Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscript gezocht voor levering op Ereader

Wij zijn een bedrijf dat zich bezighoudt met de verkoop van ereaders. Wij verkopen deze readers zonder een voorgeinstalleerd boek. Het leek ons een leuk idee om beginnende schrijvers de kans te bieden om hun verhaal kwijt te kunnen aan een groot publiek middels een ebook. Dit ebook zullen wij standaard meeleveren op elke reader die er verkocht zal worden. Bent u geinteresseerd of wilt u uw verhaal insturen. Mail ons dan via info@elektronischlezen.nl Met vriendelijke groet, Luke Klein Nijenhuis

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=MichaM]Er wordt toch meegedacht? Ik heb nog niemand zien zeggen dat het een belachelijk idee is en dat ie maar snel op moet rotten van het forum want we willen hem niet.[/quote]

Ik kan het niet laten: :D

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik vind de reacties niet per definitie negatief, maar ik zou ook wel antwoord op mijn vragen willen hebben: # 1, #5 en # 18.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

't Zijn gewoon de standaard reacties die hier altijd worden gegeven op een nog niet zo goed doordacht plan. Er wordt wel om een potentieel levenswerk gevraagd zonder dat duidelijk is wat je ervoor terugkrijgt, tenslotte.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor de reacties tot nog toe. Ik heb er geen haast bij. Wil het eerst duidelijk hebben wat er mogelijk is met de auteurs. Mails zijn nog steeds welkom.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=LibrisNova]Dank voor de reacties tot nog toe. Ik heb er geen haast bij. Wil het eerst duidelijk hebben wat er mogelijk is met de auteurs. Mails zijn nog steeds welkom.[/quote]

Ik zou ook wel willen weten wat voor bedrijf je eigenlijk hebt. Ik houd wel van creatieve mensen met nieuwe ideeën, maar het klinkt nu nog een beetje alsof je er zelf ook nog niet zo goed over hebt nagedacht. Daarom is het goed dat je er hier met ons over brainstormt. Maar je blijft en beetje vaag. Vragen die ik heb:
1. hoe heet je bedrijf
2. wat is het voor soort bedrijf
3. doe je het alleen of met meerderen
4. heeft het bedrijf een website waarop ik meer info kan krijgen
5. wat zijn precies je contacten met een E-bookstore
6. welke bookstore is dat dan ( website?)
7. wat versta je onder en kleine vergoeding
8. Wat wil je nu precies aanbieden aan de kopers van jouw E-reader
9. denk je dat jouw E-reader met verhalen van relatief onbekende auteurs aantrekkelijker is dan zonder
10. Wat win jij erbij
11. Wat winnen de auteurs erbij
12. Hoe ga je reclame maken voor jouw E-reader met verhalen
13. Wat voor soort E-reader is het en kunnen er ook andere boeken op gelezen worden van andere aanbieders
14. hoeveel E-readers denk je te gaan verkopen

Kortom, wat is je businessplan, je marketingplan en hoe kunnen we dat volgens jou, samen tot een succes maken?
Ik vind het een aardig plan en denk dat het goed is om bovenstaande punten voor jezelf - en ons- te beantwoorden.
Ik blijf het met interesse volgen.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=Griseo]Asdale,

Zie zijn eerste post (met e-mailadres):
www.elektronischlezen.nl

Dan krijg je alvast een paar antwoorden. Maar die andere vragen zijn ook interessant.[/quote]

DAnk je Griseo. Ik had zijn eerste post niet gezien.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
De site staat ook niet vermeld in de eerste post, alleen een e-mailadres. En nu heb ik de site ook bekeken, en er zijn wel enkele vragen beantwoord, maar de mijne nu net niet, en ik heb ook niet het idee dat die hier op Schrijven Online beantwoord gaan worden. Ik weet niet, waarom niet. Het zijn geen slechte vragen. Maar het onderwerp is en blijft voor mij althans heel interessant. Het onderdeel DRM, Digital Rights Management, is vooral ook erg belangrijk. Daar moeten we ons in verdiepen. Techniek en toepassingen zijn weer andere boeiende aspecten. Niet specifiek om LibrisNova, maar in zijn algemeenheid.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mail de man en je krijgt vast antwoord. En volgens mij de kans om met hem mee te denken. Hier zou misschien meteen iets goed aan de DRM gedaan kunnen worden, met de schrijvers erbij betrokken. In gesprek gaan, niet hier op het forum blijven mopperen, lijkt mij.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Mopperen? Ik mopper niet hoor. Ik kan het bedrijf wel mailen voor een antwoord, maar hij is zelf hier op het forum gekomen en doet er verstandig aan onze vragen dan ook hier te beantwoorden. Anders wordt het zo omslachtig, vind je ook niet?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Ik vind ook niet dat ik mopper. Als iemand binnenkomt met een voorstel, en hij krijgt daar vragen over, lijkt het mij logisch dat hij daarop antwoordt.

