Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe ziet een manuscript met gedichten eruit?

Ik ben bezig met het maken van een manuscript: poëziebundel. Hoe pak je qua layout zo iets aan? bv. Titelpagina Inhoudstafel (moet dit?) of pagina met de thema's 1 gedicht per blad of mogen dit er twee zijn? Mogen de gedichten cursief gedrukt zijn? En wat op het einde? Alvast bedankt!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet veel van gedichtenbundels af, maar ik weet wel dat 1 gedicht per bladzijde het meest gebruikelijke is. Dat leest ook leuker/fijner. Voor de rest zou ik het niet weten, maar ik wil het wel weten ;)

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk begin je met een titelpagina met daarbij je naam of pseudoniem. Pagina twee kun je gebruiken als colofon. Daarop staan vaak de regels van 'Niets uit deze uitgave, bla bla Het jaartal van uitgave en welke druk. Pagina drie is vaak de inhoud. Pagina vier is blanco en het eerste gedicht dan op vijf. Zijn je gedichten in thema's ingedeeld komt eerst nog de thema. Verder elk gedicht met een nieuwe pagina. En uit een groter vaak cursieve (scheef) lettertype. mat meer interline (regelafstand) Heb je niet veel gedichten dan kan je op elke rechterpagina wat plaatsen en de linker leeg laten.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat poezie betreft is het zoveel mensen, zoveel wensen. Er is veel diversiteit. Wandel eens naar een bieb en bekijk daar in alle dichtbundels wat je leuk vindt.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moet je die colofon er zelf bij zetten. Moest de uitgeverij er iets in zien, doen zij dat dan niet zelf? Bedankt voor de reacties!. Ik heb ondertussen iets opgesteld en kom aan een 60tal pagina's. Net iets minder dan vijftig gedichten, maar ik kan er nog bij zetten.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je de gedichten wilt opsturen naar een uitgeverij, doet de lay-oout er op dit moment nog niet heel veel toe. Dat doet de uitgeverij t.z.t. als ze er iets in zien en de bundel willen uitbrengen. Wel lijkt het me overzichtelijk als je inderdaad op één pagina één gedicht zet. En de bladeren kun je gewoon vastklikken met een knijpertje (Action paar cent). Want een uitgever wil graag losbladige manuscripten, zodat ze eventueel kunnen kopiëren. Als een manuscript dan gelijmd wordt aangeboden, wordt dat een heel gepruts. Ikzelf zou het zo doen: 1. Titelblad / kaft (met naam van de bundel en je eigen naam, eventueel in een mooie kleur) 2. Leeg blad 3. Nogmaals titel (gelijk als 1, maar met kleinere letters) 4. Inhoudsopgave 5. De gedichten 6. Leeg blad 7. Achterblad (in dezelfde kleur als het titelblad - daar kun je dan wat informatie zetten over de aard van de gedichten en de dichteres) Colofon hoeft in dit stadium nog niet, maar als je het wel doet, dan tussen 3 en 4 in. Houd het qua lettertype en indeling zo eenvoudig mogelijk om het de mensen van de uitgeverij gemakkelijk te maken. Ze lezen al zo veel, en als ze dan ook nog moeten gaan knutselen en puzzelen ... wordt je kans misschien kleiner. Succes!

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Besje, Als ik je vraag goed begrijp dan wil jij de lay-out van het manuscript weten en niet de lay-out van hoe het er in een bundel ("echt boek") uitziet. Ik heb inmiddels al een aantal keren manuscripten ontvangen van bekende dichters (m/v) en hun manuscriptlay-out is erg simpel: Pagina 1: Naam auteur, titel bundel Pagina 2: Inhoudsopgave Pagina 3, 4, 5, enz. : Gedichten. Eentje per pagina. Opgemaakt in Times New Roman 12. Allerlaatste pagina: Eventuele vermelding waar gedichten al eerder zijn gepubliceerd (bijv. magazine) en referenties die in gedichten staan naar al bestaande werken. Voorbeeld: Als je ergens een zin gebruikt van Depeche Mode dan kun je dat daar vermelden. In jouw geval schrijf je ook nog een mooie brief en dan ben je er zo ongeveer. In het geval van een lay-out van een boek: http://www.blancoregel.org/Editie2/Varia.html (En neem dan ook even alle eerder hierboven genoemde punten van de andere collega's mee in de opmaak) Mocht je de markt in willen gaan met je manuscript bij de gevestigde uitgeverijen dan wens ik je uiteraard succes maar hou rekening met teleurstellingen. Het is niet onmogelijk, maar het is en blijft een lastige markt. Er zijn andere manieren om dat soort uitgeverijen te bereiken i.p.v. direct een manuscript insturen. Denk aan voordragen op literaire avonden, gedichten gepubliceerd krijgen in magazines, een eigen website/weblog, meedoen aan wedstrijden, en nog veel meer. Nogmaals, veel succes.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Griseo, Ik weet dat het moeilijk is: zeker als ik naar het lijstje uitgeverijen in Vlaanderen kijk en dit vergelijk met de uitgeverijen in Nederland :confused: :( Ik wilde inderdaad weten hoe de layout van een manuscript er moet uitzien. Ik dacht ook dat het vooral platte tekst is dat ze willen en niet opgemaakt. Verder doe ik regelmatig mee aan wedstrijden, heb enkele eervolle vermeldingen en twee keer bij de laureaten geweest. Maar zoals bij zovelen is het een droom een eigen poëziebundel gepubliceerd te zien.. Bedank voor je tips!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar je beperkt je toch zeker niet tot uitgevers in Vlaanderen? Ik geef ook in Nederland en Vlaanderen uit. Er is wat dat betreft geen grens.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ga eerst alleszins in Vlaanderen proberen. Daarna Nederland. Of beter direkt alle twee? En als ze er iets in zien, rijdt je dan op en af naar Nederland..ja wss? ik zie mezelf dat nog niet doen, tenzij ik er met de trein kan raken. Wat wel kan :)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb werk bij een aantal uitgeverijen uitgegeven waar ik nog nooit iemand van heb gezien, Besje. Alles gaat per mail en per telefoon. Dus dat op en af rijden valt wel mee. :D

