Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 478 – Kou (2)

Ze had de kou omarmd en die affectie bleek wederzijds. Warmte maakt haar slaperig, in elk geval die van de miniradiator naast haar bureau. Elke ochtend zet ze hem trouw op zestien. Zo kan ze zich op haar werk concentreren. Maar net als ze wil gaan typen, voelt ze het getril tot in haar benen: er wordt al weken glasvezel aangelegd en nu zijn ze bijna bij haar huis. Zuchtend gaat ze staan. Natuurlijk slaat ze dagelijks een deken rond haar onderlijf en draagt ze een extra vest. Over die deken struikelt ze half. Ze trekt hem geërgerd weg en sluit de ventilatieluikjes. Nu klinken in elk geval de bouwvakkersstemmen gedempter.

De kou begon met die torenhoge energieprijzen. De kachel kon eigenlijk gewoon uit tot half oktober en ook alweer vanaf maart. In de woonkamer had ze volop zon – maar daar liep ze, kookte ze, maakte ze schoon. Aan haar bureautje in de donkere werkkamer zat ze stil. Vandaar de kou. En hij had nog meer voordelen: eindelijk een plek in huis voor haar wijnvoorraadje en de fles zelfgemaakte vanille-extract. Zo veranderde haar werkplek toen al een beetje in een keukendependance. Zodra de werklui weg zijn opent ze de luikjes weer, want de droge worsten hebben ook ventilatie nodig.

Ze was pas gaan bakken tijdens de lockdown. Receptenboeken die ze soms al twintig jaar had weggemoffeld, slingerden nu door de keuken. Bladeren door een boek, het speeksel in je mond voelen stromen bij een foto, de specerijen al ruiken als je de ingrediëntenlijst doorleest: daar kon een beeldscherm niet aan tippen, hoe snel haar internet straks ook werd. De desserttaart voor het toetje van vanavond staat tevreden te snorren naast de printer. Dat deeg rijst toch pas op oventemperatuur en citroensap alleen is nooit genoeg om die appels te conserveren.

Van alles had ze geprobeerd tegen de slaperigheid. Op tijd naar bed natuurlijk. Hielp niet. Afvallen tot ze een ons woog. Geen resultaat. Van sporten raakte ze juist nog vermoeider. Niets wat gezond voelde hielp. Ze had gewoon zin nodig. Zin om op te staan. Zin om te werken. Ze had de kou omarmd als een levensstijl. Het boek heeft ze al half af. Nu buigt ze zich over de inleiding. Het wordt een persoonlijk verhaal: dat werkt altijd, zei de uitgever. Kookboeken gaan als warme broodjes. Ze kijkt naar haar mailbox en klikt een paar keer. De laserprinter begint te zoemen. Na een minuutje verlekkert ze zich aan het eerste tastbare voorstel van de voedselfotograaf.

***

Ze loopt de trap af en zet de schaal op het kastje naast de printer. Zodra ze de thermostaat omlaag draait, begint de betonnen vloer in haar huis te trillen tot in haar benen. Zuchtend staat ze op van haar bureau. Ze loopt naar het raam. Nou ja, lopen – het is vooral een kwartdraai om haar as. Op straat leggen mannen in hesjes de glasvezel aan. Gisteren haalden ze een meter of twintig: stoep opengraven, kabel trekken, dichtgooien, aanstampen, betegelen, klaar. Vandaag zijn ze bijna bij haar werkkamer. Ze trekt haar vest aan en gaat zitten. Het kleed slaat ze om haar benen. Daar begint het gestamp weer. Haar scherm trilt nu ook. Hoe kan ze zo met goed fatsoen een boek vertalen? Wat voelt die bureaulamp trouwens lekker. Haar vingers krult ze eromheen tot ze gloeien en ze probeert de concentratie op te brengen voor haar werk, maar de kaneelgeur bereikt haar dwars door de vershoudfolie heen.

Je had toen die torenhoge prijzen. Begin maart zette ze dus de kachel uit en eind oktober pas weer aan. Twee maanden korter stoken: het beviel haar meteen. Gaan bakken was ze eigenlijk al in lockdowntijd. Natuurlijk kost dat ook stroom, maar eten moet je toch, plus gratis warmte van de oven. En eindelijk had ze de tijd voor haar kookboeken, zelfs dat ene over wijn. De Lidl had laatst een Chateauneuf-du-Pape uit 2022 staan. Zoveel had ze nog nooit aan een fles besteed, maar over tien jaar was hij een veelvoud waard. Kerst 2033, als ze nog maar zevenenvijftig is. Ze schuift de fles voorzichtig terug en zet in haar Excelsheet een kruisje bij de Merlot van afgelopen weekend. De kou dringt nu ook door haar schoenen en sokken heen. Het is tijd om de werkkamerdeur te sluiten. De werklui hebben gelukkig vroeg lunchpauze: het geschuif met tegels maakte haar vanochtend vroeg wakker.

