Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#338 Ritueel

18 februari 2021 - 12:17

“First Freight Haulers and Movers”. Het was het zesde verhuisbedrijf dat ik die ochtend belde. Voor me lag een lijst met twaalf bedrijven die de verhuizing van de Trumps uit het Witte Huis  hadden gedaan. Ze hadden alles wat niet tot de inventaris van het Witte Huis behoorde keurig netjes afgevoerd – en mogelijk ook het een en ander dat wel tot die inventaris had behoord. Maar dat was mijn zaak niet. Ik moest ervoor zorgen dat die ene achtergebleven kist alsnog op zijn bestemming aankwam.

Tijdens een rondgang door hun nieuwe witte woning hadden de president en zijn vrouw de kist midden in één van de kamers aangetroffen. Hij behoorde duidelijk niet tot de inventaris, want er stond een grote sticker op: “Property of the Trump Organisation”. Dus had president Biden de kist in een berghok laten zetten en moest ik ervoor zorgen dat het ding bij de Trump Organisation terecht kwam.

“First Freight Haulers and Movers” was de eerste die me wat meer duidelijkheid kon geven. Ja, die kist kenden ze. Op de sticker stond ook de adrescode waar ze hem hadden moeten afleveren. Het was de enige kist uit de verhuizing die daarheen had gemoeten: de rest van de spullen die ze verhuisd hadden was in een buitenhuis ergens in de staat New York beland. Maar voor deze kist hadden ze specifieke instructies gehad: af te leveren bij Pizzeria Comet Ping Pong in Washington.

Pizzeria Comet Ping Pong aan de lijn. “Holy shit, houdt het dan nooit op? Sinds die nepbeschuldiging uit 2016 worden we hier geterroriseerd. Winkelruiten aan gruzelementen, auto’s bekrast, bedreigingen. Idioten met wapentuig die de zaak binnenkomen om een eind te maken aan de satanische rituelen en het kindermisbruik in onze kelder. Terwijl we helemaal geen kelder hebben”.

Ik vraag hem wat hij van die kist weet. “Die heb ik teruggestuurd. De veertiende of zo stond hier een verhuiswagen voor de deur: ze moesten wat afleveren. Toen ik die kist met “Eigendom van de Trump Organisatie” zag, hebben ze me moeten tegenhouden – ik was die kerels zowat aangevlogen. Ik heb het zo gehad met al die internetcomplotidioten.”

 Zo langzamerhand was ik wel nieuwsgierig geworden naar de inhoud van die kist. Vast geen kant-en-klaar pizza’s. Dus ik in mijn lunchpauze met een uit de werkplaats geleend breekijzer naar het berghok. Ik heb de deur achter me dichtgedaan en het licht aangeknipt. Tussen de emmers en bezems, schoonmaakmiddelen en archiefdozen stond die kist daar. Ik heb de deksel losgewrikt en keek wat er in zat.

Rommel. Een zwart kleed, twee ijzeren ringen, kaarsen, een stapeltje folders. Ik pakte het stapeltje folders en las: “QAnon: the one true church of America”

Daaronder, als een foto van een oud manuscript, een stuk tekst: “En het geschiedde in die dagen dat er een bevel uitging van het congres, dat het volk zich een leider verkiezen zou. En Donald, uit de stad Mar-a-Lago, trok naar Washington om zich te laten verkiezen.”

De twee ijzeren ringen bleken eigenlijk twee kandelaars te zijn, in de vorm van een letter Q. Toen ik het kleed oppakte, zag ik weer die letter Q, in goudkleurig borduursel. Het was geen kleed, meer een soort mantel, met een hoge kraag en vleermuismouwen met rode manchetten. Ik hield hem omhoog om hem beter te bekijken, en toen hoorde ik ineens die nasale, wat schorre stem, die we zo vaak hebben gehoord:”My friends, thank you for calling me. Now we will start to make America really great again”.

