Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#496 Gelukkige Internationale Vrouwendag!

 

Wanneer is hij er, de dag
Dat ik weer rokken dragen mag
Niet van fleece of wol voorzien
En zonder panty bovendien
Oh ‘t idee ontlokt een lach
Was hij al maar hier die dag

Hij komt dichterbij de dag
Dus ga ik eind’lijk overstag
Ik scheer de haren van mijn benen 
En voor zekerheid van tenen
Want stel dat iemand die eens zag!
Ook dat hoort bij een rokjesdag

Strakjes is hij daar, die dag
Maar stilaan raak ik meer van slag
Hoe wit mogen benen zijn
Om niks te horen vol venijn
Van melk of sneeuw of ach…
Het leek zo leuk, zo’n lentedag

De temperatuur stijgt met de dag
En ik verander mijn gedrag
Ga sporten voor en na het werk
En zorg dat ik desserts beperk
Ik hoop dat het toch iets vermag
Tegen angst voor rokjesdag

… en dat op Internationale Vrouwendag*
 

* Doe maar even alsof ik het geduld had om dit pas op vrijdag te posten

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, voor het eerst weer met de benen in de zon. Goed vooruitzicht, al vergt het wat voorbereiding. Graag gelezen. 

En voor zekerheid van tenen ---> deze zin klopt zo niet. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elke,

Prachtig idee. De heldere taal leest zeer prettig.

Het metrum rammelt wat, dat verdient wat extra aandacht.

De rijmen zijn in orde. Eén keer rijk rijm, maar zo ver uit elkaar getrokken, dat het weinig mensen op zal vallen.

De herhaling van het woord 'dag' vind ik iets te mager om door te kunnen gaan voor een refrein.

De dichtcoach

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de feedback, Musonius. Wat mij het meeste aansprak in je opdracht, was het metrum. Dat vind ik ook in mijn eigen gedichten veruit het moeilijkst. Behalve in ‘de temperatuur stijgt met de dag’ zie ik de missers niet meteen. Mocht je die nog wat verder kunnen duiden, dan lees ik het graag.

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fraai de onzekerheden rondom rokjesdag verwoord, leuk gevonden. Het leest soepel, al haper ik even bij het eind en bij de vraag hoe wit benen mogen zijn.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elke,

Je hebt het idee goed uitgewerkt. De hele voorbereiding voor rokjesdag is duidelijk verwoord. Ik struikel soms wel een beetje over de cadans van de tekst, maar dat vind ik zelf bij een gedicht ook erg moeilijk. Goed gedaan.

Lid sinds

3 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Jurrit en mespunt! Als iedereen over het metrum struikelt, is dat een teken dat er iets aan schort. Ik neem het mee als (extra extra extra) aandachtspunt. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de feedback, Musonius. Wat mij het meeste aansprak in je opdracht, was het metrum. Dat vind ik ook in mijn eigen gedichten veruit het moeilijkst. Behalve in ‘de temperatuur stijgt met de dag’ zie ik de missers niet meteen. Mocht je die nog wat verder kunnen duiden, dan lees ik het graag.

Dat kan. Sorry voor mijn late reactie. Het 'temperatuur'-probleem is snel opgelost met een elisie (zoals je dit deed bij 'eind'lijk') of te vervangen door een zin met kwik.
Het metrum is op zich helemaal niet slecht. Het grootste struikelblok is dat je geen keuze maakt tussen jambisch en trocheïsch. Zet boven je pagina een schematische notatie: - v / - v / - v / - (POM pom POM pom POM pom POM) en gebruik dit als meetlat om je verzen langs te leggen.