Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#407 - tering naar de nering

 

Dames en heren van de regering

ik laat U heel graag weten

hoe ik over U denk

tot op heden.

 

Bewust van mijn redenering

Laat ik met veel spijt weten 

dat mijn stem, mijn geschenk

aan U om toe te treden

zich niet meer zal laten horen

ze is helaas overleden

aan kuiperijen 

uit Uw egoïsme geboren.

 

Dames en heren van de regering

Luister naar mijn bewering

Ooit volgt ook bij U de tering  

naar de nering.

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijcke,

Dat is een heel creatief rijmschema: Abcb abcbdbxd Aaaa, het is een verademing na al het gepaard rijm, maar voor een liedvorm, zeker voor een protestsong, is een duidelijke strofebouw met terugkerend rijmschema gewenst.

Verder is het mij niet duidelijk wat precies je grieven zijn; 'kuiperij' (mooi woord!) en 'egoïsme' verklaren niet zo veel.
Wat bedoel je met 'Bewust van mijn redenering'? Deze zin snap ik niet.

Nog even sleutelen dus aan vorm en inhoud.

De dichtcoach

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marijcke, ik kan je strekking niet volgen, maar wellicht leest ik het helemaal verkeerd.

Ik begrijp niet goed wat je wilde zeggen met: helaas is ze overleden aan kuiperijen. In een kuiperij maken ze vaten. Hoe kun je daaraan overlijden?

De juiste uitdrukking is: de tering naar de nering zetten (de uitgaven aan de inkomsten aanpassen). Bij jouw zin "na de tering volgt de nering" weet ik niet goed wat je hiermee wil zeggen. Na de uitgaven komen de inkomsten?

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik raakte ook wat in de war bij tering na de nering in de titel en de ommekeer aan het eind. Bij de titel vond ik het wel een woordgrap: 'Krijg de tering geldgraaier' , dat gevoel kreeg ik. Maar in de laatste regels is die opvatting niet kloppend. 

Wordt U nog met hoofdletter geschreven? Ik dacht alleen als we God aanspreken, maar wellicht vergis ik me.

Ik lees er wel een krachtige aanklacht in, maar voor mij zou het inderdaad ook wat explicieter mogen.

Maar ook hier, buiging voor de mensen die een poging wagen. Dat maakt het leerzaam voor ons allemaal.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Musonius

Dag Musonius, fijn dat je de dichtvorm kon waarderen. Ik wist ook niet zeker of het 'de tering naar de nering' of 'de nering naar de tering' moest zijn. Door te googelen leerde ik dat het 'de tering naar de nering' is.

Kuiperijen, ik vind het ook zo'n mooi woord, betekent sluw bedrog (volgens Google). Omdat dit mooie woord mij te binnen schoot heb ik het gebruikt.

Tja, iedereen interpreteert woorden en zinnen op zijn eigen wijze, het kan best dat ik daarin niet duidelijk genoeg ben, of zelfs verkeerd, maar voor mij is het duidelijk dat de schrijver van de tekst (ik dus) bedoelt dat zijn redenering is:  mijn stem(plicht) is overleden (verdwenen) door de kuiperijen en het egoïsme van de heren en de dames.

Ik maak het misschien te ingewikkeld? Ik kan er niet aan doen dat de tekst zo bij me opborrelde.

Nog een zonnige dag toegewenst. :-)

 

 

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Dag Fief, fijn dat je reageert. Dank daarvoor.

Kuiperijen betekent : sluw bedrog.

Ik heb willen laten horen dat mijn (stem)plicht is verloren (overleden) door het bedrog en egoïsme van de heren en de dames van de regering. Is het nu duidelijker?

Nog een fijne dag toegewenst. :-)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Hadeke

Dag Hadeke, fijn dat je reageert. Je zult wel gelijk hebben wat betreft dat U met een hoofdletter. Het was niet als zodanig bedoeld, maar nu ik er over nadenk is het best wel grappig dat ik de dames en heren van de regering aanspreek met U, als zijnde 'goden'.

Dank voor de buiging. 

Het protest zou misschien wel wat explicieter kunnen zijn, maar aldus stopte de inspiratie. Ik vond het best een moeilijke opgave, maar plezierig om aan mee te schrijven.

Nog een fijne dag toegewenst. ;-)

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vond het idd ook lastig. Jouwe is zo krachtig omdat hij zo duidelijk is voor een bepaalde doelgroep. Denk ik ;). 

Jij ook een spirituele zonnige dag gewenst :) 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marijcke, bedankt voor de uitleg. Bij het googelen kwam ik niet op de betekenis van sluw bedrog. Ik had beter moeten zoeken. Weer wat geleerd. Mijn meisjesnaam is Kuiper en een kuiper is een vatenmaker. Vandaar mijn verwarring.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Marijcke, met je uitleg erbij is je punt duidelijk! Voor een protestlied is de opbouw en rijm wat te grillig, zoals Musonius zei. Maar ik kan me voorstellen dat een rapper er wel iets mee zou kunnen. Mooi dat je een oud woord weer tot leven wekt (in deze betekenis). 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Marijke, voor mij had je best duidelijker mogen zeggen, wat je eigenlijk verwijt aan de regering. Kuiperijen is inderdaad een prachtig woord, maar welk bedrog bedoel je juist? Om de uitdrukking “de tering naar de nering zetten” correct te krijgen, kun je de laatste regels misschien veranderen naar:
Ook u moet de tering
zetten naar de nering
(klinkt ook nog wel gewrongen, maar iets beters kan ik niet bedenken)

 

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Emily, dank voor de fijne reactie. Ja, wat verwijt ik de regering? Ik had zeker meer expliciet kunnen zijn in het verwijten. Maar weet niet iedereen dat de dames en heren van de regering zich niet schamen om feiten te verbloemen of zichzelf vrij te pleiten van schuldig verzuim en grove leugens rondstrooien om hun huid te redden? Tussen haakjes u weet vast ook wel dat de media  bol staat van de leugens?

Ik ben me ervan bewust dat het meestal jonge idealistische mensen zijn die in de politiek stappen om 'goed' te doen, maar gaandeweg beseffen dat ze moeten meedraaien in de complotten en  in het gekonkel om hun plekje en mooi salaris te behouden.

Hier in België zijn er de laatste tijd personen die helaas uit de politiek stappen omdat ze inderdaad met al die kuiperijen niet om kunnen gaan. 

Helaas voor de talentvolle individuen en voor de gehele maatschappij. En toch een goed teken. Dat er veranderingen op dit gebied aan de gang zijn is hoopvol.

Nog een fijne dag toegewenst. :-)

P.S. Ik heb uw goede tip ietwat aangepast gebruikt.