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2021 - 17:14

Hoi Bob, goed verhaal. Je neemt me mee in de zoektocht naar het juiste adres en zet me iedere keer op een ander been. Tot het laatst houd je het spannend. Bij de laatste zin laat je me echter met vraagtekens achter. Ik snap dat het om een ritueel gaat, maar hij voert het toch nog niet uit? Hoort hij in gedachten de stem of spreekt hij echt via de mantel? Ik ga daar mijn hoofd nog eens over breken. Met plezier gelezen.
Mooi woord voor "galgje": internetcomplotidioten

... het een en ander dat wel tot die inventaris had behoord. ---> ... dat wel tot die inventaris behoorde. (het behoort nog steeds tot de inventaris)

... hebben ze me moeten tegenhouden --->  moesten ze me tegenhouden. (leest actiever)

Ik heb de deksel losgewrikt, en keek wat er in zat.  --> voor een "en" hoort geen komma.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2021 - 18:57

Tja, een mooi verhaal maar helemaal duidelijk is het mij ook niet. Het kan zijn dat degene die de mantel aantrekt betoverd wordt, zoals Trump dat blijkbaar werd. Of hij hoort het in zijn verbeelding. Maar waarom die kist naar een bedrijfje moet dat er niks mee te maken wil hebben, ontgaat me. 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2021 - 21:38

Hallo Fief, dank voor je reactie.

Wat betreft het had behoord: wel degelijk. De verhuizers hebben alles wat geen wite huis-inventaris was  inventaris in de voltooid verleden tijd meegenomen, plus het nodige dat wel inventaris was.Toen ze hun werk gedaan hedden, had het in de voltooid verleden tijd - ooit dus - tot de inventaris behoord. Maar Trump zal dat waarschijnlijk ontkennen. 

Wat betreft ritueel: hangt er maar van af waar je de grens legt. Misschien is het ontplooien van de mantel al een deel van het ritueel, en mogen we van geluk spreken dat de hoofdpersoon niet ook de kandelaars heeft neergezet en daarin kaarsen heeft aangestoken, of zelfs maar de eerste zinnen van het Trump-evangelie heeft opgelezen. Dan was het witte huis waarschijnlijk een soort Ghost Buster-filmset geworden, met een afschuwelijke oranje kuifkop die door het dak naar binnen golfde...

"hebben me moeten tegenhouden" vind ik zelf beter: legt meer de nadruk op de handeling van het tegenhouden. "moesten" klinkt me net te beschrijverig.

komma bij "en keek" moet en is weg. Maar voor en mag wel degelijk een komma als het leesritme dat vereist . Vraag maar aan ANS.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
18 februari 2021 - 21:48

Hallo Katja, in de esoterie is alles mogelijk. En dat bedrijfje waar die kist naar toe moest is niet zomaar een bedrijfje. google maar eens op Comet ping pong pizzeria washington, of nog beter, op Pizzagate. Dan kom je de moeder van QAnon tegen, plus het bewijs van wat Einstein ooit zei: "Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke stompzinnigheid. En dat van het heelal weet ik nog zo net niet."

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 februari 2021 - 17:50

Hi Bobcom, ik merk dat ik geen reactie had geplaatst. Ik vind het een goed verhaal die de actuele feiten goed 'verhaalt'. Kan me best voorstellen dat die eigenaar van de pizzatent gek werd. Graag gelezen!

Klein zeurtje: Mar-a-Lago is geen stad maar de naam van zijn club in Florida, nu goed, je mag er een stad van maken natuurlijk, het is tenslotte onzin van de internetcomplotidioten.

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 februari 2021 - 20:56

Hallo Bobcorn

Wat een vreemd verhaal, maar je speelt zo met zinnen en wendingen dat het intrigerend heeft en dat is knap gedaan.

Johanna

   

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
19 februari 2021 - 21:48

Hallo Tony, dank voor je reactie. Dat ik de messias van QAnon uit Mar-a-lago heb laten komen is jouw schuld. Jij wilde jouw kist daar per luchtvracht heen laten sturen.

