#399 - martelaar?

 

 

Zijn rechterhand omklemt het luxueuze tafelblad. Het uitgeputte lichaam hangt tussen de leuningen van de goudfluwelen zetel. Deze mooi gesculpteerde leuningen weerhouden de man om eruit te vallen. Het hoogrode hoofd tussen de neerhangende schouders geeft de indruk om zich binnen de kortste keren van de romp te scheiden. Een van de voeten tikt met de regelmaat als een slinger van een klok, tegen een tafelpoot.

De boze woorden die zijn mond uitspuwen versta ik niet omdat ik mijn oren sluit. Ik wil ze niet horen. Ik wil de gruwel niet begrijpen.

De begrippen machtswellust en geweld zijn deze man schijnbaar onbekend. Koppig sloot hij niet alleen zijn oren, maar ook zijn hart en ogen. Volgens hem bewandelt hij vastberaden en moedig zijn rechtmatig pad dat hem naar eerbetuigingen en roem zullen voeren. Hij, een onopgevoede straatjongen die door het lot op een goudfluwelen zetel werd geplaatst.

De macho die ooit met gespierd ontbloot bovenlijf zijn visvangst aan de wereld toonde.

Er was eens een mens die ‘de visser van mensen’ werd genoemd. Hij stierf jong en onschuldig. Gemarteld. Gekroond met een doornenkroon.

De man in de fluwelen zetel is eveneens een ‘visser van mensen’.

Hij lokt ze in zijn fuik die strakgespannen aan de wereld wordt getoond.

Hij draagt de doornenkroon die het mensdom hem op het hoofd drukt.

Hij is een martelaar van het ego.


 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In deze zin: Een van de voeten voet tikt met de regelmaat als een slinger van een klok, tegen een tafelpoot. mag het woord 'voet' weg en zou ik ook 'als een slinger' weglaten, de uitdrukking is: met de regelmaat van een klok. De inhoud doet bij mij geen belletje rinkelen.

29 april 2022 - 9:53

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Marijcke, ik heb niet helemaal door wie je bedoelt. Alleen de zin over de trots getoonde vis, doet me denken aan een bepaald Russisch heerschap. Het lijkt erop dat je veel meer zou willen vertellen, dan in 400 woorden past. Mooi vind ik het contrast tussen deze opschepperige visser en de 'visser van mensen'. Het beeld van de doornenkroon begrijp ik niet goed. Misschien kun je daar meer woorden gebruiken, en ze bij het begin een beetje weghalen...

29 april 2022 - 10:47

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marijcke, ik dacht ook meteen aan Poetin. Als hij inderdaad jouw personage is, kan ik het vermoeide lijf niet goed rijmen. Bij de gesprekken zat hij eerder verveeld en ongeïnteresseerd aan tafel. Vastberaden. Verder een goed verhaal.

Een van de voeten voet tikt met de regelmaat als een slinger van een klok, tegen een tafelpoot. --> Gi gaf het ook al aan. Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat ik "een van zijn voeten tikt" mooier vindt dan "een van de voeten".

29 april 2022 - 12:21

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi,

Dank je wel voor het commentaar. Ik heb de te veel geschreven voet weggehaald.

Ik vind het vreemd dat je het personage niet herkent. Maar misschien bedoel je met de opmerking dat er geen belletje bij jou gaat rinkelen iets anders? Is het humor?

Nog een fijne dag toegewenst. Hier in Zwijndrecht in België begint de zon te schijnen. :)

29 april 2022 - 12:46

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Maria Fransisca,

Vreemd dat het personage zo moeilijk overkomt. De televisiebeelden van de geknakte dictator zijn niet mis te verstaan, dacht ik zo.

Maar ik vind het fijn dat je commentaar geeft en je het contrast tussen 'de twee vissers van mensen' hebt gezien.

De eerste visser gaf mensen vrede; de tweede visser schenkt een wrede dood.

