#202 Riool

In de haven van Amsterdam monden honderden rioolbuizen uit die geregeld geïnspecteerd worden. De grotere gaan duikers in. Ik mag met Rob mee. Het water is zo smerig dat een lamp geen zin heeft. Alles gaat op de tast. Een zeiltje dat over mijn hoofd glijdt doet denken aan een lijk. Ik ril. Het rioolwater is niet alleen afkomstig van de toiletten, ook van werkzaamheden en het productieproces. Flessen, plastic flacons en verfblikken zijn verboden, die moeten we meenemen om te rapporteren. De afgelegde afstand is moeilijk te schatten. Ik voel een ruk aan de buddylijn. Rob heeft iets gevonden. Zijn zaklamp gaat langs een paar stangen, ik zie een fietszadel. Hoe komt een fiets zo diep in een rioolbuis terecht? Rob wrikt de fiets los, probeert voor de grap de bel, ik hoor zowaar iets tikken, en duwt met zijn arm dat we omkeren. De fiets sleept hij aan een touw achter zich aan. Terug in het open water moet ik plotseling kotsen als ik besef in de stront te zwemmen. Rob start een dompelpomp om ons schoon te spuiten. Dat de fiets zo diep in het riool zat lag aan de werking van eb en vloed, verklaart Rob.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brrr Peter, levensecht beschreven. Ik smul weer van je verhaal maar krijg het er tegelijkertijd benauwd van; donker, onder water, in een afgesloten ruimte...Dat doe ik je niet na! 'De grotere gaan duikers in.' Deze zin loopt niet helemaal lekker voor mijn gevoel. Misschien 'De grotere zijn voor de duikers'?
13 juli 2018 - 16:07

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, ... weer wat geleerd. Ik denk nu aan gesteun en gekreun op een hoop. Wat een narigheid in zo'n rioolbuis. Toch zijn daar ook weer mensen voor nodig om zo'n klus te klaren. Goed van je om dit ook eens meegemaakt te hebben. Met aandacht gelezen.
13 juli 2018 - 20:38

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend verhaal, Peter. Maar als je in het riool bent en je opeens beseft dat je in de stront zwemt, moet toch nauwelijks een verrassing zijn. Het zou me verbazen als het niet zo was. Leuke insteek van de opdracht.
13 juli 2018 - 21:55

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He bah wat een lekker vies stukje. Ik bleef ook even steken bij 'de grotere daar gaan duikers in'. Gelukkig kwamen we er alle drie weer uit. Jij kotsend weliswaar, ik met dank voor je verhaal.
13 juli 2018 - 22:01

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Peter, een gezonde belangstelling en een nieuwsgierige blik brengen een mens werkelijk overal. :) Al ben ik dit keer wel blij dat ik hoog en droog achter een bureau zit terwijl mijn geest dankzij jouw schrijftalent een bezoek breng aan wat minder frisse oorden. Ik struikel een beetje over de lamp. Eerst zeg je dat het water zo donker is dat een lamp geen zin heeft, maar dan ziet de hp een fietszadel in het licht van een zaklamp?
13 juli 2018 - 22:34

Ook dit van jou komt zo realistisch over, dat ik bij mezelf denk : moet hij werkelijk de riolen zuivering van rommel? Ik dacht dat zoiets automatisch in zijn werk ging. Rioolwaterzuivering? Vreselijk werk in ieder geval. (Tussen haakjes - Doet mij denken aan zo'n oude Amerikaanse zwart/wit tv serie "the Honeymooners, die ik eens via Youtube bekeek. Er was een buschauffeur en een lange slungel -ben zijn naam vergeten- die in de "sewer" werkte. Ik weet het weer, Norton. Ralph en Norton -en hun echtgenotes.) Maar dat er nog steeds mensen zijn die zulk smerig werk verrichten. Onbevattelijk.
13 juli 2018 - 23:50

