Lichaamstaal

7 reacties [Laatste bericht]
    Carduelis
    afbeelding van Carduelis
    Sinds: 11 Dec 2007
    Afwezig. Laatst aanwezig 2 dagen 20 uren geleden.
    Meeden

Lichaamstaal

Schrijverke plaatste deze link naar een document met daarop enkele voorbeelden van gebruikte lichaamstaal. Het is duidelijk dat deze lijst verre van compleet is.
    Schrijverkes (en mijn en die van vele anderen) vraag is: zijn er meer voorbeelden van lichaasmtaal? Daarbij gaat het om gebruikelijke zo niet universele gebaren en bewegingen.

Ik zal proberen een lijst per 'categorie' (boosheid, blijdschap, jaloezie etc.) bij te houden.

Ceridwen
    afbeelding van Ceridwen
    Sinds: 15 Feb 2006
    Afwezig. Laatst aanwezig 1 week 8 uren geleden.
    rondom Keukenhof

http://www.lichaamstaal.nl/kinderen.html
    (hoewel geen mooie lijstjes daar, wel heel veel info)

Ajstinad
    afbeelding van Ajstinad
    Sinds: 7 Jun 2007
    Afwezig. Laatst aanwezig 45 min 44 sec geleden.
    Leeuwarden

Groetjes van Ajstinad

Ik sponsor: www.danitsjaroedema.com

tantebetje
    afbeelding van tantebetje
    Sinds: 20 Mrt 2008
    Afwezig. Laatst aanwezig 9 uren 50 min geleden.
    Noord-Holland

Ik weet niet waarom er nu twee draadjes over dit onderwerp geopend zijn, maar hier is dan nog maar eens mijn berichtje aan Schrijverke:

Schrijverke, ik bezit toevallig rissen boeken over het onderwerp, heb het in bepaalde periode nogal bestudeerd. Maar weet je waar je het handigste en meest volledige overzicht vindt? In de spiegel. Stel je voor dat je een bepaalde emotie voelt, neem de houding aan die die emotie het meest versterkt en bestudeer jezelf dan in een passpiegel.

Dit is wel een beetje gevaarlijk kunstje dat je leert op die manier trouwens: als je dit een poosje oefent, kun je aan mensen zien hoe ze zich voelen zonder dat ze zich er zelf van bewust zijn. En dan je mond houden natuurlijk wink

Sonnet over de Anne Frankboom: http://betjesonnetje.wordpress.com.

Carduelis
    afbeelding van Carduelis
    Sinds: 11 Dec 2007
    Afwezig. Laatst aanwezig 2 dagen 20 uren geleden.
    Meeden

Die link ziet er heel bruikbaar uit, Ajstinad! thumbsup

Ajstinad
    afbeelding van Ajstinad
    Sinds: 7 Jun 2007
    Afwezig. Laatst aanwezig 45 min 45 sec geleden.
    Leeuwarden

In eerste instantie wilde ik op deze vraag als antwoord geven:
    de beste voorbeelden van lichaamstaal vind je op straat. Dat is natuurlijk vrij kort door de bocht, maar het is wel heel leerzaam, net als de spiegel.
    Ook vind ik real-life programma's erg leerzaam om te zien hoe mensen reageren (Idols - hoe reageren de mensen wanneer ze te horen krijgen als ze niet door zijn? Beauty & de Nerd vind ik ook geweldig en soms erg cliché-bevestigend *lacht een typische nerdlach*)

Groetjes van Ajstinad

Ik sponsor: www.danitsjaroedema.com

schrijverke
    Sinds: 1 Mrt 2008
    Afwezig. Laatst aanwezig 4 dagen 3 uren geleden.

Hier smul ik van. Dit was precies wat ik zocht en meer! Ook alle andere inzenders reuze bedankt! Ik ben het eens met alle inzenders die feitelijk aangeven dat het zelf observeren van lichaamstaal de voorkeur geniet boven het putten uit overzichten. Toch vind ik het heel handig om mij bij mijn keus voor bepaalde lichaamstaal mij door een overzicht te laten insprireren.

In een vorig bestaan heb ik mij jarenlang tijdens veel lange en saaie vergaderingen kunnen vermaken met de bestudering van lichaamstaal van de deelnemers. Als ik bepaalde lichaamstaal zie, herken ik de boodschap erachter. Als ik daarentegen zelf een emotie wil uitdrukken in mijn schrijfwerk, heb ik slechts een beperkt deel van de bekende lichaamstaal paraat. Daarom ben ik zo blij met Ajstinads link naar het soort overzicht waar ik al heel lang van droomde!

Ceridwen
    afbeelding van Ceridwen
    Sinds: 15 Feb 2006
    Afwezig. Laatst aanwezig 1 week 8 uren geleden.
    rondom Keukenhof

blush Ik sla juist helemaal dicht van de lijst, merk ik. Als ik het op papier zie is mijn hoofd blijkbaar te lui om er een filmpje van te maken, en als ik geen filmpje heb kan ik het niet opschrijven. Interessant om een keer te proberen, maar voor mij niet de juiste aanpak.