Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nieuwe uitgeverij die anders werkt dan anderen

Daarnet "ontdekte" ik een nieuwe uitgeverij. Eentje die anders werkt dan POD-uitgevers, maar ook niet hetzelfde als de reguliere uitgevers. Als zij een boek uitbrengen worden de auteurs mede-ondernemer bij de uitgeverij. Hoe denken jullie over deze (toch wel aparte) manier van uitgeven? De uitgeverij heet: 'Uitgeverij Perzik', dit is de link: http://www.uitgeverijperzik.nl/index.php

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Even doorgelezen. Dit stond er o.a.: Verwacht geen uitgebreide inhoudelijke feedback over stijlfouten of grammatica. Je krijgt wel een snelle reactie. Doet toch heel erg aan pod denken.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo op het eerste gezicht ziet het er leuk uit, verfrissend, maar wel wat weinig info om echt iets zinnigs te zeggen over de manier van uitgeven, ik ga eens een mailtje sturen...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm. Ziet er inderdaad wel fris uit, alleen het financiele deel blijft een beetje duister. "Wij hebben ervaring in het uitgeven van boeken en wij delen al onze kennis met jou. Jij brengt naast je boek ook een heleboel andere talenten en ideeën mee. We zijn niet alleen geïnteresseerd in je manuscript, maar werken graag met je samen aan een fantastische oplage."

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Welke talenten en ideeën verwachten ze van je? En aandeelhouder zijn is ook heel vaag. Als er geen addertjes onder het gras zitten was de site wel opener geweest.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even doorgelezen. Dit stond er o.a.: Verwacht geen uitgebreide inhoudelijke feedback over stijlfouten of grammatica. Je krijgt wel een snelle reactie. Doet toch heel erg aan pod denken.
Je rukt het zo wel een beetje uit z'n verband ;) Wat er staat is:
We zien het liefst een afgerond manuscript, maar we begrijpen ook dat je soms liever in een eerdere fase van het schrijfproces je ideeën of je resultaten bij ons wilt toetsen. Dat kan. Verwacht geen uitgebreide inhoudelijk feedback over stijlfouten of grammatica, maar wel een snelle reactie met wat we er in grote lijn van vinden. Je kunt je materiaal mailen of opsturen.
Dat betekent dus dat ze, als je alleen de eerste paar hoofdstukken ofzo op stuurt, ze geen uitgebreid leesrapport op sturen. Dat lijkt me alleen maar logisch! Het verbaast me al dat ze daar open voor staan. Het heeft dus niks te maken met het uiteindelijke boek en hoe daar mee om wordt gegaan. Ik denk overigens ook dat je zelf ook mee moet dragen aan je boek. Het blad Pure Fantasy heeft ook zo'n soort uitgeverij. Dan betaal je zelf wel wat bij aan het ontstaan van je boek, maar ze steken wel heel veel energie in marketing, en dat doen PODs niet. Ik vind het bijvoorbeeld wel positief dat dat boek van Floor Westerveld door zo veel grote bladen is bekeken.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zitten inderdaad best wat positieve elementen in.. juist dat je het idee kan opsturen, ze zullen dan niet zozeer ingaan op de stijl/grammatica, maar wel beoordelen of er 'iets in zit'. Mmmm.... het overwegen waard!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wellicht niet voor iedereen, maar afhankelijk van de financiele details kan het een soort middenweg tussen POD en klassieke uitgevers zijn.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik jammer vind is meteen de tweede zin op de homepage: 'Geen literaire hoogstandjes, geen boeken met ingewikkelde woordensoep of beeldspraak, maar simpelweg boeken die lekker zijn om te lezen.' Ik vraag me af wat dat dan precies zijn: 'boeken die lekker zijn om te lezen.' Het een sluit het ander niet uit, lijkt me. Ik ben nieuwsgierig naar wat meer informatie.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb inmiddels informatie gevraagd. Zo gauw ik dat heb, zal ik het jullie laten weten.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het best aantrekkelijk klinken, maar zou ook meer willen weten als ik met hen in zee zou gaan.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben toch wat huiverig. Mede-ondernemer? Dat kan alleen maar geld kosten. Ik hoor het wel.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Samen investeren, samen delen, zoiets? Maar hoe liggen de verhoudingen, dat is een belangrijke vraag. In feite kun je het net zo goed alleen doen, of via een p.o.d.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb er ook weinig vertrouwen in. Alles is veel te vaag. Daarom heb ik inlichtingen gevraagd. Bij die 'fantastische' oplage stel ik me voor dat ik alle deuren bijlangs moet en de mensen op mijn knieën moet smeken om mijn boek te kopen. Cynisch? Ja. Mede-ondernemer zijn betekent ook dat je met allerlei administratieve rompslomp te maken krijgt.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij die 'fantastische' oplage stel ik me voor dat ik alle deuren bijlangs moet en de mensen op mijn knieën moet smeken om mijn boek te kopen.
Dat moet je bij iedere uitgever. De reguliere uitgever regelt wel wat voor je, maar een fantastische oplage krijg je echt niet op een presenteerblaadje. Daarvoor moet je keihard werken. Met jezelf en je boek leuren dus.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet 'ervaring in', maar 'ervaring met'.
Als je ervaring "in" iets hebt, heeft dat de betekenis dat je beschikt over een bepaalde vakkennis en/of vaardigheid. Ervaring "met" iets, heeft de betekenis dat je iets hebt meegemaakt of ondervonden. Zoals bijvoorbeeld: 'Wij hebben goede ervaringen met de medewerkers van deze bank.'
Mede-ondernemer zijn betekent ook dat je met allerlei administratieve rompslomp te maken krijgt.
Dat niet alleen, je bent als mede-ondernemer dan ook aansprakelijk voor andere dingen die zich binnen het bedrijf afspelen, niet alleen voor je eigen boek.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou niet direct willen zeggen dat het een "linke zaak" is. Maar het ligt er wel aan hoeveel aansprakelijkheid (risico) je op je wilt nemen. Mensen met écht ondernemersbloed springen misschien wel een gat in de lucht bij het idee alléén al! Maar anderen, die er bijvoorbeeld al tegenop zien om zich hiervoor in te moeten schrijven bij de KvK, zitten er waarschijnlijk helemaal niet op te wachten.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben ik met Scorpio eens; ondernemen is riskeren, maar dat doet de uitgever ook. Daarom is het ook zo moeilijk om langs de gewone weg uitgegeven te worden: uitgevers proberen hun risico te beperken door op een redelijk zeker paard te wedden. Sommige mensen vinden het misschien wel prachtig om hun boek aan de man te brengen. Zelfs ik - autist eerste klas - vind het leuk om boeken voor te lezen aan groepen, dus wie weet wat een extrovert er voor leuks mee kan. Maar - eerlijk is eerlijk - de gewone weg blijft mijn voorkeur houden.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de een of andere manier heb ik niet het idee dat "mede-ondernemer" echt inhoudt wat je zou verwachten. Waarschijnlijk is het meer iets in de richting van "je brengt een som geld binnen en deelt in de winst van je boek".