Het mensdom drukt hem nu een doornenkroon op het hoofd. Volgens mij is hij een pion die gebruikt wordt om wrede zaken in gang te zetten. Hij is een slachtoffer/martelaar van Ego's die van zijn ego gebruik maakten/maken. 

Ik wens je nog een fijne zonnige dag. :)

In reply to by Maria Fransisca 29 april 2022 - 12:56

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief,

Dank je wel dat je een reactie geeft. Het valt mij nu op hoe verschillend wij mensen op een beeld reageren. Jij ziet een heel andere figuur dan ik. Jij een verveelde, ik een zieke. Om eens goed over na te denken en er in mijn volgende schrijfsels rekening mee te houden.

De zin van de voeten gaf mij vanaf het ontstaan geen goed gevoel. Vandaar zeker dat er ook een fout in geslopen is. Ik laat het toch maar zo.

Nog een creatieve dag toegewenst. :)

29 april 2022 - 13:04

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijcke, ik was precies een week geleden nog in Zwijndrecht bij vrienden. Indrukwekkend, de werken die er aan de gang zijn en het dorp dat er voor vluchtelingen uit Oekraïne op Linkeroever gebouwd wordt. Ik dacht bij het lezen ook meteen aan Poetin, maar bij de zin : 'Machtswellust en geweld zijn deze man niet bekend', wist ik niet meer over wie het dan wel moest gaan. Er staan in de pers verschillende artikels over het feit dat de Russische heerser in een niet al te beste gezondheid verkeert, maar die worden ook meteen tegengesproken.

29 april 2022 - 13:10

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi,

Ja, wat geweldig die werken hier, hè! . Ik ben iedere keer dat wij daar rijden verbaasd en verrukt hoe mooi het daar is geworden. Leuk dat je in Zwijndrecht was. Spring volgende keer gerust eens binnen. (na een telefonische afspraak).  Ik ben een redelijk oude dame, sta laat op en loop graag lang in mijn peignoir rond...

Wat ik nog zou willen vertellen is dat ik als jonge vrouw 'Linkeroever' nog gekend heb als een lege vlakte. De tunnel werd ingewijd en het publiek mocht te voet door de tunnel naar linkeroever wandelen. Het maakte grote indruk op mij. Er was veel volk.

Ik schreef in een bovenstaand berichtje hoe het mij verraste dat wij mensen soms een heel andere kijk hebben op een beeld van een personage. De zin 'machtswellust en geweld zijn deze man niet bekend'  is inderdaad een moeilijke. Ik dacht dat ik het verduidelijkt had met  'hij sluit zijn oren, ogen en hart'. Ik ga de zin veranderen met 'schijnbaar' toe te voegen.

Nog een goede dag.

 

 

29 april 2022 - 13:45

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Marijcke,

Met veel interesse je verhaal en de feedback gelezen. Ik ben nog vrij nieuw op het forum en wil vooral veel leren. Dat maakt jouw tekst zeer interessant, het is inderdaad bijzonder om te lezen hoe iedereen een eigen beeld vormt. Als dit inderdaad over Poetin zou gaan, zou je mij dan kunnen uitleggen hoe in jouw visie machtswellust en geweld hem ONbekend zijn? Misschien lees/interpreteer ik het verkeerd, maar als toch iemand een machtswellusteling is, is het zeker Poetin. Daarom extra benieuwd naar je antwoord omdat ik vermoed dat ik verkeerd lees?

29 april 2022 - 15:26

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welkom Debby, ik wens je veel schrijf-en leesplezier hier op dit forum.

Fijn dat je me een commentaar geeft op de voor jou toch interessante inzending. Het is inderdaad ook een leerzame inzending omdat we allebei (denk ik toch!) geleerd hebben dat iedereen verschillend reageert op een beeld/foto. Ja, eigenlijk op alles wat verteld of getoond wordt.

De opmerking over de visie van machtswellust en geweld dat hem onbekend zou zijn, is inderdaad moeilijk te begrijpen. Ik had het personage zijn ogen, oren en hart doen sluiten en gedacht dat het op die manier duidelijk zou zijn. In de originele visie is nu het woordje 'schijnbaar' toegevoegd.