Sowieso wordt ze slaperig van dat soort warmte. Het was dan ook een goed besluit om onder in dat kastje een bescheiden wijnvoorraad aan te leggen. Die ongebakken pruimentaart voor vanavond wordt in de koelkast bovendien veel te koud. Ze kijkt naar haar scherm, leest de zin en dringt zowaar door tot de samenhang. En dan krijgen ze ook nog eens glasvezel in die ouwe huurflat van haar. Ze mag wel in haar handen wrijven.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zelf zou ik nooit een Chateauneuf-du-Pape in een Lidl kopen. Het is trouwens sowieso een overgewaardeerde wijn, die daarenboven familie is van de Côte du Rhone, een wijnsoort die beter niet te lang geconserveerd wordt. Dit is dus geen verhaal voor wijnkenners maar eerder voor personen die 's avonds pruimentaart eten, of zo. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja Gi, in het land der wijnkenners heb je ad infinitum baas boven baas boven blaaskaak. Ik heb er zo eentje in de familie. Het lijkt me dus het wereldje wel. Eet jij wel eens pruimentaart?

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hee Kruidnagel,

Nou wil ik geen zuurpruim zijn, maar ik vind je stuk... tsja, onevenwichtig? Het hopt voor mijn gevoel heen en weer, ik moet moeite doen om te begrijpen wat er gebeurt (huh, trillingen als ze de thermostaat omlaag draait? Oh nee, kabeltrekkers. Euhm, kaneelgeur, waar komt die ineens vandaan?) De zin Ze kijkt naar haar scherm, leest de zin en dringt zowaar door tot de samenhang hielt voor mij een belofte in: hier komt de samenhang! Maar nee. Een tweede keer lezen maakte mij meer duidelijk wat je bedoeling is, dat dan weer wel. Dus het kan allemaal in ernstige mate aan mij liggen, trek het je vooral niet aan. 

Cheers
Martin

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat van die thermostaat naar beneden draaien en trillen in de benen vond ik best goed gevonden, zeker omdat het dan later blijkt van de wegenwerken. En zo zitten er nog wat spitsvondigheden in die best te smaken zijn!

Glasvezel, eindelijk!

GG!

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Martin, die eerste lezer probeer ik vaak een beetje te laten werken en te verwarren, wat dan soms zijn doel voorbij kan schieten. Ergens vind ik het ook wel grappig. Bedankt voor je reactie! De samenhang zou kunnen zijn: afzien is goed voor je, tot glasvezel aan toe.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, leuk verhaal. Ik haal er niet echt een ultiem geluksmomentje uit, meer een soort tevreden momentgevoel. 

Het kleed slaat ze om haar benen. --> het kleed is nog niet ter sprake geweest. Welk kleed? 

ze probeert de concentratie op te brengen voor haar werk. Maar de kaneelgeur bereikt haar dwars door de vershoudfolie heen.  --> achter werk zou ik van de punt een komma maken. Dan lezen die twee zinnen meer als een geheel. Nu lijkt het alsof je met de maar iets anders wil vertellen.

De Lidl had laatst een Chateauneuf-du-Pape uit 2022 staan. Zoveel had ze nog nooit aan een fles besteed, maar over tien jaar was hij een veelvoud waard. Kerst 2033, als ze nog maar zevenenvijftig is. Ze schuift de fles voorzichtig terug en zet in haar Excelsheet een kruisje bij de Merlot van afgelopen weekend. --> voor mij voegt dit stukje tekst niets toe aan het verhaal. Het is info waar voor mijn gevoel niets mee wordt gedaan. Daarnaast betwijfel ik of je bij de Lidle bewaarwijnen kunt kopen, maar ik kom nooit bij de Lidle dus ik geef je het voordeel van de twijfel.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief! Jouw geluksmomentje is inderdaad ultiemer, de mijne lekker intiem.

Dat kleed, ja dat ene kleed, gewoon een willekeurig kleed tegen de kou.

Komma, ja die komma kan daar eigenlijk wel. Dank je.

Die wijn: wist je al dat de Lidl de laatste jaren heel erg is veranderd? Ook die wijn is een geluksmomentje, en dat kruisje is ook een geluksmomentje. Verbonden door de kou op de werkplek. Dat stukje zegt iets over haar hoedanigheid.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik lees hier een paar keer vooruit en weer even terug, dan weer vooruit. Leuk beschreven actualiteit. Ik gok zomaar dat je thuis met razendsnel internet zit? 

De werklui hebben gelukkig vroeg lunchpauze: het geschuif met tegels maakte haar vanochtend vroeg wakker. Het gedeelte dat ze vroeg wakker werd impliceert dat ze vroeg begonnen denk ik en daarom vroeg lunchpauze. Dat vind ik nu een beetje een vreemde zin, maar kan ook smaak zijn. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Kruidnagel

Dank voor je tekst(en). Ik vind dat je er ontzettend goed in slaagt om de sfeer weer te geven. Je verhaal heeft niet echt het geluksmomentje vind ik (misschien de glasvezeldraad, de pruimentast of wat dan ook) maar het is wel goed neergepend: het is een show don't tell. Je kan het zo mee beleven en voelen.

Tof!

Johanna

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Johanna en Hadeke, dank voor jullie complimenten! Het geluksmomentje is natuurlijk die eerste papieren voedselfoto van haar eerste eigen bakboek.