Lid sinds

9 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#464 Mijmeren (Herschrijf)

 

Verscholen tussen het riet, tuur ik over het water naar mijn dobber. Het is windstil en de vogels tjilpen naar hartenlust. Dit is mijn vaste visstekje. Al een poosje ligt de dobber roerloos in een open plek tussen de gele waterlelies. Er zit een libelle op mijn hengel. Een blauwe met trillende vleugels die samen een spanwijdte hebben die groter is dan het tengere lijfje. Niet bewegen nu, anders vliegt hij weg.

Door de felle zon die reflecteert op het water, kan ik mijn dobber amper zien. Maar vandaag maakt dat niet uit. Vandaag kijk ik meer naar binnen, dan naar buiten. Een week geleden is mijn tweede dochter geboren. Haar lieve gezichtje staat inmiddels op mijn netvlies gebrand. Het was wel even schrikken, want de gynaecoloog had ons tot drie keer toe verzekerd dat wij een zoon zouden krijgen. De koningswens zou worden vervuld. Mijn vrouw had gehuild van verwarring.

Mijn dagdroom wordt ruw verstoord, doordat mijn dobber plots onder water verdwijnt. Ik schat in dat het een grote is, want die kleintjes trekken hem nooit onder. Na een korte ruk aan de hengel voel ik dat ik beet heb. De libelle schrikt en zweeft gracieus weg over het water. Langzaam sleep ik de spartelende vis naar de kant. Het is een flinke ruisvoorn, zilverachtig met een gouden glans en met fel oranje vinnen. Snel dompel ik mijn handen in de emmer om te voorkomen dat zijn schubben aan mijn handen blijven plakken als ik hem van het haakje af haal. Voorzichtig zet ik hem weer terug in het water en zo lang als ik kan, kijk ik hem na als hij zich een weg baant naar de diepte.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Bastiaan, aardig beschreven tafereeltje. Ik snap alleen niet wat de bedoeling is van het vangen van een vis, die je direct terug in het water laat. Je bezorgt dat beest een hartverlamming en een gekwetste bek, puur voor jouw pleziertje. Nu hoop ik maar dat alleen je personage een visser is en niet jijzelf en ik je met mijn opmerking beledigd heb.

 

Lid sinds

9 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Hallo Emily,

Vissen doe ik al vanaf mijn 5e jaar. Het zit in mijn natuur. Diep van binnen zijn we allemaal jagers. Vissen is voor mijn Voor mij het substituut voor meditatie. Aan het water vind ik mijn rust. Groet, Bastiaan

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bastiaan, een mooi verhaal. Ik zie je zo bij de waterkant zitten. Mooie overpeinzing en waarnemingen. Graag gelezen.

Misschien kun je in het eerste gedeelte eens kijken of je bepaalde zinnen op een nieuwe regel kunt beginnen. Bijvoorbeeld de zin "Er zit een libelle op mijn hengel." Hij hoort wel bij het eerste gedeelte, maar voor mijn gevoel niet bij de zin die ervoor staat.
Ook de zin "Een week geleden is mijn dochter geboren." zou naar mijn idee op een volgende regel kunnen beginnen.

Mijn dagdroom wordt ruw verstoord, want de dobber schiet hard omlaag. ---> het woordje "want" kun je in veel gevallen gewoon weglaten. De zin na de komma verklaart hier waarom de dagdroom verstuurd wordt.
"schiet hard omlaag" leest wat vreemd. Misschien iets anders formuleren? Bijvoorbeeld: 
Mijn dagdroom wordt ruw verstoord: de dobber verdwijnt met kracht onder water.

ook in de zinnen hiervoor kun je "want"  weglaten door de zin iets anders te formuleren.
Het was wel even schrikken nadat de gynaecoloog ons tot drie keer toe had verzekerd dat wij een zoon zouden krijgen. 

Snel dompel ik mijn handen in de emmer om te voorkomen dat zijn schubben aan mijn handen blijven plakken, als ik hem van het haakje af haal.  -->  de komma mag weg.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beeldend geschreven, ik zag de plek helemaal voor me. 
Ik sluit me aan bij de opmerking van Fief over het hard onder water schieten van de dobber, met kracht lijkt mij ook passender. En ik was wat verbaast dat de vis meteen teruggezet werd, maar dat zal mijn persoonlijke niet begrijpen van het doel van vissen zijn. ;) 

Lid sinds

9 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank voor je reactie Dreaming! Sportvissers zetten de vis meteen terug. Het gaat om de spanning, het geduld en het gevecht, daarna moet de vis, liefst ongeschonden, terug in het water. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bastiaan, een mooi beschreven inkijkje hoe je HP naar binnen kijkt en daarbij wordt gestoord door een bijtende vis.
Je onderwerp lijkt wat los te maken op het morele vlak, maar ik beperk me tot schrijftechnisch commentaar; dit is tenslotte een schrijf-forum. Bij een verhaal over een moord verwacht ik tenslotte ook geen oordeel over het al dan niet mogen doden ... 😉
Ik sluit me aan bij de complimenten over het beeldend schrijven.
In aanvulling op de goede suggesties van Fief wil ik je nog één opmerking meegeven; je schrijft in het begin van de 3e alinea ' ... dat het een grote is ...' en ik begrijp dat je daar een vis mee bedoelt. Omdat het kort daarvoor gaat over een dobber, lijkt de opmerking op het formaat van de dobber te slaan. 

Lid sinds

9 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank voor je reactie, Ton. Ik denk overigens  dat uit de context wel blijkt dat het om een grote vis gaat. De lezer mag het zelf invullen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bastiaan, je hebt helemaal gelijk, ik had ook wel begrepen dat het een grote vis betrof, maar bleef er zelf bij eerste lezing heel even kort bij hangen. Dat zal aan mij liggen. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Bastiaan

Erg leuk tafereeltje dat je beschrijft. Voor mij had het nog iets beschrijvende gemogen, ik zie in de tekst niet meteen de hele omgeving, maar dat counter je zelf enigszins door te schrijven dat je eerder naar binnenkrijgt vandaag.

Fijn om te lezen.

Johanna

   

Lid sinds

8 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Bastiaan.

Net nieuw aangemeld hier en een beetje aan het rondkijken. Mooi dat hier proeflezers zijn die commentaar geven. Daar ga ik in de toekomst zeker gebruik van maken als ik weer aan een nieuw verhaal begin.

Goedbedoelde opmerkingen (ik ben een muggenzifter, ik weet het).

Een libelle zweeft niet. Zweven veronderstelt stille vleugels, glijdend op de wind. Een libelle is altijd druk in beweging bij het vliegen, ook al lijkt het rustig en gracieus.

Hij baant zich een weg naar de diepte. Waar doorheen? Waterplanten? Riet?