Fijn je te leren kennen.

In reply to by Debby Bosch 29 april 2022 - 17:47

Lid sinds

5 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Marijcke

Ik moest de commentaren van de andere lezers lezen om te begrijpen wie de figuur is. Dat had je wellicht kunnen oplossen door je te tekst te beginnen met een korte omgevingsbeschrijving. 

Ik zou van deze zinnen één zin maken (ik struikel over het woord 'weerhouden' wat ik niet mooi vind in een creatieve tekst) Het uitgeputte lichaam hangt tussen de leuningen van de goudfluwelen zetel. Deze mooi gesculpteerde leuningen weerhouden de man om eruit te vallen.

Met de zin Machtswellust en geweld zijn deze man schijnbaar onbekend worstel ik. Het klopt niet volgens mij, ook niet met het bijvoegsel schijnbaar erbij. Ik zou deze zin schrappen of dusdanig verwoorden dat de erop volgende zin klopt, wat nu niet het geval is.

Ik vind het wel okee om te lezen, je tekst maar je had het straffer kunnen maken. Ik lees tussen de regels een zeker misprijzen, en dat had je wat kunnen verscherpen door ook je eigen emotie ten aanzien van het beeld erin te verwerken.

Johanna

 

 

 

   
30 april 2022 - 0:51

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Johannawrote,

De laatste dagen zit ik met een probleem. Of liever gezegd: ik zit met een vraag.

Het is niet omdat ik absoluut gelijk wil hebben. Het is niet omdat ik reuze hoge complimenten verwacht over mijn inzendingen op dit forum. Ik doe gewoon mee omdat ik het prettig vind om te schrijven, om een doel/opdracht te krijgen. Ik ervaar het als een uitdaging.

Ik lees graag de commentaren en de inzendingen van mijn mede schrijvers en schrijfsters. Ik  vind het fijn om te leren hoe ik mijn schrijfstijl kan verbeteren. Kortom het biedt me fijne uren.

De laatste opdracht om een personage te beschrijven vond ik een zeer boeiende opdracht.

De foto van de president van Rusland tijdens een gesprek met één van zijn vazallen staat op mijn netvlies gebrand. Poetin hangt ineengedoken in zijn fluwelen zetel, hij klemt zich vast aan de tafelrand. De tafel is meters lang hetgeen op zichzelf voor mij al een beangstigend beeld was. Het is een bewust zich distantiëren met de gesprekspartner. Afstand scheppen.

Ik zag een oude, zieke, geknakte man.

Ik wil hier nu niet gaan klagen over mezelf. Ik ben een oudere dame en wordt door ouderdomskwaaltjes geplaagd. De ene dag iets meer of minder dan de andere. Ik weet heel goed hoe ‘je ziek voelen’ aanvoelt en je voor je omgeving groot wil houden. 

Aldus kwam Poetin bij me over.

Ik begrijp niet dat de beschrijving van het personage Poetin zo weinig is binnengedrongen bij de mede schrijvers en schrijfsters.

Leef ik op een andere planeet? Lezen zij geen kranten, kijken zij niet naar het nieuws? Het meest gefotografeerde en het meest beruchte personage van het heden wordt niet door mijn beschrijving herkend?

Ik kan er eerlijk gezegd met mijn pet niet bij!

Ik beschrijf hem als ‘een visser’ van mensen’ naar analogie met de visser van 2022 jaar geleden. Deze visser schonk Liefde. Of Jezus nu wel of niet heeft geleefd, een verzinsel,  of een mooie legende is, laat ik in het midden.

Poetin strikt mensen in zijn strak gespannen fuik die de wereld omspant en schenkt oorlog, dood, vernieling en angst.

Maar hij kan ook een slachtoffer zijn van zijn ego en zijn vazallen. Daar wilde ik mijn lezers over doen nadenken met mijn inzending. Hetgeen is mislukt.

Nee, ik begrijp niet dat jullie het niet begrijpen.