@Johanna, dank voor je reactie. We aim to please!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 februari 2021 - 22:27

Hoi,

Het is nogal een moeilijk verhaal dit. Althans voor mij. Ik heb mezelf nooit echt verdiept in Amerika-politiek. Dus ik ben hier op NOS niveau:

De twee ijzeren ringen bleken eigenlijk twee kandelaars te zijn, in de vorm van een letter Q. Toen ik het kleed oppakte, zag ik weer die letter Q, in goudkleurig borduursel. Het was geen kleed, meer een soort mantel, met een hoge kraag en vleermuismouwen met rode manchetten. Ik hield hem omhoog om hem beter te bekijken, en toen hoorde ik ineens die nasale, wat schorre stem, die we zo vaak hebben gehoord:”My friends, thank you for calling me. Now we will start to make America really great again”

Ik snap dit dus niet. Overigens heb ik wel veel gehoord en gelezen over Q. Maar ja. Het lukt niet.

Wil je uitleggen?

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 februari 2021 - 10:41

Hoi Madrid,

Misschien zijn de domheid en het bijgeloof die zich verspreiden via de media - of dat nou Internet of talkshow heet - wel een obsessievan me. Het ene moment meldt een of andere BN-er op een babbelsite iets over zijn aambeien, een dag later zit hij bij Jinek over aambeien en wonderzalf te kwebbelen, en nog een dag later vinden we aambeienzalf als topic terug in het journaal. En dat gebeurt overal: op fora, in de traditionele media, overal wordt alles nagepraat en aangedikt. Zie "hendrik Haan uit Koog aan de Zaan" van Annie M.G. Schmidt.

Een soort Koog-aan-de-Zaanverhaal dook in 2016 in Amerika op diverse fora op- zeg maar de equivalenten van het Nederlandse  GeenStijl en Fok. In een bekende pizzeria (Comet Ping Pong) zouden demokraten en ander links tuig orgies en satanische rituelen houden. Die berichten werden overal gedeeld, aangedikt en doorgepost op andere fora - met hulp van al dan niet russische internettrollen. En binnen de kortste keren was er een complot geboren, dat, in analogie met Nixon's Watergate-affaire, Pizzagate werd gedoopt. Na de overwinning van Trump ebde de opwinding wat weg, maar ook in 2017 werd de pizzeria nog regelmatig object van vandalen, en er ls inderdaad een gek met een geweer binnengelopen die drie schoten loste en het hele zootje duivelaanbidders wilde uitroeien.

Hoewel overal gemeld werd dat Pizzagate op fabels berustte bleven de verhalen over groepen die Trump voortdurend op de korrel nam - democraten, journalisten, gays, kunstenaars - circuleren op fora als 4chan, 8chan etc. In 2017 begonnen enkele posters onder de namen Q en QAnon opnieuw Pizzagate-fabels te verspreiden. (Q, omdat ze zogenaamd Q-clearance hadden, oftewel toegang tot geheime stukken, Anon omdat ze anoniem zeiden te willen blijven).

De Pizzagate-verhalen werden aangevuld door andere posters uit andere bronnen zoals Ku Klux Klan-sympathisanten, neonazi's, en alle mogelijke anderen die zich op QAnon beriepen, en zijn inmiddels gevolgd en gedeeld door miljoenen. Er zijn nu mensen in Nederland en Duitsland die geloven dat "big tech" het Covid-19 virus via genetische manipulatie heeft gemaakt en dat die hele vaccinatie alleen maar een truc is om microchips in mensen te kunnem implanteren teneinde ze volgzaam te maken: "Is waar, heeft al duizenden keren op het internet heeft gestaan, en QAnon heeft het zelf gedeeld."

In de aanloop naar de verkiezingen heeft Trump honderden QAnon-berichten geciteerd of geretweet, en op zijn verkiezingsrallys verschenen steeds vaker T-shirts en banners met een grote Q (in de stars and stripes-kleuren). Hoogtepunt was het opduiken van de beschilderde QAnon-sjamaan met de buffelmuts bij de bestorming van het Capitool. Daarmee werd onmiskenbaar dat QAnon behalve een stroming op internetfora inmiddels ook een cult geworden is.