En stel: ik stuur hem inderdaad een mail - en ik ontvang een antwoord. Wie heeft daar iets aan, behalve ik? Maar in dit geval heb ik geen behoefte aan privécorrespondentie. Zal ik dan zijn antwoord hier op de site plaatsen? Nee. Het beste is daarom dat hij dat zelf doet.

En vraagt hij om meedenken? Dan moet ik even de posts teruglezen, maar zover ik uit mijn geheugen weet, vraagt hij om tekst.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hij vraagt ook om een mail van geinteresseerden.(post 34)
En iets bereiken met die rechten is voor veel mensen van belang, als ik daar iets aan zou kunnen doen wil ik dat ook wel buiten het forum doen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wanneer ik zie wat ik [b]nu al[/b], zonder gebruik te maken van illegale middelen of Torrents, [b]gratis[/b] kan downloaden via emule en via http://www.ebook.gratis-downloaden.nu/ kan binnenhalen voor die e-readers....
Nou... dan vrees ik met grote vreze dat de dagen dat er met schrijven nog geld te verdienen valt, geteld zijn. En dus ook met uitgeven van boeken.

Ik heb via Emule het complete Book of Kells binnengehaald! (Nou is dat natuurlijk precies zo'n boek wat belangstellenden te allen tijde in het echt zouden willen hebben..)
Maar dat maakt het wel een mooi voorbeeld.....

Ik ben niet zo'n held, verder dan Peer-to-Peer durf ik niet te gaan maar ik ben ervan overtuigd dat alles wat eenmaal digitaal via het wereldwijde web te verkrijgen is, voor iemand die een beetje handiger is dan ik, staks dus 'gratis' is.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik lees dit nu pas. Wat een geweldig idee om onbekende schrijvers zo de kans te geven in het zonnetje te staan.

Ik heb nu niet echt iets liggen. Mocht het idee van de korte verhalen doorgaan dan klim ik gelijk in mijn toetsenbord. Ik blijf dit volgen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, voor het geval dat LibrisNova de stemmen gaat tellen:

Als er met korte stukken van ca 1500 woorden gewerkt gaat worden, voel ik er ook wel wat voor!

