Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#486 Tweede zondag in mei

De roze wolk begon na het eerste lustrum van haar huwelijk te vervagen. Terwijl haar eierstokken hevig rammelden, had Karel nog volop andere plannen waarin geen plaats was voor kinderen en ze liet zich overtuigen dat ze nog lang genoeg moeder kon zijn.
In de aanloop naar het tweede lustrum werd ze rustelozer. Karels biologische klok mocht dan nog wel een paar jaar langer tikken, die van haar liep tegen het einde. Het afdwingen van een zwangerschap door de anticonceptie af en toe te “vergeten”, werd door Moeder Natuur niet gehonoreerd.

De verrassing kwam op het moment dat ze alle hoop had opgegeven. Bijna zeven maanden genoot ze van haar veranderende lijf, met alle ongemakken die het met zich meebracht. Vol trots showde ze haar zwangere buik in strakke kleding en liet zich gewillig over haar buik aaien. Ze keek ongeduldig uit naar het moment dat ze dit kleine wonder in haar armen mocht nemen.
In de achtste maand ging het mis.

Een lange reeks vruchteloze pogingen opnieuw zwanger te worden, liep mis. Karel bleek geen voorstander van adoptie en uiteindelijk bezweek ook hun huwelijk onder haar drang naar het moederschap.
Ze legde zich uiteindelijk neer bij haar lot en richtte zich op een carrière waarin ze op een andere manier haar zorgdrang kwijt kon. Zo goed en zo kwaad als ze kon, leefde ze mee met de zwangerschappen van haar vriendinnen en wierp zich op als een peettante voor hun kinderen. Ze bewonderde de zelfgemaakte knutselwerkjes die ze kregen van hun kinderen en lacht nu beleefd mee als haar vriendinnen jubelen bij een echofoto van het zoveelste kleinkind. Maar nog steeds als die tweede zondag in mei voor de deur staat, voelt ze de enorme leegte. Het is de dag in het jaar waar ze het meest tegenop ziet.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gelukklg komt er nog een degelijk verhaal uit de bus voor het einde van het jaar. Wel zie ik de link niet met de tweede zondag in mei, tenzij je naar moederdag of zo wil verwijzen. In ieder geval een perfecte invulling van de opdracht in precies driehonderd woorden. Knap! Beste wensen voor 2024, Fief. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste wensen Fief!

Die twee keer dat het mis loopt na mekaar, is ergens grappig, maar stoorde me ietwat pietnullig.

Goed verhaal!

GG!

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, inderdaad moederdag. Bedankt voor je compliment en voor jou en jouw familie ook de allerbeste wensen. Veel schrijfinspiratie gewenst voor het komende jaar.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, Tony, ik moest iets verzinnen om over een aversie tegen moederdag te schrijven. Bedankt voor het lezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief, een klassieker als thema. Met vaart noteer je het leventje. Strikt gesproken is er altijd maar één dag in het jaar waar je het meest tegen opziet. Veel geluk gewenst in 2024!

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, voor jou ook de allerbeste wensen. 

Natuurlijk heb je gelijk, je kunt maar tegen één dag het meest opzien. Ik heb die zin aangepast. Bedankt voor je scherpe blik. 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Wat een mooi verhaal. Er staat geen woord te veel, de emotie wordt goed overgebracht (juist doordat het vrij 'droog' is opgeschreven, het is niet larmoyant), en het einde is hartverscheurend. Ik heb geen kritische opmerkingen voor je. Chapeau!