Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe ga je om, met komma’s?

In een normale, “beschrijvende” zin red ik me er aardig mee (denk ik), maar er zijn voorbeelden waarbij ik ernstig twijfel aan mijn kommagebruik. Wat zeggen jullie van deze (allemaal dezelfde soort zin): “Nou, Karel, dat had ik niet van je gedacht.” “Zeg, Piet, wanneer heb jij eigenlijk vakantie?” “O, Jantje, wat zit je knoeien!” “O nee, Sofie, dat had je nooit mogen zeggen!” Of de volgende: “Het regende pijpenstelen, maar dat deerde haar niet, omdat ze een regenpak droeg.” (2 komma’s?) “Kom op, zeg, je hoeft niet zo te snauwen.” (Zou misschien als 2 zinnen moeten) “Als u op tijd van huis gaat, kunt u rustig aandoen, maar vertrekt u te laat, dan moet u zich haasten.” (4 komma’s) Wie heeft er iets interessants over te melden?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het kommagebruik minderen, en er dit van maken: “Nou Karel, dat had ik niet van je gedacht.” “Zeg Piet, wanneer heb jij eigenlijk vakantie?” “Het regende pijpenstelen maar dat deerde haar niet, omdat ze een regenpak droeg.” “Als u op tijd van huis gaat kunt u rustig aandoen, maar vertrekt u te laat, dan moet u zich haasten.” Maar mijn kommagebruik klopt niet helemaal met wat de meesten doen.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onze Taal zegt hierover: Het belangrijkste uitgangspunt is dat een komma geplaatst wordt als er bij het voorlezen een duidelijke pauze hoorbaar is. Hoe langer de zin is, hoe meer behoefte er bestaat aan een rustpunt in de zin, en dus aan een komma.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En nog een aanrader: 'Voor de vorm - Taalvraagbaak voor schrijvers' van Pyter Wagenaar. Persoonlijk vind ik Wagenaar een stuk leesbaarder en begrijpelijker dan Renkema. Bovendien richt hij zich specifiek op mensen die zich met creatief schrijven bezighouden.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor jullie reacties! Ik geloof dat het tijd wordt om even naar bol.com te gaan en het restant van mijn vakantiegeld te spenderen. :)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe het al jaren met de compacte versie en die volstaat prima hoor. Ik heb nu ook de andere (de rode) even geleend en zal eens even kijken hoeveel het uitmaakt. Of ik die ook aan zal schaffen.