Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 409 - Op een ezel

 

 

Op een ezel.

 

Een ezel stond eens in Kalken 

heel de  dag luidkeels te balken

en te trillen op zijn poten.

Langoor had zijn teen gestoten.

Uren klaagde hij steen en been.

Hij vond helaas geen tweede steen.

 

 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vind dat je mooi toewerkt naar de laatste zin. Qua metrum, ben je volgens mij richting een limerick gegleden. Ik kreeg dat ook maar moeilijk uit mijn hoofd, omdat hier ook om een plaatsnaam in de eerste zin gevraagd wordt. Dus ik begrijp het wel. Maar een viervoetige jambe wijkt af van een limerick. Als je het hardop leest en alle 'beklemde tonen' extra aanzet, dan hoor je vanzelf waar het misloopt. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijcke,

Kloppend metrum en zuiver volrijm zijn bij deze versvorm echt een vereiste. Je worstelt duidelijk met het metrisch maken van de verzen. Nu kan ik wel weer verwijzen naar mijn uitleg in de opdracht en mijn reactie onder Op een bok, maar wellicht kun je me vertellen wat je niet begrijpt of waar je moeite mee hebt, dan kan ik je op weg helpen.

De dichtcoach

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Musonius,

Heb ik het nu begrepen? Met dank voor het coachen. Ik vind de tekst nu een beetje verwrongen, maar beter lukte het me niet! Nog een fijne middag toegewenst.:-)

 

Een ezel stond in Kalken 

steen en been te balken

en trilde op zijn poten.

Op steen was hij gestoten.

Het balken uit zijn bede:

“Een steen, geef mij een tweede!”

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Helaas nog niet helemaal gelukt. Pas de tip toe uit mijn reactie bij Open een bok, dat kan wellicht helpen. Je ziet dan in elk geval meteen dat je regels een versvoet te kort komen. Ik zie overigens wel een hele vooruitgang, dus wellicht is driemaal scheepsrecht.

Wat de inhoud betreft: ik begrijp de grap wel waar je naar toewerkt, maar het krijgt toch iets verwrongens. De logica ontbreekt in dit verhaal, want waarom zou de ezel een tweede steen zoeken?
Het steen en been na zijn teen aan een steen gestoten te hebben, vind ik daarentegen een mooie vondst, dat mag best wat meer uit de verf komen.
Waarschijnlijk had ik met het eerste idee zoiets gemaakt:

Laatst heeft een ezel zich in Sloten
zeer ernstig aan een steen gestoten,
waarna hij - snel en onverveerd -
zijn poten heeft geamputeerd,
hetgeen hij - naar men heeft vernomen -
deed om herhaling te voorkomen.

 

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijke, ik vind je ezel hoe dan ook leuk! En dan de techniek, ga ik niks over zeggen behalve dit: Ik herken je worsteling. Als ik de uitleg lees en de tip toepas lijkt het te kloppen, tot ik probeer mijn "versje" te zingen.... En weer door!