Even onderbouwen?
Ik denk dat iemand die zo'n E-reader koopt of krijgt, er heel snel 'zijn eigen dingen' op gaat zetten.
Zeker als je zo'n ding vol aflevert, denk ik dat men heel snel de hele boel zal deleten.
Zet je er echter minder dan 25% op, is die persoon eerder geneigd om dat te laten staan. Om dat eens te bewaren voor op vakantie of voor in de trein of zo.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ofschoon ik er ook wel voor voel, heb ik toch ook andere overwegingen, namelijk: wie koopt een e-reader en waarom? De normale marketingvragen. Als iemand een e-reader koopt (of een boek of cd of dvd), doet hij dat omdat er iets op staat (of omdat hij er iets op kan zetten) wat hij graag wil hebben. Tekst, in dit geval. Dus boek X, artikel Y, magazine Z. Maar wil hij een ongevraagde tekst van een hem onbekend iemand? Wat doen mensen met ongevraagd drukwerk? Dus ik twijfel erg aan het argument van free publicity en de kwaliteit ervan. Het kan ook tégen LibrisNova - en jezelf - gaan werken, zoals Luke van LN zelf kritiek heeft op de kwaliteit van de bijgeleverde teksten op de Sony e-reader, en die openbaar maakt. Dit ter overweging. Niet als kritiek op teksten van mensen die ze graag op een e-reader zouden willen zien. Als LibrisNova een goed product wil verkopen, met als verkoopargument dat er al, waarschijnlijk rechtenvrij, een mooie verhalenbundel opstaat, zal hij daar toch iets tegenover moeten zetten om zijn verkoopverhaal cachet in inhoud te geven. Dat kan dus geen kleine vergoeding zijn. Zeker niet als het een goede verhalenbundel is, want dat opent nu precies de poort naar een wereld waar auteurs niet op zitten te wachten: je werk gratis en voor niets op de e-reader.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kreeg de reader met, volgens de handleiding, 14 boeken.
Daarvan waren er een paar compleet, oudere uit de gutenberg selectie, waar geen rechten meer op zitten. De meeste waren een of twee hoofdstukken, waarvan je het boek moest kopen als je de rest wilde lezen. Daarvan was er een boek dat ik wilde hebben, de rest was niet mijn smaak.
Ik vond het vervelend dat er geen compleet verhaal of boek bij was. Het idee van korte verhalen, maar compleet, lijkt me een goed idee. Je kunt meteen je reader gebruiken en uitproberen met zinnig en compleet materiaal. Daarna zoek je toch wat je wilt hebben en er zit misschien wel iets tussen dat je bevalt en waarvan je meer wilt lezen. De rest heb ik idd meteen gewist. Alleen de gutenbergboeken heb ik bewaard, (dat doe je trouwens op je computer.)
Die e-boeken heb ik daarna gekocht. Helaas kan ik niet controleren of de schrijver centen krijgt, maar er is een groot prijsverschil tussen auteurs, daardoor neem ik aan dat er verschillende regelingen, afspraken en contracten zijn.
@Janheij: vol afleveren? Er kan een complete bibliotheek op.
Ik heb er steeds zo'n 20 boeken op staan.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Therese:
Je koopt een reader voor het apparaat. De boeken die je wilt lezen moet je nog aanschaffen en zelf op het ding zetten. Het is wel fijn als je de reader meteen kunt proberen als je hem krijgt. Daarvoor zijn die meegeleverde verhalen wel leuk, maar ik was ook erg blij dat mijn man meteen ook twee Ruth Rendells gekocht had en erop gezet had. Van het rijtje meegeleverd spul vond ik alleen Het Diner van Herman Koch aantrekkelijk genoeg om te kopen. Als ik die twee hoofdstukken niet gelezen had, had ik het gewone boek in de winkel nooit gekocht.
Het lijkt me toch anders dan ongevraagde reclame en tegelijk lijkt het me moeilijk om iedere koper tevreden te stellen.
Een aantal goede verhalen, in verschillende genres zou ik wel leuk gevonden hebben, aan die paar hoofdstukken ergerde ik me.
Maar voorop staat voor mij, dat het met medewerking, toestemming en fatsoenlijke vergoeding van de auteurs moet gaan. Of het reclame voor die auteurs zal zijn, moet nog wel blijken, maar er is wel een klein kansje meer dat iemand meer van een auteur zou willen lezen, als hij kennis gemaakt heeft met stijl en genre, dan als die persoon nooit iets onder ogen krijgt van de auteur.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Bedankt voor je bericht, marja. Ik moet eerlijk zeggen: ik ben enorm begerig naar zo'n apparaat met al zijn mogelijkheden - en tegelijkertijd denk ik: stoten we onszelf het brood niet uit de mond?

Ik wil eens zien of er niet iemand te vinden is die objectieve informatie kan geven, een belichting van meerdere zijden. Zelf kom ik niet verder dan de conclusie dat uitgevers en organisaties als VvL een nog tekstbeschermender functie zullen krijgen, in het belang van uitgevers en auteurs. Een boek is ten slotte ook nog geen krant, die het moet hebben van advertentieverkoop. Dat kun je een boek niet aandoen.

Dus inderdaad: een of twee hoofdstukken op een reader, en het hele boek moet je kopen. Zoiets als vitaminepillen bij de maaltijd. Ze ondersteunen, maar goed eten moet je blijven doen.

Daarbij zijn wij nog steeds fysieke wezens, die fysiek contact willen hebben, met fysieke objecten. Alleen een pil of een verzameling woorden is niet genoeg. Er moet ook smaak, kraak, kleur en gevoel bij.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

[quote=marja]
@Janheij: vol afleveren? Er kan een complete bibliotheek op.
Ik heb er steeds zo'n 20 boeken op staan.[/quote]

De reader waarom het hier gaat heeft van zichzelf een geheugen van 512MB. Uitbreiden kan, met SD-kaarten.
LOL.
Mijn 'Book of Kells' is alleen al 550 MEG......

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

[quote=marja]Of het reclame voor die auteurs zal zijn, moet nog wel blijken, maar er is wel een klein kansje meer dat iemand meer van een auteur zou willen lezen, als hij kennis gemaakt heeft met stijl en genre, dan als die persoon nooit iets onder ogen krijgt van de auteur. [/quote]
Ja, dat is zo, maar stel dat een lezer iets meer van die auteur zou willen lezen - waar is dan dat meerdere? Want Luke - om terug te komen op het begintopic - wil teksten van beginnende auteurs. Je zult dus, als beginnende auteur iets op voorraad moeten hebben. Waar is dat te koop?