Sinds de overwinning van Biden is het minder druk op de QAnon-fora en berichtensites. Maar de Amerikaanse AntiDiffamationLeague, een organisatie die nepberichten ontmaskert, ontzenuwde onlangs nog wel het verhaal dat Trump een brief had achtergelaten voor zijn opvolger om de QAnon-gedachte levend te houden.

Elementen uit het bovenstaande heb ik in mijn verhaaltje verwerkt. De Q-vormige kandelaars en de mantel heb ik zelf ontworpen, evenals de folder voor QAnon (waar een reclameverleden al niet goed voor is). Hoe ze in de kist terecht zijn gekomen weet ik niet, maar ik kan niet uitsluiten dat er door het openen van de kist en het uitspreiden van de mantel een QAnon-fluidum is opgestegen. Vandaar dat we Trump opnieuw konden horen, en vandaar dat er ook hier mensen zijn die in deze en soortgelijke nonsens geloven.

Hoop dat dit mijn verhaaltje enigszins toelicht.

Groet, Bobcom

 

 

 

 

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
20 februari 2021 - 13:33

Bijzonder verhaal. Wel eentje waar ik even op moest kauwen, maar je nam me wel mee. Ergens halverwege lijkt er een tijdsfoutje te zijn waar je kort naar tegenwoordige tijd schakelt.  Sowieso zou ik -maar zo ben ik- overwegen het hele verhaal in tegenwoordige tijd te zetten. Ik denk dat ik dan nog dichter in het verhaal kom.

Graag gelezen.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 februari 2021 - 14:05

Hallo Hadeke, dank je wel. Die switch naar de tegenwoordige tijd is bewust gedaan. Eerst doet assistent het verhaal in de verleden tijd, maar halverwege het relaas - als de pizzeria gevonden is - schakelt hij/zij over naar de tegenwoordige tijd. Aanvankelijk in een zin zonder persoonsvorm, daarna met werkwoord. Gewoon meegenomen in het eigen verhaal.

Daarna vertelt hij/zij weer in de verleden tijd wat er toen gebeurde. Ik vind te lang aangehouden tegenwoordige tijd altijd iets hijgerigs hebben. Door terug te schakelen naar het verleden tijd-perspectief blijft wat er in het berghok gebeurd is meer hangen. (Dat blijkt ook wel, want de geest van QAnon is nog steeds niet terug in de fles). 

Tijdwissels creeren voor mijn gevoel meer spanning dan een vasthouden aan één tijdsperspectief - alles in de tegenwoordige tijd laat mij juist eerder afhaken. Maar dat is mijn smaak. 

 

 

Gi

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 februari 2021 - 15:56

Bob, geestig als je op de link van AMGS klikt, krijg je berichtjes in het Spaans. Naar Spanje verhuisd wegens nachtklokrellen in NL? Dan ben je in E niet beter af. Soit, het was smullen deze bijdrage, niet alleen omdat er pizza bij te pas kwam. Ga toch eens verder kijken naar die Q toestand want daar weet ik niet veel van.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
20 februari 2021 - 22:09

Hoi Madrid. Dank voor je dank. Ik lees net op teletekst (p105) dat QAnon in Nederland oproept bloemen op graven en bij gedenkstenen voor jonggestorvenen te leggen omdat zij het slachtoffer zijn van satanisten en vermoord door het RIVM. Je hebt toch niet...

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 februari 2021 - 4:40

Ha Bobcom,

Boeiend verhaal. Het deed allemaal belletjes bij mij rinkelen, of liever gezegd: klokjes waarvan ik de klepels niet wist te hangen. Enige achtergrondkennis maakt dit verhaal wel leuker.
Het slot is mij iets te raadselachtig, maar toch met plezier gelezen.