Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

stuk voorlezen in een verhaal

hallo, Ik heb een vraagje. Ik ben met een verhaal bezig waarin de hp (juf van de klas) een lang stuk uit een boek voor leest. Mijn vraag is nu: Kan/mag dat wel? Moet het voorgelezen stuk schuin gedrukt? :confused: en hoe zit dat dan met aanhalingstekens? Doelgroep(7jr.) :( Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. :)

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je normale gesproken tekst tussen enkele aanhalingstekens staat, zou ik dit tussen dubbele aanhalingstekens zetten. Is het een tekst uit een bestaand boek of een verzonnen tekst? In het eerste geval denk ik niet dat je die zomaar mag overnemen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het bestaande tekst is mag het niet, in ieder geval niet zonder toestemming. Een zelf verzonnen verhaal kan wel, dat zou je gewoon tussen de normale aanhalingstekens kunnen zetten. Maar, moet het echt een lang stuk tekst zijn? Is dat belangrijk voor je boek, dan vast wel, maar dan zou ik zelf iets verzinnen. Anders zou je een zin kunnen schrijven als dat juf iets voorleest over huppeldepup, met een korte samenvatting van de inhoud of zo.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is helemaal aan jou welke manier je gebruikt. Als je er maar consequent in bent. Je kunt kiezen voor " " of voor cursieve tekst, vette tekst, ander lettertype... Als je een uitgever gevonden hebt, heeft die er misschien ook nog wel wat over te zeggen, omdat ze daar een standaard voor hebben. Dus: maak je niet te druk over de vorm, als je het maar duidelijk aangeeft op een of andere manier. Bestaande tekst is wel verboden zoals Trenke zegt en je zou je af moeten vragen wat de toegevoegde waarde voor je verhaal is.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties. Nee, het is een verzonnen tekst(Ik wil geen plagiaat plegen :D ) Ja, het is heel crusiaal voor mijn verhaal. Ik kan er niet omheen. Het verhaal dat de juf voorleest is bedoeld om de kinderen in de klas iets duidelijk te maken(een moraal) en dus iets bij te brengen. Ik heb er wel duidelijk onderscheid in gemaakt. Het verhaal dat de juf voorleest gaat over een paar dieren die iets beleven, waar de kinderen uit de klas, dan weer de link mee kunnen leggen aan het punt dat de juf hun wil duidelijk maken. kunnen jullie me nog volgen? Ik ben nml. heel erg slecht in iets uit te leggen. Ik kan soms een beetje doordraven :o

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oja, dat wilde ik ook nog vragen. Omdat het zo'n grote lap tekst is dat voorgelezen word kan ik het natuurlijk niet allemaal achter elkaar zetten. Ik bedoel er moet toch zo af en toe eens een regel afstand tussen zitten. Dus eigenlijk schrijf ik het stuk dat voorgelezen word ook echt als verhaal, dus niet als dialoog. Hoe zit het dan met de aanhalingstekens? Moet ik dan bij het begin van het voorgelezen stuk aanhalingstekens zetten en aan het einde of zal ik er helemaal geen aanhalingstekens bij gebruiken? :o

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je er dan wel een helemaal apart hoofdstukje aan wijden? En dat je dan in het hoofdstuk ervoor in de laatste zin de titel van het verhaal zegt dat de juf voor gaat lezen en het hoofdstuk erop die titel meegeeft. En dan kun je het voor de duidelijkheid nog nog cursief zetten (hoewel ik persoonlijk lange stukken cursief niet fijn vind lezen), of het hele verhaal extra laten inspringen, of een ander lettertype gebruiken.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien kun je er dan wel een helemaal apart hoofdstukje aan wijden? En dat je dan in het hoofdstuk ervoor in de laatste zin de titel van het verhaal zegt dat de juf voor gaat lezen en het hoofdstuk erop die titel meegeeft. En dan kun je het voor de duidelijkheid nog nog cursief zetten (hoewel ik persoonlijk lange stukken cursief niet fijn vind lezen), of het hele verhaal extra laten inspringen, of een ander lettertype gebruiken.
apart hoofdstuk vind ik goed idee. Als je het groter maakt wordt het een soort raamvertelling. Dan moet het dus niet cursief. of is raamvertelling te moeilijk voor doelgroep? ze kommen dan wel even in een ander verhaal terecht.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn verhaal wordt niet voorgelezen, maar wel een verhaal verteld. De HP gaat er goed voor zitten en dan begint het vertellen. Omdat het vanwege het onderwerp en personene duidelijk is dat dit niet het eigenlijke verhaal is, heb ik niets gedaan om het visueel (cursief, aanhalingstekens) aan te geven dat het een verhaal is. De inhoud maakt dit al duidelijk. Ook de afsluiting is duidelijk een afsluiting. In een ander verhaal citeer ik wel uit (fictieve) boeken en die korte stukjes heb ik gecursiveerd, maar wellicht dat het na redigeren anders wordt.