Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#437 Tussen mijn levens (met een herschrijfje)

Lang naar mij kijken in de hoop mij zo terug tot leven te kunnen brengen heeft geen zin, dat heb ik al geprobeerd. Ik heb je vaak horen roepen. Op het ritme van jouw gerammel met mijn brokjes, maar ik bleef maar zo liggen. De dood kent geen weg terug en heeft daarin nog nooit voor iemand een uitzondering gemaakt.  

Toen ik mij zag schrok ik wel. Na een tijdje ben ik maar naast mij gaan zitten om op jou te wachten. Daarom ben ik zo blij dat je er bent. Je hoeft mij nu niet meer te roepen, laten we samen in alle rust naar mij kijken. 

Wat doe je nou? Ja, aai me maar. Ik moet er van spinnen, hoor je het? Ik denk terug aan al die keren dat ik bij je heb gelegen, behaaglijk binnen op de bank. Hoe je mijn vacht streelde tot het glansde en je mij onder mijn kin en achter mijn oren kriebelde. Hoe ik niet van je schoot week als jij zo nodig op moest staan, je mij nog een aai gaf als jij dat dan toch deed.  

Nu zitten we hier een eeuwigheid tussen mijn levens. Ik kijk omhoog, mijn ogen verliefd naar je dichtknijpend. Je kan mijn gespin echt niet horen merk ik, dat geeft niks. Je staat op, ga je naar huis? Dan loop ik nog eventjes met je mee, op een drafje met mijn staart in een krul. Je hebt iets in je beide mensenhanden. Loop je weer terug, naar waar ik nu echt niet meer ben? 
Dan kan ik niet meer mee en kijk ik je zo lang mogelijk na. Totdat je helemaal uit mijn zicht verdwijnt. Mijn staart zwiept ongedurig dat het tijd is om te vertrekken. Vanaf nu zal ik beter op mij letten. 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Eerste versie:

Toen ik zag hoe ik er bij lag schrok ik enorm. Ik heb een tijdje naar mezelf zitten kijken zoals jij nu naar mij kijkt. Ik heb je horen roepen, het gerammel gehoord. Uiteindelijk moest ik hard om mezelf lachen. Want zeg nou zelf, het ziet er toch niet uit hoe ik er bij lig? 

Ik heb lang op je gewacht. Daarom ben ik zo blij dat je er nu bent. Blijf je even bij me zitten? Dan kijken we samen naar mij tot we daarmee klaar zijn. Dan moeten we verder.  

Je had mij gewaarschuwd, zeker na die ene keer dat ik er opgesloten zat. Wat doe je nou? Ja, aai me maar. Ik moet er van spinnen, hoor je het? Ik vind het zo gezellig dat je hier nog even bij me bent. Ik kruip bij je op schoot. En denk aan al die keren uit dat leven dat ik zo bij je heb gelegen. Behaaglijk binnen op de bank. Hoe je mijn vacht streelde tot het glansde. Je mij onder mijn kin kriebelde en achter mijn oren. Ik niet van je schoot week als jij zo nodig op moest staan. Je mij nog een aai gaf als jij dat dan toch deed.  

Nu zitten we dan hier al een eeuwigheid. Ik kijk naar je op, mijn ogen verliefd naar je dichtknijpend. Ik spin maar je hoort me niet. Dat geeft niks. Je staat op. Ga je naar huis? Dan loop ik nog eventjes met je mee. Op een drafje met mijn staart in een krul. Je hebt iets in je beide mensenhanden. Loop je nu weer terug? Naar waar ik nu echt niet meer ben? Dan stop ik en ga zitten. Mijn staart zwiept ongedurig. Ik moet gaan. Misschien tot ooit. 

 

Lid sinds

1 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk en heel herkenbaar. Hebben zelf een poes en een kat maar als de kat bij je op schoot zit en je wil opstaan blijft ie gewoon aan je kleren hangen. Graag gelezen. Lees ik tussen de regels door dat de poes niet meer onder ons is? 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het heeft lang geduurd voor ik begreep dat deze tekst een reactie is op Dr Beat. Toen viel het een en ander pas op z'n plek. Geen gemakkelijk te lezen verhaal. Ik ga ervan uit dat de geest van de kat spreekt en zijn stoffelijk overschot ziet. mooie vondst om vanuit dit perspectief te schrijven.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tijdens het voor de eerste keer  lezen had ik veel moeite om te begrijpen waar het verhaal over ging. Nu ik het begrijp zal ik het met plezier nog een keer lezen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, wat fijn dat je het doorhad. Ik wilde het niet op voorhand al zeggen. Je aanname is correct.

Ik hoop dat het ondanks dat het misschien moeilijk leest vanwege het vertelperspectief en een reactie op een ander verhaal wel juist geschreven is.

Bedankt Taco voor de inspiratie.

En Elrie en schrijvenisfijn voor jullie reactie!

M

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, 

Wat een mooi uitgangspunt van vertelperspectief! Ik had na de eerste zin al een vermoeden wat er speelde en dat is alleen maar versterkt. Van subtiel naar steeds duidelijker. Wat mij betreft een mooie opbouw. 

