Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#504 Muziek verzacht de zeden

1 mei 2024 - 12:18

“De draagbare pick-up hoef je van thuis niet mee te brengen”, oppert meester Hendrik. Hij zal zijn Hifi-installatie wel verhuizen naar het chemielokaal, dat is groter dan een doorsnee klas.
“Ik stel voor om iedereen van de laatste drie jaren uit te nodigen op jouw spreekbeurt”, zegt onze leraar Nederlands
Onlangs  moesten wij tijdens zijn les het vijfde klavierconcert van Beethoven luisteren. De meeste leerlingen gniffelden wanneer hij in al zijn enthousiasme vooraan in de klas met zijn wijnrode neus de maat stond te slaan. Ik was danig onder de indruk en vroeg hem de langspeelplaat van de Amerikaanse pianist Van Cliburn te mogen lenen. Ik draaide de plaat grijs en kreeg de smaak te pakken.

Vandaag houd ik een spreekbeurt over beschrijvende muziek. Volgens de leraar is het een ideale introductie tot de klassieke muziek. Het dierencarnaval van Camille Saint-Saëns roept door een traag tempo langzame schildpadden op of door basgeluiden de enorme omvang van een olifant. Niet Saint-Saëns maar de Tsjechische componist Smetana is mijn hoofdpersonage.

In zijn muziekepos De Moldau hoor je hoe twee lieflijke bergbronnen samenvloeien tot een riviertje. De rivier wordt breder en stroomt langs dorpjes waar volksmuziek te horen is. Hendrik is in zijn nopjes wanneer ik ook de anekdote aanhaal dat de melodie niet Tsjechisch is, maar afkomstig van een zeventiende-eeuwse melodie uit Vlaanderen. Na de jacht door het geluid van jachthoorns volgt een polka op een bruidsfeest en beelden zachte strijkers waternimfen uit. Bekkens en tromgeroffel kondigen aan dat de kolkende rivier de hoofdstad Praag is genaderd en zich jubelend stort in de Elbe.

Na de laatste paukenslag kan je in het chemielokaal een speld horen vallen, tot er een spontaan applaus losbarst. Hendrik is tot tranen toe bewogen en joelt mee met zijn leerlingen waarvan hij vreesde dat het cultuurbarbaren zouden worden.

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2024 - 13:42

Goed verhaal, Schmetterling. Mooi hoe je Smetana als derde personage gebruikt. De informatie die je met ons deelt over de muziekstukken, heb je verhalend geschreven. Knap gedaan, graag gelezen.

... en vroeg hem de langspeelplaat van de Amerikaanse pianist Van Cliburn te mogen uitlenen. ---> uitlenen betekent dat je iets aan iemand geeft om tijdelijk te gebruiken. Ik denk dat je personage aan de leraar vraagt of hij de langspeelplaat mag lenen. De zin leest nu alsof het personage degene is die de lp wil uitlenen.
Of de zin moet zijn: ...  en vroeg hem of hij de langspeelplaat van de Amerikaanse pianist Van Cliblurn aan mij wilde uitlenen.
Of: ... en vroeg hem of ik de langspeelplaat van de Amerikaanse pianist Van Cliburn van hem mocht lenen.

Lid sinds

3 weken 5 dagen

Rol

  • Gewone gebruiker
1 mei 2024 - 14:42

Hoi Schmetterling, ik vind de muziek heel mooi beschreven. Ik heb het verhaal een paar keer gelezen, voordat ik precies begreep wat ik nou eigenlijk las. Het leek voor mij de eerste keer uit verschillende perspectieven te bestaan, waardoor ik de verhaallijn niet zag. Ik denk dat dat door de plaatsing van de witregel na 'olifant' komt. Voor mijn gevoel zou een witregel tussen 'pakken' en 'Vandaag' nog duidelijker aangeven dat de spreekbeurt daar begint. Wanneer je dan na 'olifant' een bruggetje zou kunnen maken naar het volgende muziekstuk, worden die twee beschrijvingen misschien ook duidelijker. Maar ik begrijp dat dat met het aantal woorden ook lastig te verwerken is.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
2 mei 2024 - 18:50

Een goed verhaal en ook mooi opgeschreven, toch trekt het me wat minder het verhaal in dan ik bij jou gewend ben. Voor mij ligt dat vooral aan de uitgebreide beschrijvingen. Het is -gezien de andere reacties- vooral een persoonlijke smaakkwestie denk ik.

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 mei 2024 - 10:52

Dank voor de reactie, Hadeke. Je kan moeilijk om beschrijvingen heen als je het over 'beschrijvende' muziek hebt. Mogelijk hou je niet van het muziekgenre of heb je het verhaal over de Moldau al te dikwijls moeten aanhoren. 

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 mei 2024 - 12:55

Dit verhaal bracht me terug naar de middelbare school en het plezier van muziek ontdekken. De bevlogen leraar roept herinneringen op aan leraren. Fijn verhaal waarbij het conflict - het beroeren van de leerlingen - ongezegd onderhuids aanwezig is.