Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Analyse this: de eerste regel en alinea

Ik lees in schrijfboeken dat de eerste regel erg belangrijk is. Deze moet pakkend zijn, want het is het eerste wat de lezer leest. Daarom een testje; Wat vinden jullie dan van onderstaande? Ik heb onderstaande uit een bekend boek Als je boek gelezen heb herken je het misschien. Als je het niet herkend kan je op de link klikken en dan weet je welke boek het is. Ik wil geen plagiaat plegen. +---------------------------------------------+ PROLOOG Het Louvre, Parijs. 22.46 uur De beroemde conservator Jacques Sauniere wankelde door de boogvormige entree de Grande Galerie van het museum binnen. +---------------------------------------------+ Vind je dit een sterke eerste regel? En zo ja waarom wel of waarom niet? De alinea gaat verder als volgt: +---------------------------------------------+ Hij deed een uitval naar het dichtsbijzijnde schilderij dat hij zag, een Caravaggio. Sauniere greep de vergulde lijst en trok het meester werk naar zich toe totdat het loskwam van de muur en de zesenzeventigjarige man met het doek over zich heen achterwaarts op de grond viel. +---------------------------------------------+ Zou je doorlezen? En waarom dan wel of niet? Dit alles komt uit het boek waarvan de verfilming staat op: (Om niet gelijk het antwoord weg te geven in een te lezen url bij deze die van de Int. Movie Data Base) http://www.imdb.com/title/tt0382625/

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is m.i. een sterke beginalinea omdat er gelijk een aantal vragen opgeroepen worden: waarom ligt de man daar, wat doet 'ie daar (in 't Louvre), etc. Dat zijn goede vragen voor het type boek. Of het sterk geschreven is, is een andere vraag. Ik vind van niet. Verder vind ik dat een beginzin niet per se heel sterk moet zijn, maar het moet al gelijk de sfeer van het boek tot uiting brengen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste regel vind ik niet sterk. Hij is conservator, dan kan hij op alle tijden toch een museum binnengaan? De rest van de alinea vind ik humoristisch, maar maakt ook nieuwsgierig :)

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het feit dat hij wankelt, geeft wel meteen in de eerste zin de impressie dat er iets niet 'normaal' is. Ook al lijkt de zin op zich heel gewoon. Je moet er ook rekening mee houden dat dit een vertaling is uit het Engels. Hoe goed dat vertalers hun werk ook doen, het blijft moeilijk de sfeer te vertalen. Dat is niet gemakkelijk. Ik heb zelf anderhalf jaar in Engeland gewoond en sindsdien vallen me sommige dingen pas op. Daarvoor leken vertalingen meestal correct.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef eigenlijk weinig om eerste zinnen. De eerste alinea is belangrijker, denk ik, of de eerste pagina. Je leest toch automatisch verder na een eerste zin? Tenzij het echt heeel erg slecht is met twintig spelfouten natuurlijk. Een hele toffe eerste zin en dan een suffe eerste alinea nodigt ook niet erg uit tot meer lezen.. Het moet gewoon consequent zijn in stijl enzo. Ik vind het wel belangrijk dat een verhaal pakkend begint, maar dat slaat meer op de situatie dan op die eerste zin.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herkende meteen het boek. De zin moet dus indruk gemaakt hebben op me, vooral omdat ik het boek in het Engels gelezen heb. Mij trok meteen dat wankelen het verhaal in, waarom wankelt die man een beroemde galerei in? Wie kan er in die staat daar binnenkomen en een schilderij van de muur trekken en waarom doet hij dat, wat wil hij er mee? Het was moeilijk om het boek weg te leggen, dat gebeurt me niet vaak. Ik kon hierbij niet in verstandige porties lezen. De beginzin zal daar wel aan hebben bijgedragen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het Louvre, Parijs. 22.46 uur - Dit zei mij ook genoeg, om te weten over welk boek het gaat. Ik vond het een pageturner van de eerste orde, maar ben geen fan van dit soort boeken. Waarom weet ik niet, misschien toch omdat het een hypeboek is, een bestseller, die iedereen leest om er over mee te praten. De man heeft trouwens net een nieuw boek uit.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik herkende het ook en ik heb het boek niet eens gelezen, dus dat zegt ook weinig ;) Zoveel bekende verhalen spelen zich daar nu ook weer niet af.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik herkende het ook gelijk. Door de naam en het feit dat het zich in het Louvre afspeelt. Ik ben het met MichaM eens: het gaat niet alleen om de eerste zin, maar om de eerste zinnen. Die moeten je wel raken. Een goed begin vind ik wel heel belangrijk: het zet de toon.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond de eerste zin niet sterk, toen ik dit verhaal voor het eerst las. De regels erna vind ik te lang en dan heb ik er al geen zin meer in ;) Verder ben ik met de anderen eens: zo'n eerste regel is nog geen seconde leeswerk en voor je het weet zit je op regel twee. Het begin is belangrijk maar ik kijk niet op een regel :)