Sorry, maar dit moest echt van mijn lever.

 

In reply to by Johannawrote 30 april 2022 - 15:20

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijcke, volgens mij was het voor de meeste duidelijk dat het om Poetin ging. Dat is gelukt, toch? Alleen de manier waarop jij tegen hem aankijkt, verschilt met hoe anderen het lezen. Dat doet niets af aan jouw manier van schrijven.
Jezus als "visser van mensen" kan ik echt niet rijmen met Poetin als "visser van mensen". Je hebt het hier over twee heel verschillende situaties. Bij Poetin is het letterlijk mensen in een fuik drijven, bij Jezus is het symbolisch. Daarom werkte dat voor mij niet, maar dat kan bij de anderen anders zijn.
We interpreteren een verhaal nu eenmaal niet allemaal hetzelfde. Dat blijkt wel uit het feit dat jij Poetin anders zag dan ik. Dat wil niet zeggen dat ik gelijk heb en jij niet, of andersom. Alleen dat we verschillend naar een beeld kijken. Ik interpreteerde het beeld van Poetin aan die lange tafel op een heel andere manier. Jij zag een oude, zieke, geknakte man. Ik zag een arrogante, verveelde, ongeïnteresseerde man die bij voorbaat al niet bereid was om te luisteren. 
Dat maakt het schrijven juist zo lastig. Hoe krijg je dat wat je in je hoofd hebt en wat je wil vertellen duidelijk op papier. Bij een fictieverhaal kun je ons alles laten geloven, maar bij een beeld als deze (en ik denk dat veel van de forumleden deze beelden op tv hebben gezien) gaat het om hoe iedereen het voor zichzelf invult. Dan mag er toch ruimte zijn om van mening te verschillen?

30 april 2022 - 16:12

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief, 

Fijn dat je reageert op mijn geknor. En fijn dat jij de mening bent toegedaan dat de meesten onder ons op dit forum het personage wel hebben herkend. Dat krikt me weer een beetje op. Dus beantwoordt volgens U de inzending aan de wens van de coach. Mijn bedoeling was om deze man van een andere en menselijker kant te laten zien. Want wat weten we eigenlijk? Is hij werkelijk 'die dictator'? Of een speelbal van de politiek? Of wie weet van nog iets beangstigend anders??

Natuurlijk mag iedereen zijn visie hebben. Daar gaat het hier niet om. Mij verbaasde vooral het feit dat men in mijn beschrijving Poetin niet herkende omdat mijn visie, ik geef het toe, misschien wat eigenaardig is omdat ik hem als mens laat zien en niet als een weerwolf. Ik had meer inzicht van onze lezers verwacht. Tussen haakjes. Ik krijg van mijn omgeving wel eens te horen 'dat ik te veel verwacht!' Oei, het zal wel zo zijn. Bloos.

Fijne avond, Fief en dank voor je antwoord. :)

In reply to by Fief 30 april 2022 - 18:59

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Marijcke,

Ik wil ook nog even inhaken op je antwoord en dat van Fief. Het getuigd van een enorme kracht als je Poetin vanuit een menselijk oogpunt als zieke zwakke oude man wilt en kunt beschrijven. Ik begrijp nu ook beter waar je pijnpuntje zit. Vanuit dat oogpunt wil ik je mijn commentaar nog wel verder toelichten. Poetin als de machtswellusteling. Ik heb in mijn werk als logistiek directeur heel veel met Russische klanten te maken gehad. Zij hebben echt niet altijd een prettig leven onder zijn bewind. Als wij voor niet-Russische klanten containers verschepen, is dit vele malen gemakkelijker dan een transport naar Rusland te regelen. Als er een punt of komma verkeerd staat op de papieren, kan een chauffeur zomaar zes weken stil staan bij de grens. Dus ja het komt er inderdaad op neer hoe iemand een beeld interpreteert en welke ervaringen mensen in hun rugzak hebben zitten. Ik weet niet of je nou per definitie te veel verwacht, misschien kun je je verwachting bijstellen naar kwaliteit van schrijven in plaats van naar jouw eigen beeld van zaken. De kwaliteit van schrijven is niks mee. Jouw beeld over Poetin is voor mij niet herkenbaar, maar dat maakt jouw verhaal zeker niet slecht. Ik hoop dat je iets aan mijn toelichting hebt. 

