Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#478 De Jefkes

Het is de tijd dat er nog geen supermarkten bestaan en geluk nog heel gewoon is. Ik heb een opa die Jozef heet, maar iedereen noemt hem 'Jef'. Die roepnaam is wel erg populair als je het lijstje nagaat van wie er aan huis levert. Thuis hebben wij het niet over de bakker, de melkboer of de brouwer maar over wat ze meebrengen.

Zo hebben wij het over Jef van het brood die met een enorme rieten mand op zijn brommer zorgt voor de dagelijkse boterham. ’s Zondags brengt hij verse broodjes en croissants. Eens per week zet Jef van de melk zijn flessen voor de deur, net als Jef van het bier, die ook frisdranken meebrengt. Soms komen Jef van de ziekenkas of Jef van de vakbond lidgeld ophalen. Jef van de verzekeringen passeert eens per jaar. Een Jef ledigt op tijd de beerput en Jef van de kolen levert met paard en kar zijn steenkolen. Er is ook een rare Jef, die in de maand mei langs komt om door vader zijn belastingbrief te laten invullen. Zijn vrouw lijkt op een zigeunerin.

Jef van de schillen levert niets, maar haalt elke zaterdag aardappelschillen op als varkensvoer. Mijn moeder aanbidt haar broer politicus. Ze heeft onlangs vernomen dat deze Jef niet op diens partij stemde en geeft de man van de schillen de bons. Wij, kinderen vinden dit een vorm van racisme, maar voortaan belanden de schillen op de composthoop achter in de tuin.

Er is een nieuwe kapelaan benoemd in het dorp. Als opdracht tijdens een zoekspel met de jeugdbeweging moeten wij zijn leeftijd raden. De man is net geen veertig, maar iemand schat hem zeventig. In het parochieblad lezen we dat hij Jef heet. Het is evenwel niet gebruikelijk om geestelijken met de voornaam te noemen.

Op de radio zingt Jacques Brel Non, Jef, t’es pas tout seul en wij  beseffen dat de Jozefs zowel in Vlaamstalig als Franstalig België de roepnaam Jef meekrijgen.

Vader speelt piano en is dol op allerlei muziekvormen met een grote voorkeur voor fanfaremuziek. In het dorp zijn meerdere muziekkorpsen. Een ervan heeft een Franse naam: L’echo de la jeune Campine, de weergalm van de jonge Kempen. Een andere vereniging heet gewoon Sint Jozef. In de volksmond noemen we ze ‘de Jefkes’.
Taraa, taraa, roffel, roffel, klets boem ! Wat kan mijn vader hier gelukkig van worden.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hahaha, mooie voyage de mémoire. Ik heb een neef die Jef heet, hij zal nooit meer dezelfde zijn. Graag gelezen!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, ik vrees dat ik er geen samenhangend verhaal uit kan halen. Het is meer een opsomming van een heleboel mensen die allemaal Jef blijken te heten. Op een gegeven moment stoort het me zelfs, sorry. Alleen in de laatste alinea herken ik de opdracht.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijn gelezen. Het doet me denken aan een beschrijving van een kijkplaat in een boek van Richard Scarry bijvoorbeeld. 

Zijn naam is wel erg populair te merken aan het lijstje van allerlei leveranciers. --> populair komma te merken aan ...

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jascha, Richard Scarry's What Do People Do All Day zou inderdaad passen bij dit verhaal. Ik twijfel of de komma nodig is op die plek maar heb ze toch toegevoegd (tot iemand zegt dat ze weer weg mag). 

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het wel een erg grappig geheel, al die Jefs op een rijtje, en ik lees het einde (als terugkeer naar de opdracht) vooral als een beetje absurdistisch ingeworpen eindgedachte. Om de reeks muzikale en andere associaties hier nog uit te breiden: 'Our House' van Madness, dat is het voor mij.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Perfect gekozen, Raymond, in de officiële video van 'Our House' lijkt de band wel heel erg op 'Jefkes' met hun grote petten. Toeval: ons huis waar de Jeffen langs kwamen lag precies in het midden van de straat. Bedankt voor de feedback..

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Fijn verhaal. Als Brel voorbij komt is dat een bonus. Voor mij kwamen er ook wat veel Jeffen voorbij, waardoor ik bijna afhaakte, maar ik ben blij dat ik nog even doorlas naar een van Ostaijen-achtig eind.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, een verwittigd man is er twee waard. Door de titel had je kunnen vermoeden dat er een resem Jeffen de revue zouden passeren. Bedankt voor de reactie, vooral ook voor Brel en ... hola, van Ostaijen! 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Schmetterling,

Ik had je tekst gelezen, even laten liggen en vandaag terug opgepikt.

Het is een goede tekst, erg leuk gevonden en geschreven, maar je zou deze zinnen eens moeten bekijken, naar mijn smaak kan je als je die wat aanpast beter laten inpassen in het geheel.

Om de ene of andere reden lijkt het niet te passen, is er ergens een stijlbreuk. 'Zijn naam is wel erg populair, te merken aan het lijstje van allerlei leveranciers. Onder huisgenoten hebben wij het niet over de bakker, de melkboer of de brouwer, maar over de waren die ze aan huis leveren. '

Wat je hier schrijft geeft wat info over het verdere verloop van je tekst, maar probeer dat eens anders te formuleren? Ik denk dat je dan zal zien dat het beter matcht.

Wel een fijn verhaal!

Johanna