Daarom: voor sommigen op het forum zal [i]free publicity[/i] bij LibrisNova wel werken, omdat ze iets achter de hand hebben. Maar dat zijn waarschijnlijk ook de mensen die niet voor een half ei en een lege notendop hun tekst willen afleveren, omdat ze daarmee iets in gang (kunnen) zetten dat zeer nadelig voor hen uit kan werken.

De bekende kip en het ei.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

laten downloaden tegen betaling is zo geregeld.
Daarmee werken al veel bedrijfjes, bijvoorbeeld met bouwtekeningen en electronicaschema's.
Dat zou het probleem niet zijn!

Maar wel dat, wat ik al eerder zei, iets wat digitaal is en online, voor handige mensen altijd gratis is.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het nog steeds een goed initiatief van LibrisNova. Ik begrijp dat er wat haken en ogen zijn, maar voor beginnende schrijvers (waaronder ikzelf) denk ik dat dit de gelegenheid is jezelf te promoten.
Ik verwacht zelf veel van de ebooks en denk dat het de uitgeverswereld enorm zal veranderen. Als lezer zie ik alleen maar voordelen.
Als schrijver wil ik er ook wel wat aan verdienen, anders kan ik mijn verhaal nu ook wel op internet plaatsen en op die manier weggeven. Daarom zou ik graag van mijn verhaal de eerste hoofdstukken gratis geplaatst willen zien op de ereader. Mensen die het verhaal leuk vinden kunnen dan het gehele verhaal kopen.

Een eventueel probleem voor mij is dat ik mijn verhaal ook 'echt' gepubliceerd zou willen zien. In hoeverre zal een deels gratis publicatie (en eventuele verkoop van ebook) een deal met een uitgever kunnen blokkeren? Of zal dit juist een aanbeveling kunnen zijn bij een uitgever als je aantoonbaar een x-aantal elektronische boeken hebt verkocht?
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind dat niemand gratis zou hoeven leveren. Er moet gezocht worden naar een eerlijke beloning, en als we hier iets kunnen bedenken laten we dat dan doen. Het ligt ook aan
de oplage of er veel kans is om je andere werk of de rest van je werk te verkopen/promoten.
Ook de rechten moeten geregeld en duidelijk zijn. Als je je verhaal op die reader zet, moet je bv. ook het recht behouden hetzelfde verhaal elders te gebruiken.
Voor mensne die al meer werk achter de hand hebben is het fijn dat ze daar naar kunnen verwijzen, anderen kunnen hierin misschien de stimulans vinden om door te zetten en dat grotere verhaal nu eens te maken.
Moeilijk lijkt mij ook nog de beoordeling: bagger wil niemand, maar wie en hoe wordt bepaald wat en in welk genre iets publicabel is?

@Therese: ik wilde geen reader, toen de Solenquete kwam had ik hem meteen ingevuld met al mijn bezwaren en redenen waarom ik een echt boek in handen wilde hebben.
Tien minuten na het versturen stond de postbode met een reader voor mijn neus. Cadeautje van man en zoon omdta ik geopereerd moest worden en dus vast weer stapels boeken naar het ziekenhuis wilde meeslepen.
Tot mijn verbazing was ik al heel gauw enthousiast. Waar ik nooit bij stil gestaan had was dat het vasthouden van een boek me veel pijn en moeite kost en dat ik altijd zat te niezen bij nieuwe boeken of biebboeken waarboven gerookt was.
Die reader kan ik zonder pijn vasthouden, ik kan langer lezen, ik kan het ding zelf bij me dragen en dan heb ik meteen een hele stapel boeken bij me, in verschillende genres. De lettergrootte kan ik naar behoefte vergroten, mijn ogen kunnen dat langer volhouden. Ik kan ineens goed ademen als ik lees, liggend lezen kan ik nu ook weer, ik kan mijn reader zelf naar boven meenemen, een boek moet mijn man altijd dragen. Mijn handen kan ik na het lezen ook meteen gebruiken, dat scheelt rusttijd en pijnstillers.
Er zijn al aardig wat e-boeken te koop. De oude, rechtenvrije boeken zijn leuk om (weer) eens te lezen. Veel van die boeken zijn als boek niet meer te koop. Ik kies bewust of ik een papieren boek wil kopen of de e-book versie aanschaf.
Ik koop evenveel boeken als eerst, maar niet allemaal in gedrukte vorm, mijn boekenkastruimte is nu toereikend. Niet elk gelezen boek hoeft een plekje, opslag op de computer neemt niet veel ruimte. Op de reader kunnen veel boeken, ik heb altijd keus uit meerdere boeken, waar ik ook ben.
Er zullen altijd boeken zijn die ik als boek wil hebben en in de kast wil zetten, maar al het 'leesvoer' bevalt me op de reader.
Dat had ik nooit gedacht.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze gebruiken alleen verhalen die ze goed vinden, deze zullen in hun ogen dus ook de doelgroep aanspreken; dat is te allen tijde een vergoeding waard, niet? Tenzij we hier als hobbyisten gezien worden die vooral niet willen stoppen met hun reguliere baan :p

