Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gezocht: dichters voor een dichterscollectief

Ik signaleer een hardnekkig misverstand in de wereld van dichters; namelijk dat het hoogst haalbare doel voor een dichter het uitgeven is van een eigen bundel. Heb je geen uitgever, dan tel je niet mee. In eigen beheer uitgegeven bundels worden niet serieus genomen. Ik begrijp niet dat we anno 2010 nog steeds vast houden aan de ouderwetse opvatting dat het uitgeven van een bundel het hoogst haalbare is in gedichtenland. De gedichtenbundel is volgens mij niet meer actueel. Wie koopt ze tegenwoordig nog? En hoe groot is het aanbod? Zelfs in gerenommeerde boekhandels bestaat de afdeling poëzie meestal maar uit twee kleine boekenplankjes met alleen maar bundels van de gevestigde namen. Mijn overtuiging is dat poëzie draait om ervaren en delen. Een mooi gedicht vind je niet meer in een bundel, maar deel je met elkaar via internet. Een mooi gedicht vind je op een ansichtkaart, die je naar iemand stuurt omdat het je raakt. Poëzie is luisteren naar de teksten van hip hop artiesten. Poëzie is een theatershow met vertellingen en voordrachten. Poëzie is interactief. Het draait niet meer om uitgeven als doel op zich. Uitgeven is slechts één van de middelen om poëzie te delen. Ik wil dan ook een dichtersgroep op richten, die niet meer draait om het uitgeven van een bundel als doel op zich (al dan niet in eigen beheer uitgegeven), maar dat draait om het ervaren en delen van poëzie. Kun jij je ook vinden in deze opvatting? Laat het horen!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt goed. Moet je ook op een bepaald niveau zitten als je mee wilt doen met het dichterscollectief? Ik kom gedichten tegen op bijv. een pen van Amnesty International of een agenda hiervan. En plint kan gedichten goed presenteren bijv. op kussenslopen of ansichtkaarten. En M.I.L.K. laat zijn/haar teksten ook goed zien, of is dat niet echt poëzie? Je kan ook gedichten plaatsen op oa servies of op een keukenschort of iets in die richting. Ik heb alleen geen idee hoe dit te realiseren als je een groot publiek wilt bereiken.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je vraag over het niveau vind ik lastig. Ik denk dat niveau zo moeilijk te bepalen is, zeker voor poëzie. Wat de één prachtig vindt, is voor de ander misschien wel helemaal niets. Dichten gaat m.i. niet om winnen, de beste zijn, goed of slecht. Dichten gaat om het overdragen van emoties. En het is niet erg als de één iets wel mooi vindt en de ander niet. Het is eigenlijk net als met songteksten. De één zweert bij de teksten van André Hazes, terwijl een ander dat helemaal niets vindt. Maar dat maakt de persoon die van de Hazes teksten houdt toch niet minder dan de persoon die troost put uit de teksten van Lennart Nijgh? Dus tja, moet je een bepaald niveau hebben om je aan te sluiten...? Misschien kunnen dichters dat zelf wel het beste inschatten? Wie zichzelf als dichter serieus neemt kan misschien zelf wel inschatten of hij/zij een bepaald niveau heeft of niet. Of ontbreekt het dichters aan die zelfkennis? Ik denk dat de mensen op dit forum en op deze site die zelfkennis wel hebben. Of is deze gedachte misschien te naïef? In ieder geval, ben ik vooral op zoek naar gelijkgestemden, dat criteria vind ik belangrijker dan kwaliteitseisen. Mensen die zich kunnen vinden in mijn overtuiging dat het uitgeven van bundels niet meer anno 2010 is. En ook mensen die kansen zien om zelf een podium te creëren voor poëzie en het heft in eigen handen nemen. Mensen die willen samenwerken, om deuren te openen. Ik wil niet klagen dat het toch allemaal zo moeilijk is om als dichter aan de bak te komen. In plaats van klagen wil ik zelf het heft in eigen hand nemen om met een positieve insteek dichters en liefhebbers van gedichten dichter bij elkaar te brengen!En ik hoop hier mensen te vinden die er ook zo over denken en zich willen aansluiten. Kijk ook op m'n website www.gedichtenmakelaar.nl Plint vind ik inderdaad een geweldig voorbeeld van hoe je om kunt gaan met poëzie anno 2010. M.I.L.K. ken is niet, wat is dat???

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant initiatief. Ik denk hier ook al een tijd over na. Gedichtenbundel, ja leuk. Die moet er op een bepaald moment ook komen natuurlijk. Maar het is niet genoeg, als je gelezen wilt worden. Je gedachten over kwaliteit kan ik niet helemaal delen. Er zijn grote verschillen, ook op gedichtensites. Dichters kunnen lang niet altijd hun eigen werk of dat van anderen goed beoordelen, ook niet die op deze site. Juweeltjes en candlelight staan dwars door elkaar. Dat het alleen maar gaat om het delen van emoties, kan ik ook niet onderschrijven. Gedichten hebben ook iets te maken met taal. Het is een vak, het heeft gereedschappen en de ene dichter kan daar veel meer mee doen dan de andere. Dit is één van de redenen voor mij om sonnetten te schrijven: ook al klinkt het versje eenvoudig, de kenner ziet meteen dat ik bepaalde technieken beheers. Door te kiezen voor sonnetten, toon ik mijn vaardigheid aan mensen die zoiets kunnen herkennen. Niettemin: het blijft een interessant idee. Ik houd het in de gaten.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marieke, Leuk initiatief! Hoewel ik niet tegen een bundel ben, vind ik het delen en/of voordragen van gedichten bij en met anderen die ik ken, het leukst. Voordragen voor een groep die ik niet ken, vind ik al minder. Interactie is leuk, uitwisseling... Maar voor mij is allereerst van belang: waar bevind jij je? Ik woon zelf in Capelle aan den IJssel, bij Rotterdam, en reizen is voor mij een probleem. Dus met het oog op bijeenkomsten... Hartelijke groet, Cynthia

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vannacht werd ik woelend en zwetend wakker: achter de kast, rechts van mijn bed, bevond zich een groot, donker, dreigend schilderscollectief! Huwwww