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog een vraagje: in mijn manuscript staan gedichten die ik verzonden heb naar een wedstrijd waarvan ik nog geen uitslag heb. Is dat een probleem, stel dat ik bv een eervolle vermelding ergens haal en het gedicht wordt gepubliceerd? Ik veronderstel van niet? Dan moet ik niet persé op die uitslagen wachten om mijn manuscript te versturen? Man man een mens moet geduld hebben.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, het kan een tijdje duren voordat een uitgeverij reageert, dus gewoon manuscript insturen en dan kun je na het contract, of beter nog, tijdens de eindredactiefase de mensen op de hoogte brengen wat er nog aan eervolle vermeldingen zijn binnengekomen en welke publicaties er zijn geweest. :-)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ha ha leuk! :lol: Maar moet je dan niets ondertekenen? Dat gaat dan met de post?
Ja, dat gaat per post. En voor een kennismakingsgesprek kun je worden uitgenodigd. Waarvoor denk je 'op en af' te moeten gaan? Iedereen heeft het druk. Men kiest de efficiëntste weg, dus inderdaad die van mail en telefoon, zoals Zjors zegt. Ga je echter optreden / voordragen, ja, dan zul je wel 'op en af' moeten.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, het kan een tijdje duren voordat een uitgeverij reageert, dus gewoon manuscript insturen en dan kun je na het contract, of beter nog, tijdens de eindredactiefase de mensen op de hoogte brengen wat er nog aan eervolle vermeldingen zijn binnengekomen en welke publicaties er zijn geweest. :-)
Spannend! Dan kan ik het binnenkort al opsturen of ga ik te vlug :confused:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het opsturen als je weet dat het 'af' is. Verder hoef je nergens op te wachten, lijkt me.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hihi ja maar weet nog niet of het "af" is. Begin weer te twijfelen of mijn gedichten wel al goed genoeg zijn om het op te sturen. Maar ja poging wagen zeker. Bedankt voor jullie tips allemaal!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zou er een aan ons kunnen voorleggen om te zien of anderen - wij - het 'af' vinden? En daarna opsturen?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Eén. Het Proeflezen is besloten (toch, Dries?), en niet te vinden door mensen die niet ingeschreven staan bij Schrijven Online. Denk er maar over na. Het hoeft niet, natuurlijk! Ik dacht alleen dat je er misschien iets aan zou kunnen hebben.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er twee waarover ik twijfel bij proeflezen gezet. Allen daarheen ;) De rest van de gedichten in de bundel zijn ofwel eervolle vermeldingen of mijn recentere gedichten. Ik denk al te weten wat de reacties gaan zijn, aan de eerste reactie te zien. Het zijn geen gedichten vol rijm, maar eerder gedichten in de vorm van een kattebelletje met beeldspraak. Het gaat mij hier om de beeldspraak. Enfin, andere gedichten bevatten meer rijm en ritme. Misschien laat ik die twee er beter tussen uit of wel herschrijven?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu heb ik gezien dat de ene uitgeverij tevreden is met gewone interlinie en de andere wilt anderhalve interlinie. Voor poëzie zie ik het nu van anderhalve interlinie niet in omdat ze nog mee dan de helft van het blad hebben om commentaar neer te pennen. Zouden ze er over vallen als ik toch niet de anderhalve interlinie hanteer? En als ik bv. lettergrootte 12 ipv 11 (zoals Davidsfonds vraagt) gebruikt? Davidsfonds is niet mss geschikt voor poëzie?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik kan het hier niet uitprinten, moet ervoor naar een copycenter en dan worden dat veel verschillende kopies, maar je moet er iets voor over hebben zeker.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat wel, maar dat lijkt mijn gedichten te misvormen ;) Dan kan ik evengoed voor alle inzendingen anderhalve nemen. Op die elf of twaalf lettergrootte zullen ze wel niet vallen, je ziet dat amper met het blote oog. Nameten zullen ze wel niet doen zeker :)