#504 - Tijdloos

Aangepaste versie :

Zouden de bordspellen, gestapeld op de lp-collectie, blijven staan als ik de elpee er tussenuit trek?
Met mijn linker wijsvinger probeer ik het hoekje van de elpeehoes te kantelen terwijl ik, toch maar voor de zekerheid, met mijn rechterhand Levensweg, Monopoly, Wie is het? en Scrabble optil.
De elpee geeft niet makkelijk mee, maar dan komt ‘ie los van z'n soortgenoten goede muziek.
Ik trek 'm te snel uit de collectie waardoor ik de spellen in mijn rechterhand niet meer balanceer en Scrabble alsnog van de stapel flikkert.

Michelle steekt haar hoofd door het luik van de zolder.
‘Wat is dat voor gerammel, joh?’
Scrabble!’ roep ik met hetzelfde enthousiasme als waarmee de steentjes zojuist op de grond kletterden. De elpee stevig onder de linkerarm geklemd tegen de zwaartekracht. Levensweg, Monopoly en Wie is het? geen kwartet meer.
Michelle bekijkt de vloer van de zolder die nu bezaaid ligt met diverse letterwaardes.
‘De eerste versie van Wordfeud, bedoel je? En ga je nou weer die ouwe-lullenmuziek aanzetten?’
‘Jouw manieren om je moeder oud te laten voelen...' 
‘Ik weet, het is een gave, ik help je wel even met rapen. Zullen we anders beneden een potje spelen?'
‘Alleen als de Fab Four ook meemogen'.

Beneden schuiven stenen op hun bordje heen en weer.
Uit de speakers klinkt het heerlijke gekraak van de langspeelplaat.
Michelle ma belle, these are words that go together well.
Haaks op 'wijnrood' legt ze 'speld'.

----------

Zouden de bordspellen, gestapeld op de lp-collectie, blijven staan als ik de elpee er tussenuit trek?
Met mijn linker wijsvinger probeer ik het hoekje van de elpeehoes te kantelen terwijl ik, toch maar voor de zekerheid, met mijn rechterhand Levensweg, Monopoly, Wie is het en Scrabble optil.
De elpee geeft niet makkelijk mee maar dan komt ‘ie los van z'n soortgenoten goede muziek.
Ik trek 'm te snel uit de collectie waardoor ik de spellen in mijn rechterhand niet meer balanceer en Scrabble alsnog van de stapel flikkert.

Michelle steekt haar hoofd om de deur van zolder.
‘Wat is dat voor gerammel, joh?’
Scrabble!’ roep ik met hetzelfde enthousiasme als waarmee de steentjes zojuist door de lucht vlogen. De elpee stevig onder de linkerarm geklemd tegen de zwaartekracht. Levensweg, Monopoly en Wie is het geen kwartet meer.
Michelle bekijkt de vloer van de zolder die nu bezaaid ligt met diverse letterwaardes.
‘De eerste versie van Wordfeud, bedoel je? En ga je nou weer die ouwe-lullenmuziek aanzetten?’
‘Jouw manieren om je moeder oud te laten voelen....'. 
‘Ik weet, het is een gave, ik help je wel even met rapen. Zullen we anders beneden een potje spelen?'
‘Alleen als de Fab Four ook meemogen'.

Beneden schuiven stenen op hun bordje heen en weer.
Uit de speakers klinkt het heerlijke gekraak van de langspeelplaat.
Michelle ma belle, these are words that go together well.
Haaks op wijnrood legt ze speld.

 

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hm ..., ik vind de verwerking van 'wijnrood' en 'speld' wat gemakzuchtig in het verhaal verwerkt, maar er zitten wel andere mooie vondsten in zoals de vier spellen die geen kwartet meer vormen en de link tussen het woordspel en de words die well together gaan.
Verder vind ik het prachtig geschreven. Erg leuk verhaal.

Puntjes:

  • Haaks op wijnrood legt ze speld. > Haaks op 'wijnrood' legt ze 'speld'.
  • Dat de steentjes door de lucht vliegen, zie ik hier niet zo snel gebeuren. Ik zou eerder kiezen voor op de grond kletteren.
  • De elpee stevig onder de linkerarm geklemd tegen de zwaartekracht. > kwestie van smaak, natuurlijk, maar tegen de zwaartekracht klinkt mij in dit verhaal dat verder heel nuchtere taal gebruikt, iets te poëtisch.
  • Michelle steekt haar hoofd om de deur van zolder. > Ik zou voor 'zolder' een lidwoord plaatsen. Daarnaast kan een deur in de zolder wel, maar ik denk dat een luik meer tot de verbeelding spreekt.
  • De elpee geeft niet makkelijk mee maar > komma voor 'maar'
5 mei 2024 - 22:58

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, ik sluit me aan bij de oomerkingen van Musonius. Ik mis daarnaast nog een derde personage. Verder graag gelezen.

Levensweg, Monopoly, Wie is het en Scrabble  --> achter Wie is het? hoort nog een vraagteken.

voelen....'.  --> een beletselteken voor het ah-teken bestaat uit 3 puntjes, de punt achter het ah-teken mag weg.

5 mei 2024 - 23:16

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede tips en terechte punten, Fief en Musonius. Een luik speelt inderdaad meer tot de verbeelding (ik wist dat daar ruimte voor verbetering zat maar kwam er niet op, dank daarvoor) en op de grond kletteren past goed bij de Scrabble situatie. Totaal niet meer aan het derde personage gedacht, telt de Fab Four als zodanig ;-) ? Dank voor de feedback!

 

5 mei 2024 - 23:46

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal Mercedes, maar als je de zeurtjes van andere schrijvers terecht vindt, zou het mooi zijn ze ook toe te passen. In mijn verhaal heb ik een componist gebruikt als derde personage, dus de Beatles (als groep) mogen dat ook zijn, alleen zou ik ze dan wel een grotere rol toebedelen. 

6 mei 2024 - 11:01

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je reactie Schmetterling. Ben er nog niet aan toegekomen de zeurtjes te verwerken. Was al blij dat het gelukt was weer een keertje mee te doen. Ieder zn eigen omstandigheden ☺️

Het ontbreken van een derde personage blijft een misser van mij kant, liever zo dan het verhaal nu nog te moeten herschrijven.

6 mei 2024 - 12:31

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben niet streng wat betreft een opdracht, als het maar een goed verhaal oplevert en dat is je gelukt. Vond het leuk gevonden, de titel van de song en de woorden van scrabble maken het een mooi rond einde. Het geworstel om de langspeelplaat los te krijgen zie ik ook als een conflict.

6 mei 2024 - 12:45