# 217 Witte kat

Mireille verlangt intens naar haar kinderjaren in het bos. Haar vader kwam toen nog af en toe thuis. Tegenover de bushalte zit een witte kat. Ze heeft nooit een poes mogen hebben omdat haar moeder over haar hele lijf rode uitslag kreeg bij tante, die voor haar verjaardag een angorakat had gevraagd. “Pss, poes…” doet Mireille. Er passeert een kleine vrachtauto. Als die voorbij is ziet ze de witte kat niet meer. Bijna drie uur later stopt de bus bij de eindhalte in haar dorp. Achter het winkelraam meent Mireille heel even een witte kat te zien. Ze gaat naar binnen en vraagt om een half brood en een fles water. De witte poes zit niet meer in de vensterbank. “Heeft u een witte kat?” “Eh, nee, hoezo?” Onderweg naar het huis in het bos ziet ze een paar keer heel even een schim van een witte kat. In een kinderboek, dat zij wel honderd keer heeft gelezen, staan tekeningen van een witte en een zwarte kat. De witte kat is goed en de zwarte is boosaardig. Wil de witte kat haar waarschuwen voor onheil dat zij tegemoet gaat? De deur is op slot, maar het keukenraam staat open. Ze trekt zich omhoog aan het raamkozijn, schaaft haar knie op de vensterbank, maar ze is binnen. De keukenvloer ligt bedekt met bladeren. In het teiltje voor de vaat zit een dikke laag schimmel. Er komt geen water uit de pomp, het leertje zal verdroogd zijn. Door de openstaande kamerdeur ziet ze een witte kat in de vensterbank zitten. Hij springt op de grond en loopt naar de slaapkamer van haar ouders. Onder een dikke laag stof ligt op bed de trouwjurk van haar moeder. Haar verdroogde naakte lichaam hangt aan de beddenkwast. Als ze omkijkt is de witte kat verdwenen.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessante beelden. Het is wel wat verwarrend voor mij. Ik heb wat puntjes/vragen, die misschien verhaal duidelijker kunnen maken: - Gaat Mireille sinds lange tijd terug naar haar ouders, heeft ze geen contact meer? - Hoezo checkt ze de pomp? Ik kan me voorstellen dat ze eerst schrikt dat het zo stoffig is? - Wat heeft de trouwjurk voor betekenis? Ook ben ik nieuwsgierig hoe Mireille reageert op alles wat ze daar aantreft. Schrikt ze dat het zo stoffig is, of had ze het wel verwacht? Naja, het maakt nieuwsgierig :).
25 oktober 2018 - 22:03

Lid sinds

6 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad interessante beelden en leuk dat de kat telkens terugkomt. Maar een verdroogd naakt lichaam aan de beddekwast ( volgens google zonder N) is iets te vaag voor mij. Heeft ze zelfmoord gepleegd? Spreekt men nog van een naakt lichaam als het skelet zonder kleding is? :thumbsup: Ik heb het gevoel dat jij met dit verhaal buiten je comfort zone bent getreden. Compliment daarvoor!
27 oktober 2018 - 18:38

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
May: inderdaad buiten mijn comfort zone getreden, fijn compliment ik vind dat de witte poes duidelijk moet zijn uit het kinderboek de trouwjurk suggereert dat de vader/dader iets wil duidelijk maken, bijvoorbeeld een mislukt huwelijk volgens mij blijft een lichaam dat verdroogt naakt als het geen kleding draagt
27 oktober 2018 - 19:55

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De spanning komt in dit verhaal niet door het zintuiglijke maar door de gebeurtenissen. Wat je dan krijgt is afstand. De lezer kan niet echt dichterbij komen en voelt zich vervreemd alsof het niet echt is. Heb je dat expres gedaan? Die uitgedroogde moeder is niet echt te verklaren uit wat ervoor verteld is. Is de dochter zo lang niet meer op bezoek geweest? Als dit verhaal langer zou zijn zou je meer zintuiglijk kunnen schrijven en meer hints kunnen schrijven. Voor dit korte verhaal komt er wel wat vaak een glimp van de witte kat. Een paar keer is genoeg. Bovenal is dit een goed kort verhaal dat je met meer woorden en meer zintuiglijke beleving van de hoofdpersoon dichterbij kunt brengen. Het is eigenlijk een goede verhaalopzet om een langer verhaal mee te schrijven.
30 oktober 2018 - 13:50