Groetjes Debby

1 mei 2022 - 12:39

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Debby,

Fijn nogmaals iets van je te horen, enfin  te 'lezen'.

Ik begrijp je reactie (denk ik). Jij reageert grotendeels op het beeld van Poetin met als achtergrond o.a. je beroepskennis. Dat doe ik ook en is heel normaal.

Mijn beroep lag op het psychologisch vlak. Rijk, arm, groot of klein in het dagelijks leven zowel in uiterlijk als in karakter. gezond, ziek, bekend of onbekend, van alle rassen en standen heb ik aangehoord en mijn slotsom is dat wij mensen niets anders doen dan op zoek zijn naar het geluk en dat iedereen het doet op zijn of haar eigen wijze, soms goed en soms totaal verkeerd. En dat men het geluk doorgaans niet vindt, tenzij af en toe tijdelijk. Dat heeft mij waarschijnlijk breed van denken gemaakt op gebied van gevoelens. Iedere mens, ieder levend wezen heeft recht op medelijden. Ook volgens mij, een dictator op leeftijd, want voor de meesten onder ons geldt hoe ouder we worden, des te moeilijker het geluk te vinden is. Men vindt het niet in de liefde, die onbetrouwbare vriend, noch in de materie, seks, alcohol of drugs. noch in roem of macht. Ja, misschien tijdelijk. Af en toe.

Een dictator die machtswellusteling wordt zoekt naar Liefde zoals wij allemaal. Ik hoop voor hem dat hij 'liefde vond.'

De Liefde met een hoofdletter voor mens en dier en de totale schepping heeft hem nog niet aangeraakt. In zijn teleurstelling vormt zich wreedheid. 

Ik hoop dat je niet boos op me bent over dit antwoord en ik vind het fijn dat we op een zekere manier communiceren.

1 mei 2022 - 14:38

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Boos? Nee zeker niet Marijcke, ik vind het juist bijzonder dat je open minded blijft daar waar de mens vaak (naar mijn smaak te vaak) oordeelt en veroordeelt voor alle feiten te kennen, of de ogen sluit voor feiten. Ik heb zelf een heel sterk karakter en ondervindt aan den lijve regelmatig dat mensen daar zeer uiteenlopend op reageren :-). Ook dat is dan weer mooi om te zien. Het geeft zo duidelijk weer dat de mens een uniek soort is in al zijn complexe ideeën en zienswijzen. Dat maakt het leven ook wel weer interessant. Ik mag mezelf gelukkig prijzen in de liefde met een wederhelft die mijn tegenhanger en de rust zelve is. En ja dat gun ik ook zeker iedereen, al wijst de realiteit inderdaad, zoals je al aangeeft, vaak uit dat dit niet iedereen gegeven is. En het communiceren, dat blijf ik graag doen.

2 mei 2022 - 10:14

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Marycke: Het woord 'martelaar' heeft een tiental betekenissen. Indien hier de betekenis kwelgeest of folteraar bedoeld wordt, kan Poetin in aanmerking komen, maar nooit in de betekenis van slachtoffer.

2 mei 2022 - 11:29

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Schmetterling,

Fijn dat je reageert. Dat heb ik graag.

In mijn gedachtewereld is de Russische president het slachtoffer van zijn entourage. Hij is slechts een pion in het schaakbeeld van de wereldpolitiek. Er steekt veel meer achter deze tragedie zowel voor hem, zijn familie en voor Rusland zelf en voor ons. Iemand moet de rol van zondenbok spelen.

Ik respecteer Uw mening. Ik wens U nog een zonnige dag toe.

 

2 mei 2022 - 12:55