ik wil een nieuwe pc, dat oudje gaat echt niet meer, veel te traag. Toen ik gisteren mijn nieuwe microwave bestelde, duurde het zolang tot ik de betaling kon afronden. Je weet wel. Je moet je kaart in zo’n doosje steken en dan die getallen intypen. Dat wil ik niet meer. Ik heb de oude pc van jou gekregen. Lief bedoeld, dat begrijp je wel. Maar ondoenlijk in mijn dagelijkse gebruik.’ Toen mijn vader overleed tien jaar geleden, heeft ze een pc cursus gevolgd. Samen met haar buurman. Die was vijftig. Hij haalde het examen in zes maanden. Mijn moeder deed er negen maanden over. Ze moest en zou het halen! ‘Nou mam, nu je toch zo lekker bezig bent, welke pc heb je uitgezocht, die je graag wil hebben?’ ‘Dat lieve Carla, vind ik nu wel erg moeilijk, die processors en zo. Ze lijken dan wel snel, maar is dat ook wel zo? Ik vraag het me af. Zou jouw Willem mij van advies willen voorzien? Ik heb wel een klein handzaam dingetje gezien, iets groter dan een smartphone en dat is een hele pc inéén. Maar ik wil toch eerst met Willem overleggen of dat iets voor mij is.’ ‘Tuurlijk mam, heb je een voorbeeld, mail Willem maar eventjes. Kijkt hij wel hoor.’ ‘Ik zie het wel Carla. Je zit te lachen om je oude moeder. Maar ik kan toch niet de wereld aan me voorbij laten gaan, alleen omdat ik 92 jaar ben? Er schijnen ook zulke leuke spelletjes te zijn, maar daar moet je pc wel een bepaalde snelheid voor hebben. Dan kan ik meedoen met jouw kleinkinderen. Ze hebben me vorige week al gevraagd.‘

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marle: herkenbaar maar hoe past de titel hierin? Bedoel je dat oma ook zonder nieuwe computer kan, ook ouderwetse spelletjes met haar kleinkinderen kan spelen?

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, leuk dat je het vraagt. Vluchten in de internetwereld op 92 jaar oude leeftijd. Net zoals de kinderen hun toevlucht nemen. Ik hoorde dit verhaal op een terrasje en dacht zo wil ik ook graag oud worden! Fijn weekend.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, 92 en dan nog zo fit en pienter zijn; dat zou iedereen zich inderdaad wensen! Net als Peter puzzelde ik met je titel. 'Maar daar wil ik toch eerst met Willem overleggen of dat iets voor mij is.’ Ik zou 'daar' schrappen: 'Maar ik wil toch eerst.....' Ik vind het woord 'microwave' hier wat uit de toon vallen. Ik weet niet of deze dame het echt zo gezegd heeft, maar anders zou ik er gewoon 'magnetron' van maken.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi weergegeven de verouderde computer en de hoge leeftijd van de moeder. Deze zin heb ik een paar keer gelezen: 'Dan kan ik meedoen met jouw kleinkinderen.' Zeg je dat over je achterkleinkinderen? Zo komt de oude dame niet op mij over uit het stukje. Zij lijkt mij een pittige tante. Ook ik lees liever magnetron dan microwave, maar dat is gewoon persoonlijke voorkeur.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik leuk vind is dat Willem de computerdingetjes moet oplossen. Daar is Carla's (schoon)zoon -als die er al is- niet zo van? Echt mooi is het achteloze "mail Willem maar eventjes" want appen daar doet mam niet aan.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal dat een hele familiesfeer oproept. Als de oude dame microwave zegt vind ik het een leuke typering. Ze is lang niet in een winkel geweest. Dat zij ook vlucht op internet is een grappig gegeven. Dat ze denkt dat Willem beter over computers kan adviseren ook. :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, ... hoop gevende titel! Je bent nooit te oud om te leren, vlucht daarvoor niet weg - zo bedoelde je dat toch? Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vluchten van de buitenwereld naar internet. Maatschappelijk probleem mooi aangekaart. Alineavorming maakt het beter. Zeker voor Toen mijn vader overleed Moeder praat wel heel lang zonder onderbreking door. Carla krijgt er geen speld tussen maar kan altijd wel een handeling of stopbeweging uitvoeren. Er schijnen ook spelletjes te zijn moet dan weer aansluiten. Het is immers nog steeds moeder die praat. (Aanhalingstekens aanpassen) Microwave stoort me niet. Typisch oma gepraat kan immers.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goh, wat een energieke moeder heb jij. Eén die op haar 92e nog midden in de wereld staat. En tegelijk haar toevlucht zoekt in de digitale wereld. O sorry, ik lees in een reactie, dat je dit op een terrasje hoorde. Mijn grootmoeder is van dezelfde leeftijd en is zo'n 2 en een half jaar weduwe. Daar heeft ze het -uiteraard- moeilijk mee. Niet goed ter been meer, maar verder goed gezond. Vrijwel altijd een dochter of zoon of thuishulp om zich heen en toch zit er geen fut meer in. Kwestie van karakter natuurlijk. Haar man heeft altijd geleerd, en doorgeleerd. Toen hij tegen de 80 liep, leerde hij met de PC werken, vervolgens met printer, scanner, internet etc. Vrijwel tot aan zijn overlijden (bijna 93 geworden) . Zoals ik schreef : een kwestie van karakter. Eén punt : je schrijft in spreektrant, dan zou ik "oud" weghalen in "alleen omdat ik 92 jaar oud ben?"

