#505 Dubbele “M”

Sofie komt aangestapt op de zelfzekere manier die ik al meer dan tien jaar gewend ben.

Het kan ongewoon lijken, maar ze was mijn juf Nederlands in mijn laatste studiejaren. Was het omdat we allebei dol op lezen waren?  Door onze vele babbels over wat we lazen, groeide onze vriendschap gestaag.  Dat het een streng katholieke school was, stond onze gesprekken niet in de weg over alle mogelijke onderwerpen, inclusief de pikante. Naar de gangbare normen van die tijd was ze op het vlak van de liefde nochtans een laatbloeier. Ik was al gehuwd, toen ze mij vertelde dat ze een koppel vormde met Johan, onze leraar Chemie. Ondertussen zijn ze getrouwd.

Ik woon niet in haar buurt, maar wij doen er alles aan om elkaar af en toe te ontmoeten, zoals vandaag op dit terrasje.
“Karen lieverd, heb je weer meer dan een uur op de trein gezeten? Tof dat je telkens mijn richting uitkomt. Ik heb er een kwartiertje opzitten met de tram. Stom dat we beiden niet met de wagen rijden.”
Ik omhels haar en vraag hoe het met Johan gaat. “Weet jij eigenlijk dat we hem op school altijd den Einstein noemde? Ho, we lachten wat af tijdens zijn lessen. Dat was bij de strenge juf van Nederlands wel anders.”
“Lachen? Sorry dat ik zo met de deur in huis val, maar dat doe ik al lang niet meer met hem. We gaan trouwens scheiden en dat gaat nog veel problemen meebrengen.”
Ik ben stomverbaasd: “Scheiden? Hoezo, jullie zijn nog maar net getrouwd?”
“Dat hadden we beter niet gedaan, want nu dreigen we ook nog onze jobs te verliezen.”
“Wat heeft dat ermee te maken?”
“Alles. Vroeger mochten juffen al helemaal niet gehuwd zijn in katholieke scholen. Omdat we samen les gaven in dezelfde school werd onze relatie ook niet in dank aanvaard.  Nu we gaan scheiden zou het hek helemaal van de dam zijn.”
“Na zovele jaren dienst kunnen ze jullie toch niet zondermeer aan de deur zetten?”
“Gelukkig heb ik er de regels op nagelezen. Ik kan bewijzen dat ons huwelijk niet geconsummeerd is. Dat schrijf je, zoals ik als lerares Nederlands hoor te weten met dubbele ‘m’ en betekent dat er geen geslachtsgemeenschap is geweest, wat in de katholieke traditie grond is voor een echtscheiding.”

Sofie was al altijd recht voor de raap. Deze bekentenis overtreft al mijn verwachtingen.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Heb die katholieken nooit begrepen. Wat doen die drie komma's in de eerste zin. 
“Karen, lieverd, heb je weer meer dan een uur op de trein, gezeten? " Sorry, maar het verhaal kan me niet boeien maar kan ook aan mij liggen. 

 

7 mei 2024 - 21:37

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

Ik heb moeite de logica van het verhaal in zijn geheel te volgen en daardoor kan ik er eerlijk gezegd maar weinig mee. 
Je hebt een lerares die verliefd is geworden op een collega, wat in de tijd van schrijven taboe is. Tot zover geen probleem. Maar dan trouwen ze - uit liefde, lijkt me-  en dan gaan ze scheiden omdat het huwelijk seksloos is? 

Gezien het taboe van de relatie zelf vind ik het ongeloofwaardig dat de personages zouden trouwen als ze uiteindelijk (toch) geen seks hebben. Daar is de toewijding van het huwelijk an sich te groot voor, zeker als hun relatie zelf al zo ongehoord is. Dan ga je niet nóg een 'stapje verder' als het niet serieus is, met - inderdaad- het risico van scheiding op de loer. Dan zou je de relatie eerder verbreken, omdat er al zoveel op het spel staat. 
De enige uitzondering op die logica is als je met twee aseksuele personages te maken hebt, maar als dat zo is, dan moet je in zo'n geval daar wel iets meer hints naar geven. 

Ik kan dus niet zozeer weinig met wat het personage zegt, maar überhaupt met wat ze doet of gedaan heeft en waarom. Dat maakt dat het verhaal mijns inziens niet loopt. Je zou het kunnen verhelpen door bovenstaande achterliggende redenen wat meer uit te werken. 

Groet, 

Nadine

 

8 mei 2024 - 10:26

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nadine, het verhaal is, behalve de namen, tot in de kleinste details (door de woordenlimiet tot een minimum herleid) waargebeurd. Pittig detail: na de scheiding trouwden beide personen met andere partners waarmee ze kinderen kregen. De ongeloofwaardigheid, waar de opdracht om vroeg, dreef mij ertoe het op papier te zetten. 

8 mei 2024 - 10:38

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het blijft een raadsel waarom het huwelijk niet is geconsumeerd. Nergens lees ik dat het een verstandshuwelijk is, dat één van de twee homoseksueel zou zijn of dat er fraude is, bijv. in verband met een verblijfsvergunning.
Ik denk dat het verhaal sterker wordt door meer woorden te besteden aan de (orthodox) Roomse wereld, waarden en normen.
Ik moet denken aan de jeugdjaren van Toon Hermans, prachtig beschreven door Jacques Klöters, de biograaf, in Toon. Ik had altijd gedacht dat er meer vrijheid, blijheid bij de papen was dan bij de protestanten, maar het lezen van die biografie heeft mijn vooroordelen bijgesteld.

  • strenge katholieke school > streng katholieke schoolStrenge, katholieke school (met komma) kan ook, maar ik denk dat je het eerste bedoelt.
13 mei 2024 - 18:33

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eerst had ik er moeite mee dat Sofietje zo belerend spreekt, wat voor mij de dialoog compleet ongeloofwaardig maakte, maar dan bedacht ik me dat het een lerares is, dus maakt het dat juist erg op zijn plaats. Dat ze huwt met die schooier omdat ze een natte doos heeft, die schooier haar niet wilde aanraken en ze dan maar besluit te scheiden, is uiteraard een getuige van jouw grenzeloze fantasie :)

GG!

 
13 mei 2024 - 21:46