Je hebt ook een hele mooie balans gevonden van wat was en wat de kat daar zo prettig aan vond, en wat op dit moment is en hoe de kat zich op dat moment nog steeds geliefd voelt en liefde geeft. Daardoor wordt het niet 'veel van hetzelfde' en blijft het mooi en vertederd lezen. 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine
 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik voel me vereerd! Ik las het verhaal en het voelde op een vreemde manier bekend aan zonder dat het tot me doordrong. Gelukkig had Musonius het wel door.

Mooi verhaal!

Grtz,
Taco

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Altijd mooi hoe je je als schrijver verplaatst in de ander (hier een dier (kat?)) De je vorm is een prachtig iets maar is erg moeilijk hanteerbaar en doordat het pas later doorbreekt dat je een dier bent, is het enigszins vervreemdend (ik moest denken aan een uitvaart)

GG!

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, mooi hoe je de geluksmomentjes vanuit het poezenperspectief weergeeft. Maaaarrrrr ... proef ik aan het einde ook een rouwrandje? Dat het negende leven nu voorbij is? 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nadine, bedankt voor je complimenten!

Taco, dat jouw hp een eeuwigheid bij de kat zat heeft dit verhaal bij mij losgemaakt.

Tony, ik kan me voorstellen dat het verwarrend is. Ik heb express niet in de eerste alinea's prijsgegeven dat de geest van de kat sprak. Anders wordt het zo een saaie boel. Liever het risico op verwarring dan verveling! De uitvaart klopt wel want het baasje van de kat gaat een schep en een doos halen.

Ton, het is niet het negende leven wat hier stopt maar ik ontken het ook niet in mijn verhaal. Ik zag eerder een jonge kater voor me met nog 8 levens voor zich omdat hij het zich kan permitteren heel hard om zijn eerste dode zelf te lachen. Bovendien is het een sufferd want hij had al opgesloten gezeten en was gewaarschuwd. 

Bedankt allen voor het lezen en jullie reacties!

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, na de vorige opmerkingen is het me ook duidelijk dat je het schreef als een soort vervolg op het verhaal van Taco. In die zin goed gedaan en graag gelezen. 
Wat me wel opvalt, zijn de korte zinnen. Het leest staccato en ik kom niet echt in een flow. Een verhaal komt voor mij meer tot zijn recht als je varieert met korte en lange zinnen, maar dat is misschien persoonlijk.

zeker na die ene keer dat ik er opgesloten zat ---> "er" zou weg kunnen. Het verwijst naar iets wat in het verhaal niet genoemd wordt. 

Ik kruip bij je op schoot. En denk aan al die keren uit dat leven dat ik zo bij je heb gelegen. Behaaglijk binnen op de bank. ---> dit is naar mijn idee één zin.
Ik kruip bij je op schoot en denk aan al die keren uit dat leven dat ik zo bij je heb gelegen, behaaglijk binnen op de bank.

Hoe je mijn vacht streelde tot het glansde. Je mij onder mijn kin kriebelde en achter mijn oren. Ik niet van je schoot week als jij zo nodig op moest staan. Je mij nog een aai gaf als jij dat dan toch deed.  

Grammaticaal kloppen de zinnen op deze manier niet. Volgens mij hoor je de zinnen op de manier waarop jij ze schrijft met een komma aan elkaar te rijgen. Een zin als "Je mij onder mijn kin kriebelde en achter mijn oren." is als op zichzelf staande zin niet compleet. Met een komma tussen de zinnen, maakt je er meer een opsomming van en geldt de "Hoe" in de eerste zin ook voor de rest.

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief dank voor jouw reactie. Ik ga het aanpassen naar jouw punten. Ik denk namelijk dat je gelijk hebt ☺️

Martin, dank voor je reactie, fijn dat je het graag las.

M

 

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Mercedes, een bijzondere insteek, mooi gecomponeerd! En de link naar Dr. Beat is een extra bonus. Met bewondering gelezen!

De groeten van Chezz

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi ge(her)schreven. Goede vondst om het beest min of meer buiten het lichaam te laten treden en dat je dan zinnen krijgt als: Toen ik mij zag, schrok ik wel.

Dood en leven(s) vind ik hier knap verweven.

Graag en met plezier gelezen!

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede herschrijf. 

Ik heb je vaak horen roepen. Op het ritme van jouw gerammel met mijn brokjes, maar ik bleef maar zo liggen. ---> twee keer maar in de zin is niet mooi. Ik zou een van de twee weghalen. Verder klopt de tweede zin op deze manier grammaticaal niet. Wel als je hem aan de vorige zin vastmaakt.
Ik heb je vaak horen roepen op het ritme van jouw gerammel met mijn brokjes, maar ik bleef zo liggen.

Toen ik mij zag schrok ik wel. ---> komma tussen zag en schrok

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met de kat op schoot, dat kan zeker een wederzijds genoegen en geluksmoment zijn, maar daarmee is het nog geen verhaal. Ik vind het leuk en slim hoe je dat hebt opgelost. Het perspectief is verrassend en doordat de kat er niet meer in levende lijve bij is wordt het geluksmoment er nog meer eentje om te koesteren. Ik genoot eerder al van je eerste versie en die was voor mij duidelijk genoeg, dus doe mij die maar.

Dan kijken we samen naar mij tot we daarmee klaar zijn. Dan moeten we verder.

 Dit is mijn favoriete stukje. Lekker nuchter. Als katten na hun dood konden praten zouden ze dit zomaar kunnen zeggen.