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marie, 92 en dan nog zo fit en pienter zijn; dat zou iedereen zich inderdaad wensen! Net als Peter puzzelde ik met je titel. 'Maar daar wil ik toch eerst met Willem overleggen of dat iets voor mij is.’ Ik zou 'daar' schrappen: 'Maar ik wil toch eerst.....' Ik vind het woord 'microwave' hier wat uit de toon vallen. Ik weet niet of deze dame het echt zo gezegd heeft, maar anders zou ik er gewoon 'magnetron' van maken.
Edwin, daar geschrapt, je hebt gelijk. Toch nog weer ingeslopen bij mij. Ik vond het ook gek de microwave, voel met je mee taaltechnisch. Nederlands is de voertaal. Echter deze dame zei het echt Daarom mijn keuze dit zo te schrijven. Dank voor je aandacht en fijne avond

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mens is nooit te oud om te leren, Mw.Marie. Ik geef de voorkeur aan magnetron. Fijne zondag
Hey John, leuk dat je komt lezen. Zoals hierboven #4 heb ik gekozen voor microwave, voor beide is wat te zeggen. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi weergegeven de verouderde computer en de hoge leeftijd van de moeder. Deze zin heb ik een paar keer gelezen: 'Dan kan ik meedoen met jouw kleinkinderen.' Zeg je dat over je achterkleinkinderen? Zo komt de oude dame niet op mij over uit het stukje. Zij lijkt mij een pittige tante. Ook ik lees liever magnetron dan microwave, maar dat is gewoon persoonlijke voorkeur.
Hey Levina. Leuk dat de 92-jarige pittig overkomt. Zo komt ze ook op mij over, via het verhaal dat ik hoorde. Dank je voor het compliment, dan heb ik het goed over kunnen brengen. Dan kan ik meedoen met jouw kleinkinderen. Deze zin werd zo uitgesproken idd. Dus heb ik het overgenomen. Ik wil erin meegeven dat deze 92-jarige haar dochter ziet in haar oma fase. Zo benadrukken dat ze er al vele generaties is en nog steeds ook mee wil gaan met de jeugd (gamen met hen op haar pc). Als het te ingewikkeld leest en je erover struikelt betekent het toch dat het niet lekker loopt. Ik denk er nog over na. Microwave en magnetron, ikzelf neig ook tot magnetron, al buitenlands genoeg. Zie #4 Fijne avond

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik leuk vind is dat Willem de computerdingetjes moet oplossen. Daar is Carla's (schoon)zoon -als die er al is- niet zo van? Echt mooi is het achteloze "mail Willem maar eventjes" want appen daar doet mam niet aan.
Leuk je reactie te lezen. Wacht maar appen wordt zo ook wel een dingetje. Straks sppelt de 92-jarige games op haar smartphone. Geen idee of dat kan hoor, weet daar veel te weinig van. Fijne avond

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal dat een hele familiesfeer oproept. Als de oude dame microwave zegt vind ik het een leuke typering. Ze is lang niet in een winkel geweest. Dat zij ook vlucht op internet is een grappig gegeven. Dat ze denkt dat Willem beter over computers kan adviseren ook. :)
Dank schrijfcoach Odile voor de leuke reactie. Ik hou wel van die types, die met hun tijd mee willen gaan, ongeacht de leeftijd. Zo wil iedereen wel oud worden toch. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, ... hoop gevende titel! Je bent nooit te oud om te leren, vlucht daarvoor niet weg - zo bedoelde je dat toch? Met plezier gelezen.
Hey Riny, leuke invalshoek geef je me terug. Vluchten op internet bedoel ik weer te geven. Vluchten kan ook heel aangenaam zijn. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vluchten van de buitenwereld naar internet. Maatschappelijk probleem mooi aangekaart. Alineavorming maakt het beter. Zeker voor Toen mijn vader overleed Moeder praat wel heel lang zonder onderbreking door. Carla krijgt er geen speld tussen maar kan altijd wel een handeling of stopbeweging uitvoeren. Er schijnen ook spelletjes te zijn moet dan weer aansluiten. Het is immers nog steeds moeder die praat. (Aanhalingstekens aanpassen) Microwave stoort me niet. Typisch oma gepraat kan immers.
Dank je voor je uitgebreide reactie, leerzaam. Ik ga meer letten op alineavormin, dank je. Hier is het per alinea of Carla of haar moeder die spreekt. Het leest nu veel prettiger zie ikzelf. Leuk al die reacties tav microwave te lezen. Fijne avond.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goh, wat een energieke moeder heb jij. Eén die op haar 92e nog midden in de wereld staat. En tegelijk haar toevlucht zoekt in de digitale wereld. O sorry, ik lees in een reactie, dat je dit op een terrasje hoorde. Mijn grootmoeder is van dezelfde leeftijd en is zo'n 2 en een half jaar weduwe. Daar heeft ze het -uiteraard- moeilijk mee. Niet goed ter been meer, maar verder goed gezond. Vrijwel altijd een dochter of zoon of thuishulp om zich heen en toch zit er geen fut meer in. Kwestie van karakter natuurlijk. Haar man heeft altijd geleerd, en doorgeleerd. Toen hij tegen de 80 liep, leerde hij met de PC werken, vervolgens met printer, scanner, internet etc. Vrijwel tot aan zijn overlijden (bijna 93 geworden) . Zoals ik schreef : een kwestie van karakter. Eén punt : je schrijft in spreektrant, dan zou ik "oud" weghalen in "alleen omdat ik 92 jaar oud ben?"
Dank je Edith, voor je uitgbebreide reactie. Heerlijk die oudere mensendie zo nergiek blijven. Ga helemaal mee met je betoog, kwestie van karakter en gezondheid daarbij natuurlijk. Mbt 'oud' heb je gelijk, aangepast. Scherpe blik en leerzaam voor mij. Fijne avond.