#505 - Wie is Peter Parker?

De bril van de 68 jarige professor Eric zit altijd een beetje schreef op zijn hoofd en hij heeft meestal een vlek op zijn kostuum, die zijn vrouw Ingrid steevast, met een met haar tong vochtig gemaakt zakdoekje, probeert weg te wrijven.

Hij is nog iedere dag te vinden op de Universiteit op de faculteit gezondheidszorg, waarna hij na het werk thuis met Ingrid een borreltje in de serre drinkt.

‘Zaterdag is het kinderfeestje van Joost.’’ zegt Ingrid, die oppasoma is van hun 5 jarige kleinzoon. ‘Het is een themafeestje van zijn favoriete superheld en wij zijn ook uitgenodigd.’

‘Ehemmm,’ bromt Eric verstrooit, draaiend met zijn cognacglas. Ingrid ratelt door: ‘Ik heb een Spidermanauto voor hem gekocht.’ 

Eric, nipt aan zijn drankje en zegt in gedachten ‘Ik maak mij zorgen om het toenemende geweld in de zorg.’  

Ingrid zucht, zij deelt haar hele huwelijk haar man al met zijn tweede liefde, het onderzoek aan de universiteit. Als hij verdiept is in een thema vergeet hij de wereld om hem heen. Het heeft geen zin om daar tegenin te gaan. 


Wanneer ze twee dagen later voor de deur van de jarige kleinzoon staan drukt Ingrid het cadeau in Eric’s hand zodat zij de vlek op zijn jasje kan wegpoetsen. 

‘Opa en oma!', roept Joost uitgelaten: ‘Hebben jullie een cadeautje mee?’ vraagt Joost hongerig zonder op de vlek op opa’s jas te letten. 

‘Jazeker, jongen’, zegt Eric, ‘Ga maar eens zitten want wij hebben iets heel bijzonders mee.’ Joost stuitert van opwinding en kan nauwelijks stil blijven zitten. 

Ingrid feliciteert haar dochter en schoonzoon, maar Eric zit al naast Joost die enthousiast het blauwe cadeaupapier van het pakje scheurt. 

‘Een Spiderman-auto!’ gilt Joost, ‘Kijk oma, een Spiderman-auto.’ nu zo hard dat het trommelvlies van zijn opa het bijna begeeft. 

'Dit is niet zomaar een auto.’ zegt Eric sussend om Joost rustig te krijgen, ‘Dit is DE Spider-Mobile! Een speciaal ontworpen rode sportwagen met blauwe vleugels. En zie je het spin-symbool op de motorkap?' 

Joost bekijkt de Spiderman-auto en Eric gaat verder: ‘Deze Spider-Mobile heeft een ingebouwde webwerper, speciaal ontworpen om Peter Parker te helpen tegen het bestrijden van het kwaad.'  

Joost laat de Spiderman-auto door de lucht zweven en Eric zet zijn bril recht. 

Ingrid kijkt met een mengeling van verwarring en trots naar haar man en vraagt: ‘Wie is Peter Parker?’ 

 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Zijvanhetkasteel, 

Heel leuk geschreven. De verstrooide professor is inderdaad wel een van de laatste mensen van wie je zou verwachten dat die verstand heeft van of zich verdiept in superhelden. 
Toch zie ik hier twee uitwerkingen die het toch nog logisch maken. Je professor werkt in de gezondheidszorg, die zich zorgen maakt om het toenemende geweld in die sector. Hé, dan is een superheld wel handig! Dat beroep past dan beter dan een - ik noem maar wat-  een professor in de economie. 

Het vlekje op de jas heeft ook iets vertederends. Omdat dat ook steeds weer terugkomt, boort dat ook iets van de 'zachte opa' in Eric aan. Symbolisch gezien, in ieder geval. 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

9 mei 2024 - 16:53

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh jee, ik interpreteerde het totaal anders. Ik dacht dat de oma de zei-jij-dat? opmerking maakte in dit verhaal.

Ik haalde er niet uit dat opa niet zou weten wie spiderman is. Ook oma is bekend met spiderman, daarna verbaasde háár vraag mij juist. 

9 mei 2024 - 19:54

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Zijvanhetkasteel, leuk verhaal. Goede twist op het einde met de opa. Paar kleine dingetjes. Ik vraag mij af waarom je op bepaalde momenten hoofdletters gebruikt (Opa, Oma, Universiteit). Ook moet het 'de jarige kleinzoon' zijn. Verder prima.

11 mei 2024 - 7:49