Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#466 Geen knappe tafel meer

Ze duwt haar neus in zijn overhemd en snuift zijn vertrouwde geur op. Het dichtslaan van de achterdeur haalt haar uit haar gedachten en ze kijkt verstoord op.

‘Hé, buuf. Aan het opruimen?’
‘Ja, de kleren van Frank.’
‘Ik snap niet hoe je het doet. Ik zou in alle staten zijn. Hoe lang is hij nu weg?’
Hannah haalt haar schouders op. ‘Twee maanden. Hij vond een knappere tafel om van te eten. Ik was niet jong en strak genoeg meer. Wat doe je eraan?’
De buurvrouw knikt medelevend. ‘Mannen!’ Dan herinnert ze zich waar ze eigenlijk voor kwam. ‘Ik heb nog een nieuwtje.’
‘Oh ja?’
‘Ken je dat vrouwtje van drie straten verderop? Je weet wel, die blondine met die grote cupmaat. Ze jogt altijd zo opzichtig voorbij met dat strakke lijf van haar.’
‘Je bedoelt Annemarie?’ Hannah spreekt haar naam kalm uit, maar een rilling glijdt over haar rug.
‘Ken je haar?’
‘Ja, ze is een collega van Frank.’
‘Blijkbaar is ze eergisteren niet thuisgekomen. De politie is een zoekactie begonnen.’
‘Jeetje, wat verschrikkelijk.’ Hannah moet zich inhouden haar mondhoeken niet te laten krullen.

Ze ziet hoe de buurvrouw haar blik keurend door de keuken laat gaan.
‘Wat ruikt het hier lekker fris. Ik dacht dat jij niet zo van het poetsen was?’
‘Het geeft me de nodige afleiding.’
‘Heel goed, meid, dat houdt je op de been. Nou, ik moet er weer vandoor.’
Hannahs hartslag schiet omhoog als de buurvrouw bij de achterdeur nog een keer omkijkt en haar blik blijft hangen bij twee donkere spetters onder op een van de keukenkastjes.
‘Je hebt daar nog wat gemist. Het lijkt wel …’
Hannah pakt snel een vaatdoek en veegt het weg. ‘Een gehaktbal. Ik bedoel, uh, ik liet gisteren een gehaktbal vallen.’
‘Ja, dat gebeurt altijd als je net gepoetst hebt,’ glimlacht de buurvrouw.

Hannah wacht tot de buurvrouw uit het zicht verdwenen is en vervloekt dan hardop haar onzorgvuldigheid. Ze vult een emmer water en doet er een flinke scheut chloor in. Voor de derde keer sinds Frank verdween, ondergaat de keuken een rigoureuze schoonmaakbeurt.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

We zullen er Taco moeten bijhalen om te weten te komen wie er voor de bijl gegaan is. Is het Annemarie of Frank? Of allebei.? Zeer originele invalshoek bij de opdracht en graag gelezen, Fief. Is 'buuf' de samentrekking van buurvrouw en Fief? 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, Gi, buuf is de verkorting van buurvrouw. Het is misschien zelfs dialect, bedenk ik nu. 

Dankjewel voor het lezen en je compliment. Als je goed leest (beetje tussen de regels ook) kun je wel bedenken wat er gebeurd is.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief,

Leuke invalshoek idd. Aangezien je tussen de regels door het eea kan opmaken had het einde minder uitleggerig gemogen van mij. Dan had het verhaal dat prettige morbide sfeertje behouden waar het gaandeweg (positief ervaren) onverwachts naartoe ging.

M

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, knap gecomponeerd verhaal, met het venijn in de staart. Goed gevonden. De dialoog vind ik goed geschreven, zo lekker naturel.
De eerste alinea zette me op het verkeerde been; je HP lijkt te treuren om het verlies. Of houdt ze toch nog van Frank?
Trouwens leuke uitdrukking; een knappere tafel om van te eten, die kende ik nog niet, maar is overduidelijk gezien de context.
Nog een piepklein zeurtje: 'Oh ja?' moet vlgs mij 'O ja?' zijn; het is de o-klank als in 'rood', niet de o-klank als in 'pot'.  'oh' drukt vaak verontwaardiging of ontzetting uit.  

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, bedankt voor je reactie. Ik ga erover nadenken.

Hoi Ton, bedankt voor je comliment. Oh is o geworden. Hp is de spullen aan het opruimen. Ze snuift alleen zijn geur op en is in gedachten verzonken. Misschien overdenkt ze haar daad. Nog één keer zijn geur opsnuiven. Is het verdriet? Weemoed? Of gewoon nog een keer zijn geur opsnuiven? Je mag het zelf invullen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vet geschreven met vaart. Het zijn de kleine details die het verhaal mooi maken. Dus die Frank heeft in twee maanden al drie veroveringen op zijn kerfstok? Of was hij al veel langer aan het vrouwenscoren? Moet best vermoeiend zijn om al die knappe tafels op te ruimen ;) Zo blijft Frank wel lekker bezig natuurlijk :)

ZGG

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou, Tony, Frank ging slechts eenmaal over de schreef. Dat moest meteen afgestraft worden. Zijn verovering vertelt het ook niet meer na. En dan nog de kwestie van de vlekjes. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, heerlijk verhaal weer. Wraak komt wel vaker voor bij jou. Autobiografisch?

‘Blijkbaar is ze eergisteren niet thuisgekomen. De politie is een zoekactie begonnen.’ Hier begon ik al te glimlachen.

GG,
Taco

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wraak komt wel vaker voor bij jou. Autobiografisch?

Taco, voor jou een vraag, voor mij een weet 😎

Je glimlach kwam op het juiste moment. 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief,

Bedankt voor het insturen van je verhaal. Heel goed en beeldend vertelt, ook geestig. Ik heb me vermaakt tijdens het lezen! Hier dan mijn tips. 

Ik zou iets minder uitleg geven in de dialogen, soms komt de ‘gesproken’ tekst een beetje ongeloofwaardig over wat mij betreft. Ik denk dat we er met iets minder tekst ook wel vanaf komen. 

Neem bijvoorbeeld: ‘Ik zou in alle staten zijn als Kees van de ene op de andere dag de benen nam.’ Dit zou je kunnen inkorten: ‘Ik zou in alle staten zijn! Hoe lang is hij nu weg?’

Ik ben ook wel benieuwd naar de mimiek van de personages. Dan gaat het verhaal nog meer leven denk ik.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!