Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#478 - Een fijne dag

 

Tssiingg … tssiingg … tssiingg … tssiingg.

Ik houd van de voorbereiding. Het verwachtingsvol uitkijken naar een fijne klus, de stilte in de keuken met alleen het geluid van een mes dat gescherpt wordt met een aanzetstaal.

Tssiingg … tssiingg … tssiingg … tssiingg.

Zorgvuldig haal ik het aanzetstaal langs het mes. Nog twee minuten zie ik op de klok. Ik probeer nergens aan te denken en laat het prettige gevoel door me heen stromen. Het is opwindend en rustgevend tegelijk.

Tssiingg … tssiingg … tssiingg … tssiingg.

Helemaal zen draai ik me om en bedenk wat ik eerst zal doen, ik weet dat natuurlijk al. De klus gaat altijd op dezelfde manier. Mijn vingers glijden langzaam over de messen tot ze bij het fileermes zijn. De volgorde zit in mijn hoofd. Ik kijk nog een keer rond of alles klaar staat. Het lampje op de gehaktmolen brandt, de grote blauwe ton is leeg en staat binnen handbereik, de roestvrij stalen schalen op de werkbank achter me blinken.

Het fileermes snijdt soepel en zonder weerstand door het vlees. Geconcentreerd werk ik door. De gehaktmolen braakt gehakt uit, de schalen raken gevuld en de botten kletteren op elkaar in de ton. Het fijnste heb ik voor het laatst bewaard. Heel precies snijd ik de vingers tussen het tweede en derde kootje door en laat ze voorzichtig in het jampotje glijden. Nadat ik de deksel stevig heb dicht gedraaid, houd ik het potje  omhoog en kijk door de heldere vloeistof heen. Prachtig. Ze zijn een mooie aanvulling voor mijn collectie.

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco,

Wat een vet verhaal :D! Het begin maakte me meteen nieuwsgierig, en daarna zat ik er (qua beeld) helemaal in. Dat geluid hoorde ik ook echt (fijn geluid is dat). Het is heel spannend, maar ook ambivalent (gaat hij nou koken, of is hier iets vreselijks aan de hand)? Spannend tot het einde.

Zeurpuntjes:
1) Mijn vingers glijden langzaam over de messen die klaarliggen tot ze bij het fileermes zijn -> deze zin loopt niet volgens mij. Nu is het alsof het de messen zijn "die klaarliggen tot ze bij het fileermes zijn". Misschien kan je het met komma's oplossen, maar misschien ook wel de zin omgooien.
2) Ik vind het enigszins jammer dat je in de laatste zinnen toch weggeeft dat het om iets gruwelijks gaat. Ik vraag me af of het verhaal nog spannender is als hij bijvoorbeeld de tong eruit snijdt en die bewaart (of zoiets), zodat je nog kan denken: is dit nou een koeientong, varkenstong, of hebben we hier een moordenaar aan het werk? Maar dat is natuurlijk een insteek die jij kiest, en waar jij eventueel mee kan experimenteren. In ieder geval vond ik het een heel tof verhaal.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Karel, dank voor het lezen, de complimenten en de suggesties. Die van de messen heb ik overgenomen, goeie tip.

Over het slot: ik heb geprobeerd om de clou zo lang mogelijk weg te houden om die dan onverwacht en ruw te laten binnenkomen. Ik had kunnen stoppen bij het afsnijden. Ik heb het trofee gedeelte toegevoegd om de hp nog slechter te maken.

THX,
Taco

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Lekker gruwel verhaal, Taco. Ik had al wel vrij snel door waar het naar toe ging, gezien jouw kenmerkende verhalen. Maar je deed het zonder al te veel prijs te geven. Goed gedaan. Graag gelezen.

Ik houd van  ---> het is niet fout, maar houd wordt meer in formelere teksten gebruikt. In spreek- en schrijftaal is "hou" gebruikelijker.

Helemaal zen draai ik me om en bedenk wat ik eerst zal doen, ik weet dat natuurlijk al.  ---> Ik zou hier eerder schrijven dat je niet hoeft te bedenken wat je het eerst zal doen.
Helemaal zen draai ik me om, ik hoef niet eens te bedenken wat ik eerst zal doen. De klus gaat altijd op dezelfde manier.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hannibal Lecter zou het water in de mond krijgen bij het lezen van dit verhaaltje. Ik had beter gewacht tot na het middagmaal. Desalniettemin, een Taco ten top story. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi gedaan. De vingers vind ik wel goed gekozen, want dan kantelt voor mij het beeld definitief de gruwelijke kant op. De laatste zin kan denk ik scherper. Misschien kan je bewuste pot naast de anderen op een plank zetten, dan ziet de lezer vanzelf een collectie voor zich.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hahaha, wat een lekker verhaal, onmiskenbaar van jouw hand. Bij die grote blauwe ton had ik een vrij definitief oh oh-gevoel, en ja hoor. Mooi detail, die vingers in een potje. En dan die titel!

Heel goed gedaan, en inspirerend. ik neem mij voor bij een van de komende opdrachten een keer deze hoek in te duiken.

Martin

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allen voor het lezen en de tips. Fijn om te zien dat het verhaal heeft gewerkt zoals ik dat voor ogen had. Het lastige van dit soort verhalen schrijven, is dat voor mij de clou en de spanning weg zijn na het schrijven. Dan vind ik het moeilijk om te beoordelen of het verhaal klopt. Jullie opmerkingen helpen daarbij.

Ik realiseer me dat ik veel horror schrijf de laatste tijd. Ik ga proberen om terug te keren naar suspense.

@ManMetPen: ik kijk er naar uit!

Grtz,
Taco