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mensen met écht ondernemersbloed springen misschien wel een gat in de lucht bij het idee alléén al!
Mensen met écht ondernemersbloed doen het écht zélf. Die zitten niet te wachten tot iemand zegt: 'Doe je met mij mee?'

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mensen met écht ondernemersbloed doen het écht zélf. Die zitten niet te wachten tot iemand zegt: 'Doe je met mij mee?'
Ook mensen met écht ondernemersbloed vinden het niet altijd geweldig om alles alleen te moeten doen. Ook deze mensen vinden het vaak handig/prettig om de risico's en investeringen met anderen te delen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hohoho ... schrijverke ... ik wist niet dat je Vlaams bent? Klaarblijkelijk? Maar het Nederlands is niet lelijk, hoor, daar moet ik toch echt tegenin gaan.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mensen met écht ondernemersbloed doen het écht zélf. Die zitten niet te wachten tot iemand zegt: 'Doe je met mij mee?'
Ook mensen met écht ondernemersbloed vinden het niet altijd geweldig om alles alleen te doen. Ook deze mensen vinden het vaak handig/prettig om de risico's en investeringen met anderen te delen.
Ja, als personeel, eventueel. Of als hij geldschieters nodig heeft. Maar een echte ondernemer zet zelf iets op, als hij dat wil; die wacht echt niet tot iemand anders langskomt om het spelletje mee te spelen. Een echte ondernemer is actief. Terug naar de Rijpe Perzik. Ik zie dat deze uitgeverij al één boek in het fonds heeft. Dat van haarzelf. Waarschijnlijk een goed boek, te zien aan de reacties. Maar om dan te zeggen: dit is een uitgeverij... nee ... het is een idee om een uitgeverij te starten. Zo hebben veel mensen een idee, en dat moet, want zonder ideeën kom je nergens. Maar een echte ondernemer ... zou sowieso niet haar eigen, enige boek als onderneming presenteren, waarbij ze mede-investeerders zoekt voor de volgende boeken in het fonds.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar een echte ondernemer zet zelf iets op, als hij dat wil; die wacht echt niet tot iemand anders langskomt om het spelletje mee te spelen. Een echte ondernemer is actief.
Deze ondernemer is al gestart, heeft dus al actie ondernomen.
Maar om dan te zeggen: dit is een uitgeverij... nee ... het is een idee om een uitgeverij te starten.
Het bedrijf staat als uitgever bij de KvK ingeschreven. Dan IS het een uitgeverij, een beginnende, dat wel. Dit is heel wat anders dan (zoals je schrijft) "haar eigen, enige boek als onderneming presenteren..." De eigenaar van de uitgeverij is overigens niet Floor Westerveld, ik vond bij Google een geheel andere naam als eigenaar.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Schrijverke Zowel erkende als niet-erkende uitgeverijen zijn voor de wet én de Belastingdienst uitgeverijen. Ik neem aan dat (vrijwel) iedere uitgeverij in eerste instantie begint als niet-erkende uitgever. Het lijkt mij tamelijk logisch, maar ik ben hier niet écht in thuis, dat deze bedrijven zich eerst moeten bewijzen om erkend te kunnen worden. Ook een uitgeverij moet dus "ergens" beginnen...

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar om dan te zeggen: dit is een uitgeverij... nee ... het is een idee om een uitgeverij te starten.
Het bedrijf staat als uitgever bij de KvK ingeschreven. Dan IS het een uitgeverij, een beginnende, dat wel. Dit is heel wat anders dan (zoals je schrijft) "haar eigen, enige boek als onderneming presenteren..." De eigenaar van de uitgeverij is overigens niet Floor Westerveld, ik vond bij Google een geheel andere naam als eigenaar.
Maar Scorpio, niet om een hele draad uit te spinnen over dit ene stukje, maar waar zie jij dan meer boeken gepresenteerd bij de Rijpe Perzik? Dit boek stamt uit 2008, als ik het goed lees. Het is nu een jaar later. Ik weet dat een boekenfonds opzetten natuurlijk een heel karwei is, maar één boek per jaar uitbrengen, en dan je eigen ... ja, je kunt het een uitgeverij noemen, zonder meer, want er is een boek uitgegeven. Maar als er niets op volgt, getuigt het nu ook weer niet van al te straf ondernemerschap. Ik begrijp dat jij daar anders over denkt.