#257 A mule to ride

A mule to ride Waarom ik vastzat is niet belangrijk. Belangrijk is dat ik vandaag weer vrijkom. Weg van hier, om er nooit meer terug te keren.  Nee, ik ben geen beter mens geworden. Ik heb vooral geleerd dat ik uit handen van justitie moet blijven. De bewakers schreeuwen hun bevelen. Deuren en hekken gaan open en sluiten zich ook weer achter mij. Ik wandel rustig over de open ruimte tussen de gebouwen en de muur. Haast is voor de angstigen. De zware deuren worden geopend en tot slot rolt het metalen hek langzaam opzij. Vrijheid! Ik voel de ochtendzon in mijn rug branden. Voor me aan de overkant van de weg staat Elwood, mijn maat, mijn broeder, mijn broer. Strak in het zwarte pak, met gleufhoed en zonnebril. Net zoals ikzelf. Onze hoofden denken muziek, onze levens leven het. We zijn zwijgers tegenover elkaar, maar we voelen de liedjes in ons hoofd aan. Straks gaan we weer muziek maken, weer echt leven. Weg van de juten die steeds achter ons aanzitten, die ons opjagen en vernederen en die ons pakken op de kleinste dingen. Puur, omdat zij ons niet mogen en wij hen niet. De politie en wij, ooit stonden we op het kruispunt en namen ieder een andere afslag.  In gedachten tel ik af: Eén en twee en één, twee, drie, vier: She caught the Katy, and left me a mule to ride. De voltallige gedachtenband swingt. En ik, ik ben de zanger.  Elwood loopt naar me toe, ik naar hem. Midden op de weg een omhelzing. Zwijgend. De muziek dendert door in mijn hoofd. Dan zie ik het pas. Een afgetakelde politieauto! Op de eerste dag in vrijheid haalt Elwood me op in een politieauto. Ik laat hem niets merken, maar verdomme, een politieauto! We stappen in. Zwijgend.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Hadeke, … wat goed getroffen, zeg. Ik ken praktisch geen films. Nu zie ik er des temeer op tv, vooral België en de laatste weken op Ned.2 Ik heb nog heel veel in te halen. Ik begrijp nu ook, dat ik de opdracht verkeerd heb begrepen. :D
5 augustus 2019 - 18:35

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is heel goed. Echt goed! Ik heb de opening bekeken via je link en je hebt volgens mij precies beschreven wat de kern van die scène was. Je hebt de juiste sfeer te pakken, je weet meteen wat voor soort relatie de broers hebben en ook ben ik meteen benieuwd wat er nu gaat gebeuren, wat ze met z'n tweeën gaan doen in die politiewagen en of ze uit de problemen kunnen blijven. Graag gelezen!
6 augustus 2019 - 22:36

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk. :) :thumbsup: :)
7 augustus 2019 - 8:53

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dank voor de positieve reacties. Mochten jullie verbeterpunten zien of zaken die voor jou als lezer minder werken: laat het gerust weten. Ik plaats hier om er van te leren.
7 augustus 2019 - 10:38