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Duidelijk betoog, voor jou en velen zoals jij dus een uitkomst!

Ik heb een een vraag en een kanttekening:

[quote=marja] Als je je verhaal op die reader zet, moet je bv. ook het recht behouden hetzelfde verhaal elders te gebruiken.[/quote]

De vraag die erboven stond, daarin stond het andersom. Ik heb wel nagedacht maar ik zou het ook niet weten: zouden uitgeverijen nog geïnteresseerd zijn wanneer er al een deel van dat verhaal - of het hele verhaal - als E-book verschenen is?

Dan die vraag

[quote=marja]Ik koop evenveel boeken als eerst.[/quote]

'n eerlijk antwoord graag :? : Download jij [b]niks[/b] gratis?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik wacht de ontwikkelingen voorlopig af. De betaling is zeer vaag. Eigenlijk is die er helemaal niet. Boeken die jezelf al hebt uitgegeven mag je volgens mij niet op een e-reader laten zetten. Nooit naar geïnformeerd, trouwens. Er wordt veel gratis gedownload en daar zullen de boeken straks ook wel bij zitten.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Boeken die jezelf al hebt uitgegeven mag je volgens mij niet op een e-reader laten zetten.
In elk geval in het Modelcontract staat dat de uitgever van het boek dat je via hem hebt laten uitbrengen, het exclusieve uitgaverecht heeft. Ik zou het moeten nazien, maar ik denk dat digitale uitgaves er expliciet bij genoemd worden. In eigen beheer is een andere zaak. Met die teksten mag je doen wat je zelf wilt. Je hebt immers geen contract getekend. Het lijkt me wel leuk. Als Luke nu een goed bod doet ... Ikzelf heb bij mijn weten trouwens nog niet eerder een boek gedownload. Ik heb ook nog geen e-reader, maar ik wil er wel een. Dan meteen een goede, met aantekeningenoptie. Dat lijkt me geweldig.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Jaheij:

E-booken bestaan toch ook naast papieren uitgaven? Er kunnen toch verschillende versies van een boek bestaan? Ik zie niet in waarom het bij een nieuwe ondernemer als Luke niet zo geregeld zou kunnen worden dat je het recht blijft houden op publicatie elders van je werk.
En: ik download de gratis e-booken uit de Gutenberg, waar geen auteursrechten meer opzitten. Muziek of films download ik nooit, CD's en Dvd's en boeken ook e-booken koop ik. Ik probeer te kijken of het allemaal 'eerlijk' spul is. (Weet je soms natuurlijk niet helemaal zeker)Ik gebruik ook geen foto's of tekeningen van een ander zonder toestemming van
de maker.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk te lezen dat mensen soms nog eerlijk zijn.
Ik moet, nee dat moet zijn: ik [b]kan[/b] zeggen dat ik met teksten, tekeningen en foto's ook nog nooit over de schreef gegaan ben.
Wat ik download aan films is zo oud, dat heeft zijn geld al wel opgeleverd, dat gaat meestal om oude TV-series zoals One Foot In The Grave, en Only Fools And Horses.
Met muziek hanteer ik een scrupule-grens. Joop Visser, Benny Jolink en andere mensen die nog moeten sappelen om rond te komen, daarvan zal ik niks downloaden maar als het om Bob Dylan, Dolly Parton of U2 dan denk ik gemakkelijk 'ach, die hebben al geld genoeg' en dan zet ik Emule aan.

Hoe ik dat straks -later, want voorlopig blijf ik bibliofiel - met boeken zal gaan doen? Ik denk nu: net als met muziek?

Die vraag over de rechten, die was overigens niet van mij maar ik zou het jammer vinden wanneer Hallon daar geen antwoord op kreeg. Hij bedoelt volgens mij: Zal een papieren-boeken-uitgever nog belangstelling hebben voor een ms dat al digitaal uitgebracht is?