Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boeken schrijven over regionale folklore (sagen, spookverhalen)

Ik vraag mezelf weleens af waarom er in Nederlandse zo verschrikkelijk weinig boeken worden geschreven over de (paranormale) volksverhalen van een bepaalde stad of streek. In de Anglo-Saksische wereld kennen ze wel zo'n levende traditie. Ik heb zelf helaas geen schrijverstalent, maar zijn hier misschien mensen die zich aan zoiets durven te wagen?

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik loop al een tijdje met zoiets in mijn hoofd, maar het betreft niet echt een waargebeurd paranormaal volksverhaal of zo. (Misschien ken jij er een?) Ik moet van mezelf eerst de rest van mijn verhalen afschrijven en wie weet begin ik er dan wel aan.........

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af welke we hebben. Ik heb ooit wel een boek over verschillende Nederlande sagen gezien, maar er is inderdaad weinig te vinden. Ik zat ooit wel met het idee te spelen, maar vond het moeilijk om juist Nederlandse mytische wezens te vinden voor een goed verhaal.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is genoeg te vinden, ik heb een verzameling sagen, volksverhalen en sprookjes. Er zijn bij de VVV's sagentochten te koop. Heel leuk om te doen. Je rijdt een tocht door een streek en komt langs alle plakken waar een (oude)sage speelt, die wordt dan verteld op een bandje of cd.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nederland is ook niet echt een sprookjesachtig land. Ik krijg er in elk geval geen inspiratie van. We hebben geen krijtrotsen of moerasgebieden die bij mij een geheimzinnige sfeer oproepen. Overal hoor je verkeer, of kom je mensen tegen. Elke vierkante meter is benut, weinig ruimte voor het feeërieke volk. Natuurlijk zijn er genoeg oude volksverhalen, waar Marja het ook over heeft.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat Nederland vroeger wel sprookjesachtig kon zijn. Dat kan het nu ook nog wel, vind ik, het hangt meer van fantasie af dan de hoeveelheid ruimte. Hoe zit het met de Witte Wieven, de legende van de Bokkenrijders, het vrouwtje van Stavoren? Ik zou best een boek met Nederlandse sagen en legenden willen lezen. Maar schrijven, nou nee. Hooguit een eigen sprookjesachtig verhaal met een aantal 'leenelementen'. :)

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, ik heb anders in de 32 jaar dat ik scouting mocht bedrijven anders aardig wat sprookjesachtige plaatsen in Nederland gezien. Ik herinner me een plek hier vlak in de buurt waar ik woon, een ven aan de rand van de heide. Tijdens een nachtelijke tocht, doodstil en verlaten, beginnen ineens ontelbare kikkers te kwaken. Puur wonder. Of die keer dat ik op de tenten paste in een bos en ineens de maan op een open plek scheen. Praat je over een kathedraal van licht en bomen. Heidevelden in de nevel, of een kamp waar in de buurt een hondenkennel staat. Hoor je in het donker al die honden blaffen en janken; 't zijn nog net geen wolven, maar toch. De plekken zijn er echt wel, maar je moet ze zien en je moet af en toe geluk hebben. Ik gebruik die ervaringen in mijn verhaal ook.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij ons in Dordrecht is een paar jaar geleden een boek uitgekomen genaamd: "Bèèèh, Groot Dordts Volksverhalenboek". Hierin staan veel verschillende Dordtse verhalen, heel leuk om een keer te lezen. Zelf heb ik een Dordtse legende als basis genomen voor een eigen verhaal. De legende speelt een belangrijke rol, Dordrecht is gebruikt als decor, maar het is wel mijn verhaal.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wat dachten jullie van de witte wieven of de twee reuzen Ellert en Brammert (ik kom uit Drenthe, dus deze verhalen ken ik...) ?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volksverhalen zijn van alle tijden. Het geloof in geesten, wicca, ufo's, natuurwezens, graancirkels en andere paranormale zaken is anno 2009 nog wijd verspreid in Nederland. Dit levert veel bijzondere "moderne" sagen op. Ruben A. Koman heeft inderdaad 2 van dit soort boeken geschreven, één van Dordrecht en één van Dalfsen en omgeving (Dalfser Muggen). Malika Sevil & Corrie Verkerk schreven het boekje "Spookhuizen van Amsterdam". Verder is er in de 21e eeuw tot nu toe niet echt veel interessants verschenen. Als iemand iets wil starten voor z'n omgeving, wil ik wel graag informatie verschaffen. Heb wel de nodige ervaring met het verzamelen van bovennatuurlijke verhalen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel wat onderzoek gedaan naar heksen voor mijn verhaal, maar ik heb een fictief dorp gebruikt. Toch is het een interessant onderwerp. Zeker nadat ik The Spiderwick Chronicles gelezen had. Ik fantaseerde er op los over elven en feeen enzo :) Na een zoekopdracht in google vond ik een artikel over sagen van de lage landen. Er zijn er duidelijk meer dan ik dacht. Kijk maar eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Mythen,_sagen_en_leg…