Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boek op het station - #425

 

Het Centraal Station van Antwerpen, ook wel eens “De Spoorwegkathedraal”, genaamd, is een magische plek. Ik vind het een eer en voorrecht dat ik hier tussen al deze grandeur mij mag laten opmerken, betasten, bewonderen en eventueel in de smaak vallen door mijn vorm, de kleuren, de titel en het lettertype. Ik zie graag de ogen van de personen die mij oppakken en openslaan om enkele van mijn boeiende bladzijden te lezen. Iedere blik die het waardig acht, mijn inhoud te doorgronden, geeft me vreugde. 

De dame die mij hier heeft achtergelaten, (met pijn in haar hart), stond hier als meisje met open mond naar de architecturale schoonheid rond haar te kijken. Zij stond exact op dezelfde plaats waar ik nu lig, verlangend naar iemand die mij de moeite vindt om zich over mij te ontfermen.

Het meisje was een droomster. De meeste meisjes dromen van een ridder op het witte paard. Maar zij niet. Ze droomde van een toekomst als schrijfster. Als een beroemde, succesvolle schrijfster. Haar bestaan was weinig kleurrijk. Ze zocht troost in het lezen en schrijven. Haar opstellen waren doorgaans de beste van de klas. Dat gaf haar een warm gevoel van binnen.

Dit warme gevoel ondervond ze ook als jonge vrouw aan de zijde van een jonge man die haar ten huwelijk vroeg en de vader werd van haar kinderen. Vol enthousiasme gaf ze zich volledig over aan het moederschap. Zij zou er wel voor zorgen dat haar kinderen een gelukkige jeugd zouden hebben.

Wat het droomstertje niet verwacht had was dat het leven soms rare wendingen neemt en dat je niet alles naar je hand kan zetten. Het èchte leven kun je vergelijken met een schaakspel met het lot als tegenspeler. Sommige personen galopperen als een paard door het bestaan; zonder moeite nemen ze elke hindernis. Ze worden een prachtig paradepaard, of een fiere ruiter, soms een waardevol prijsbeest of een nuttige, maar nederige draagmerrie. Enkele spelers worden koning of de koningin.  

Het grootste deel van het mensdom vormt de grote kudde, pionnen die door het lot heen en weer worden geschoven om de baan vrij te maken voor de koninklijke schaakstukken. Het werk van de pionnen bestaat voornamelijk uit het verschalken van de schildwachten die de torens bewaken.

Op een dag besloot de vrouw die mij ging scheppen (dit boek dat hier nu zo te kijk ligt), uit haar rol als pion te stappen. De tijd van draagmerrie was voorbij en door diepe verlangens gedreven, sprong ze op haar paard, de arena tegemoet. Natuurlijk brak ze haar vier benen. Ze ruilde ze in voor poten waarmee ze potig de hindernissen nam die de run naar meer welzijn en vrijheid tegenhield.  Haar met gehoorzaamheid gevuld hoofd ruilde ze in voor een koppig opstaan na iedere valpartij. Haar mooi verzorgde manen veranderden stilaan in wilde haren. Zij werden haar antennes verbonden met het lot dat haar de weg wees die ze moest gaan bewandelen. Klimmen over rotsen, zwemmen in diepe waters, verdwalen tussen stekelige sparren en hoge  pijnbomen. Zich verschuilen in de vochtige grotten van een overstelpende eenzaamheid.

In die eenzaamheid weervond ze de droom van haar kindsheid. Ze begon te schrijven. Ze had de overkant van het schaakspel bereikt.

Er glijden ogen over mijn inhoud. Wetende ogen, liefdevolle ogen. Ze sluit mij en neemt me terug mee naar huis. Ik, haar debuutroman.

 

 

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Redactie, 

Nog altijd is mijn inzending van 'Het boek op het Station' niet beschikbaar. Ik vind dat heel spijtig omdat juist nu veel personen iets meer tijd hebben om te lezen en commentaar te geven. Wat is er aan de hand? Graag een antwoordje. Groetjes van Marijcke Cauwe.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marijcke, iedereen is al weer bezig met de nieuwe opdracht, denk ik.
Ik heb je verhaal wel gelezen, maar ik wist niet zo goed wat ik ervan moest vinden. Je schrijft hele mooie zinnen, maar ik kwam niet echt in het verhaal. Het gedeelte over de pionnen en paarden sprak mij niet zo aan.
Het verhaal gaat ook meer over de schrijver van het boek dan over het boek zelf.
Ik had ook op een originele eigen titel gehoopt. Je hebt nu de titel van de opdracht gebruikt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief,

De publicatie van deze inzending heeft op zich laten wachten, maar enfin, jij bent er met je bondige reactie. Dank je hiervoor en ik heb uit je commentaar geleerd dat er een speciale titel wordt gevraagd. :))

Dat je niet zo enthousiast bent over dit verhaal, spijtig, maar zoveel zinnen, zoveel smaken. Volgende keer hoop ik je beter te kunnen bevallen.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marycke, vermits je je blijft aanmelden als coach omdat je dat vroeger blijkbaar geweest bent, zou ik verwachten dat je de regels op dit forum kent. Als je een tekst instuurt blijft achter de tekst het woord 'niet beschikbaar' staan totdat iemand op jouw tekst reageert.  Het wil niet zeggen dat anderen hem niet kunnen lezen. Daarnaast blijf je nog steeds geen originele titel bedenken en zet je het nummer van de opdracht achter in plaats van voor de titel. Dat zou een reden kunnen zijn waarom ook de opdrachtgever in dit geval op een feedback laat wachten. Als je de andere inzendingen, waar je dikwijls op reageert, bekijkt lijkt het mij niet zo moeilijk om hetzelfde te doen als de anderen. 
Ik zag dat je geen reacties kreeg op dit stukje, maar vond het niet een van je beste en had geen inspiratie om er op te reageren. De volgende opdracht staat er. Misschien is er in Zwijndrecht wel een feestje waarbij je een leuk verhaal kan verzinnen? Groetjes. 

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, fijn dat er nog een reactie komt op 'Het boekverhaal'.

Als excuus wil ik aanvoeren dat ik ben gestopt met coachen omdat het te veel uren in beslag nam. Ik doe (deed) alles graag zo goed mogelijk en dat ging (gaat) niet meer door mijn niet te onderschatten ouderdom van 86 jaar. Ik begin een beetje achterop te hinken, maar ja, ik doe nog zo graag mee! Sorry :))

Ik ga proberen een feestje te bouwen hier in Zwijndrecht. Warme groetjes en ik ga mijn best doen me meer aan de regels te houden.

Ik heb ze nu in mijn agenda genoteerd in rode letters.