Emoties benoemen
- login of registreer om te reageren
Emoties benoemen
Hallo,
Na me suf gezocht te hebben naar een lijstje met 'soorten' emoties vraag ik jullie om hulp. Wie kan mij helpen er een mooi lijstje van te maken zodat ik, wanneer nodig is, een emotie een naam kan geven.
Voorbeeld:
- sarcastisch
- verlegen
- sacherijnig (hoe schrijf je dit??)
- vrolijk
- blij
- boos
-
Er zijn er ongetwijfeld veel meer, maar ik kom er niet op.

vertwijfeld
somber
pissig
witheet/gloeiend
depressief
uitgelaten
geamuseerd
verward
stomverbaasd
jaloers
afgunstig
bezitterig
en je spelt het chagrijnig 

Emoties:
Jaloezie
Haat
Blijdschap
Woede
Verdriet
Schaamte
Schuld
Liefde
In de film "Vanilla sky" word door een psycholoog een aantal (6?) basisemoties opgenoemd. Als het binnen je mogelijkheden ligt, en het interesseert je, dan kan je deze film nog eens bekijken.

Daar komt nog bij:
Angst

verbijsterd
uitgelaten
beschaamd
olijk
monter
grootmoedig
bedeesd
hysterisch
koket
deemoedig
cynisch
des duivels
huilerig
droefgeestig
zwartgallig
lakoniek
geschokt
uitdagend
bescheiden
opgefokt
terneergeslagen

Hier een paar lijstjes vol emoties (de laatste is in het engels, maar goed.) Je moet wel oppassen met het benoemen van emoties, anders krijgt je al snel een tell-verhaal. Je kunt beter door iemands taalgebruik en bewegingen laten zien dat dat hij bijvoorbeeld boos is, dan hoef je het niet meer te vertellen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_emoties

Trannel, die lijst van wikipedia, heb ik gelijk aan mijn favorieten toegevoegd. Dank je.

De meeste emoties kun je helemaal niet omschrijven zonder dat het een heel langdradig verhaal wordt. Boos en vrolijk enzo is wel duidelijk, maar hoe "show" je jaloezie, bijvoorbeeld? "Hij zag groen en geel" of zo? En somberheid? En olijk, bedeesd, cynisch?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_emoties
Dank je trannel. Ik gebruik het benoemen van emoties ook niet vaak, maar in deze situatie zou het wel aanvullend kunnen zijn. Het is namelijk een zinnetje wat je als 'achterdochtig' of iets dergelijks zou kunnen benoemen, maar dat is het juist niet. Maar zo'n lijst woorden is altijd handig, want ik kan er echt nooit opkomen.
MichaM, FS en Jorinde .. Bedankt 

Een vraagje, op de lijst van wikipedia staat geen "verdriet". Is verdriet geen emotie?
Of zie ik het verkeerd?

Micham: vooral door d epersonages dingen te laten zeggen waaruit die emoties blijken of door ze bepaalde dingen te laten doen. Wat doe jij of je partner als er iets van jaloezie te voorschijn komt. Juist in kleine dingen ge kun je het meeste weergeven.

@FS
Graag gedaan.
@MichaM
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Soms is het niet mogelijk, maar als dat wel zo is, kun je dit soort woorden beter vermijden. En als je moet vermelden dat iets cynisch bedoeld is, is het ook niet erg cynisch, hetzelfde geldt voor jaloers. Zoiets moet je juíst uit de context laten blijken.

Acherdocht. In "het juiste woord" staat oa: wantrouwen, het niet hebben op, argwanen of overal wat achter zoeken.
ps Graag gedaan hoor €line!

Ik vind persoonlijk dat er te veel gehamerd wordt op dat show don't tell
Ik lees liever een verhaal waar dingen benoemd worden dan dat er duidelijk gewerkt is aan een beschrijving om maar aan de sdt regel te voldoen.

Of zie ik het verkeerd?
Verdriet is wel een emotie. Het staat inderdaad niet op deze wiki-pagina maar als je op de eerste regel doorklikt naar emoties kom je op een andere pagina waar hij wel op staat.

Ik lees liever een verhaal waar dingen benoemd worden dan dat er duidelijk gewerkt is aan een beschrijving om maar aan de sdt regel te voldoen.Geforceerd 'showen' is ook niet goed. Maar als je alle emoties moet weergeven door ze te benoemen, is er ook iets mis met je dialogen. (Lees je in de trend van men)

Trannel, Kon het niet vinden, maar neem wel genoegen met je antwoord op mijn vraag.

Ik lees liever een verhaal waar dingen benoemd worden dan dat er duidelijk gewerkt is aan een beschrijving om maar aan de sdt regel te voldoen.Geforceerd 'showen' is ook niet goed. Maar als je alle emoties moet weergeven door ze te benoemen, is er ook iets mis met je dialogen. (Lees je in de trend van men)
Dat ben ik met je eens, maar ik had het niet over moeten, maar over een weloverwogen keuze tussen wel of niet benoemen. Zoals jij het in eerste instantie bracht, klonk het alsof benoemen sowieso geen optie was.
Da's alles 
Maar eigenlijk is dat ook weer een nieuw topic.

Eigenlijk zijn we het gewoon met elkaar eens.

Dank je trannel, weer wat om over te schrijven. En dan in combinatie met "Het juiste woord", dat kan (bijna) niet foutgaan.

Ik sluit me aan bij trannel en Marja: show, not tell. Probeer zo weinig mogelijk emoties te benoemen!

Toch ben ik het met Micha eens. Het kan een verhaal enorm vertragen als je alles wilt laten zien. Vooral in scenes met meerdere personages kan dit storend zijn.
Alles heeft zijn momenten denk ik.

Ik lees liever een verhaal waar dingen benoemd worden dan dat er duidelijk gewerkt is aan een beschrijving om maar aan de sdt regel te voldoen.Ben ik helemaal met je eens. Je kunt ook te veel 'showen'en dan word het verhaal TE langdradig. Soms moet je het op deze manier doen.

Ow.. wat ik bedoel hat DeEllis eigelijk al gezegd. Maar ik ben het ook met jou eens hoor 

Getergd
(sorry, is er maar een, maar hij is zo mooi!)