#221

OUD&NIEUW Na het jarenlang onderzoeken van de grote wereldreligies en leefwijzen, het gebruik uitproberen van alle verdovende middelen die hij maar kon bemachtigen, was Marcel tot de conclusie gekomen dat het leven geen zin had. Niet dat hij er een eind aan wilde maken, zo slecht was het bestaan nu ook weer niet, maar hij had het opgegeven om echt gelukkig te willen worden. Op zijn verjaardag had hij van zijn buurvrouw een cadeau gekregen. Hij wist heus wel dat ze hem leuk vond en daarom had hij haar ook uitgenodigd. Hij had nog veel meer mensen gevraagd om ’s middags langs te komen, maar om onduidelijke redenen was alleen Mieke verschenen. Nadat hij voorzichtig het inpakpapier had verwijderd hield hij een soort boek in z’n hand. ‘Het is de nieuwe scheurkalender’, zei Mieke toen ze zag dat haar buurman er wat onhandig mee stond te haspelen. ‘Elke dag een blaadje’, voegde ze eraan toe. Hij had haar bedankt met een ferme zoen en twee wijntjes ingeschonken. Op oudejaarsdag was hij Mieke in de supermarkt tegengekomen. ‘Nog plannen voor vanavond?’, had hij langs zijn neus weg gevraagd. ‘Nee, ik ben alleen, dat heb ik ook het liefst’, had zijn buurvrouw geantwoord en zag de ongelukkige blik in z’n ogen. ‘Maar na twaalven kunnen we wel even proosten hoor’, zei ze toegeeflijk. Hij had geknikt en was doorgelopen. Om twee over twaalf was de bel gegaan. Ze wensten elkaar een gelukkig nieuwjaar en Marcel schonk twee champagneglazen vol, die ze zacht tegen elkaar tikten. De volgende morgen, bijna middag, het was best wel laat geworden met Mieke, die hem bij het weggaan nog had gezegd dat hij nu eindelijk haar verjaardagscadeau kon gaan gebruiken, ging hij na het ontbijt op zoek naar het papieren geval. Hij vond hem onderin de krantenbak. ‘1 JANUARI’, las hij hardop, ‘GA DIT JAAR DOEN WAT JE HART JE INGEEFT’. Hardop herlas hij de tekst. Hij trok zijn schoenen aan, trok de deur achter zich dicht en belde aan bij Mieke. ‘Mag ik je kussen? Echt kussen?’, vroeg hij. Mieke lachte en deed de deur verder open.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Willem, … je post is verkeerd terechtgekomen. Ik denk dat je vergeten hebt de Wekelijkse schrijfopdrachten aan te klikken. Je zit hier op Proeflezen. Probeer het nog eens. Trouwens, een leuk verhaal. vrg
23 november 2018 - 21:23

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Willem. In deze zin een inconsequentie in het perspectief: ‘En zag de ongelukkige blik in zijn ogen’ Dat kan de hp niet weten. Als je er ‘misschien’ of een soortgelijk woord bijplaatst, is dat opgelost. Met veel plezier gelezen hoe de hp zijn hart volgt.
26 november 2018 - 12:41

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, een lovestory ... Zo zie je maar, het geluk ligt naast de voordeur. Kijk even naar deze zin: 'het gebruik uitproberen van alle verdovende middelen die hij maar kon bemachtigen', dat leest wat krom.
27 november 2018 - 10:54

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willem, Een goede tip voor 1 januari. Ik denk dat ik die ook maar eens ga toepassen. Tips over struikelpuntjes kreeg je al van Nel en Stella, las ik. Leuk verhaal.
Ik merk dat het toch anders is nu ik je in real life hebt gezien, ook al bleef het zaterdag bij een vriendelijke lach en een knikje. Het voelt toch persoonlijker nu. :)
26 november 2018 - 20:02

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willem, lekker leesbaar verhaal, zou zo maar echt kunnen verlopen. Wel lief hoor de hp aan de deur en vraagt of hij haar echt mag kussen. Een heer wel eigenlijk. Fijne avond
27 november 2018 - 19:50