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben het met de opmerking van edwinchantalenq eens. (Hoe verzin je zo'n naam? Ik vermoed dat het niet verzonnen is.) Gelukkig had Rob een zaklamp bij zich. Ik ben ooit in een gierput gevallen. Er was geen fiets, wel stront. Hoe ben jij uit je stronttrauma gekomen?
14 juli 2018 - 3:08

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mooi realistisch. Ook ik struikel over de zin, die edwinchantalenq aanhaalt. Daarnaast 'haak' ik ook even op het feit dat het fietswrak met een zaklantaarn beschenen wordt, terwijl: 'Het water is zo smerig dat een lamp geen zin heeft.' Vanaf nu kijk ik anders tegen het water in de haven van Amsterdam aan. :-)
14 juli 2018 - 8:56

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Strontnieuwsgierig vanmorgen ... ja hoor: acht reacties, allemaal leuk Ik ben blij dat jullie niet in de stront gezakt zijn, behalve Tja in een gierput details: er zijn rioolbuizen, de grotere gaan duikers in - duidelijker is: de grotere worden geïnspecteerd door duikers een grote lamp om het traject te verlichten is zinloos, omdat het water zo smerig is, maar van heel dichtbij kun je wel met een zaklantaarn een detail zien het speelt een rukkie terug, het zal tegenwoordig wel anders worden gedaan, er zitten roosters voor die fietsen e.d. tegenhouden, nadeel daarvan is dat zij ook groter spul aan de binnenkant opvangen enfin dat is onze zaak niet John: je kent toch wel het verschijnsel dat je je ergens overheen zet om iets te bereiken en na afloop pas tot het besef komt wat voor gevaar je hebt gelopen? Bijv. de tandarts? Stella: we waren met z'n tweeën, niet met drie Bedankt allen voor het lezen, dit was weer zo'n heldere herinnering
14 juli 2018 - 9:12

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peter, weer een beeldend beschreven herinnering. :puke: Ik vind je schrijfstijl meestal prettig lezen. De commentaren op je 'rioolzin' zijn terecht maar in #11 heb je zelf een goed alternatief beschreven. Fijne dag!
18 juli 2018 - 10:35

Je schrijft : [quote=PeterFD] details: er zijn rioolbuizen, de grotere worden geïnspecteerd door duikers een grote lamp om het traject te verlichten is zinloos, omdat het water zo smerig is, maar van heel dichtbij kun je wel met een zaklantaarn een detail zien het speelt een rukkie terug, het zal tegenwoordig wel anders worden gedaan, er zitten roosters voor die fietsen e.d. tegenhouden, nadeel daarvan is dat zij ook groter spul aan de binnenkant opvangen enfin dat is onze zaak niet ---------------------------------------- Ik heb je verhaal nog eens gelezen, nu wat nauwkeuriger dan eerst. Het zal anno 2018 inderdaad wel anders gaan, maar je kunt toch niet meer dan respect en bewondering hebben voor mensen die dit werk uitvoer(d)en, inclusief jijzelf dus en deze Rob. De waterstand aflezen in de kruipkelder onder huis vind ik al eng genoeg.
18 juli 2018 - 15:07

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edith: bedankt dat je terugkwam je doet me terugdenken aan Tiel ons rijtjeshuis was boven een voormalige sloot gebouwd daardoor, naar het scheen, was de kruipruimte altijd vochtig en trok de schimmel omhoog
18 juli 2018 - 17:10

Graag gedaan hoor. Ik doe dat vaker, herlezen van andermans en eigen stukken en reacties. Wat betreft de kruipruimte hier, die is geïsoleerd, maar er staat onder het huis helaas altijd water. (althans, dat zei de loodgieter die er nadien gewerkt heeft. Het idee, dat mensen in de Tweede Wereldoorlog ook wel in kruipruimten onderdoken is haast ondenkbaar.
18 juli 2018 - 17:27