Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

gemiddelde lengte thriller manuscript

Wat is de gemiddelde lengte van een thriller manuscript ? Ik heb mijn verhaal en plot uitgewerkt nu wou ik kijken hoe ik de gemiddelde lengte kan halen. groeten simon baele

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er bestaat volgens mij geen gemiddelde lengte, wel een dun of een dik boek, maar dat is afhankelijk van wat je zelf dik of dun vind :) ik zou zeggen: schrijf gewoon je verhaal, zonder je druk te maken over de lengte.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tel eens de woorden op een pagina in een boek. Keer het aantal bladzijden en voila! Welkom hier trouwens :)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een thriller varieert van 240 tot ongeveer 600 bld. Ik denk dat je ongeveer uit moet gaan van minimaal 55.000 woorden tot 120.000 woorden. Ik denk dat de gemiddelde thriller ongeveer 70000 woorden telt. xas

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn manuscript telt ruim 129.500 woorden. In boekvorm zullen dat ongeveer 320 pagina's zijn, volgens de uitgeefster. Ik weet niet of dat echt een gemiddelde is, maar je zou het als richtlijn kunnen gebruiken :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
129.500/320 = 405 woorden per pagina. Ik weet niet of je dat als gemiddelde moet nemen, want dat zijn in verhouding vrij veel woorden op een bladzijde, volgens mij hebben de meeste thrillers ongeveer 300-350 woorden per pagina. Maar, zoals er al gezegd is, je kunt het beste gewoon een thriller pakken en woorden tellen.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat de druk ook een rol speelt. Kleine letter, grote(re) letter. Moeilijk om een gemiddelde te bepalen, zelfs als je woorden in een bestaand boek gaat tellen. Misschien komt mijn boek wel uit op 350 pagina's, wie zal het zeggen, maar ook dat hangt weer af van de druk.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En hoofdstukken natuurlijk. Als ergens 'Hoofdstuk één: Moord' staat, is er minder ruimte voor woorden op die pagina. De laatste pagina van een hoofdstuk is vaak ook maar voor een deel gevuld. Daar moet je ook rekening mee houden als je een gemiddelde uit wilt rekenen... Misschien is het gewoon het beste om je niet druk te maken om het aantal pagina's, maar om de inhoud. Als je te veel (kan ik me haast niet voorstellen)/te weinig pagina's hebt, wijst een eventuele uitgever je daar wel op.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou je niet teveel pagina's kunnen hebben? Mijn originele manuscript bevatte veel meer pagina's dan er nu nog over zijn. Ik heb nogal de (irritante) gewoonte om te uitgebreid op zaken in te gaan en dingen te uitgebreid te omschrijven. Maar je hebt gelijk dat een uitgever je daar op wijst en samen hebben we de boel dus ook zo'n 100 pagina's kunnen inkorten. Het gaat inderdaad om de inhoud, maar het lijkt me ook handig om een beetje te weten wat voor lengte je kunt verwachten bij een bepaald aantal woorden (of omgekeerd). Al was het alleen maar om te voorkomen dat je de boel later moet uitbreiden (dat lijkt mij namelijk lastiger dan inkorten :) ).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had het bij teveel pagina's over de topicstarter, die het gemiddelde aantal woorden graag wil halen. Als je dat doel hebt, denk ik dat het risico op teveel pagina's veel minder groot is dan op te weinig. Maar als jij het zegt, kan het ook. 100 pagina's inkorten, wow! Dat lijkt me niet eenvoudig. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, hele personages geschrapt, of zo? Volgens mij kun je de lengte nooit betrouwbaar berekenen, omdat je niet weet wat de uitgever gaat doen met de opmaak. Ik denk dat minstens 55.000 woorden, zoals hierboven is aangegeven, een vrij goede richtlijn is. Uitbreiden lijkt me op zich niet moeilijker, maar het is wel meer werk. Ik stel me voor dat er dan een nieuw personage of iets dergelijks wordt toegevoegd en dat alle hoofdstukken daarna aangepast moeten worden, omdat dat personage er is. Wat is het toch een gedoe, dat schrijven. :P

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat nieuwe personage moet dan wel in je verhaallijn passen. Het lijkt mij dat het gevaar dan op de loer ligt dat je een hele nieuwe lijn gaat toevoegen, die nergens toe dient, en als je, zoals je zegt, elk hoofdstuk moet gaan aanpassen vanwege een nieuw toegevoegd personage, dan kun je beter opnieuw beginnen met je verhaal :D Inkorten is niet zo moeilijk, hoor. Kritisch lezen, en schrappen wat overbodig is. Dan kom je een heel eind. En daar hoef je echt geen hele personages voor te verwijderen, hoor.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De lengte? Dat is toch helemaal niet belangrijk! Zolang je verhaal goed is, is het het lezen waard. Er zijn thrillers van nog geen 200 pagina's die fantastisch zijn, maar ook van 600 die verschrikkelijk slecht zijn, of andersom. Het gaat om de kwaliteit, niet om de kwantiteit!

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar ik als eerste aan dacht toen ik dit las was het boek van Stephen King, 'Under the Dome'. Mijn exemplaar van de bibliotheek heeft bijna 1100 pagina's en het is een hele dikke pil. Maar de bladzijdes zijn erg dik en per pagina staat er niet veel tekst, dus je leest best snel door. Een uitgever bepaalt op zo'n manier zelf z'n dikte. Ik denk zelf niet dat dit boek van King veel langer is dan een van zijn andere romans (Lisey's story, bijvoorbeeld) Ik denk ook wat Waus zegt dat het er niet toe doet hoeveel woorden een verhaal lang is. Een verhaal is een verhaal en als het verteld moet worden in 60.000 woorden dan is dat het aantal, of anders 20.000. Ik kan me wel voorstellen dat je binnen een bepaald woordenaantal wil werken, dat doe ik bijvoorbeeld zelf wel, ik hou een hoofdstuk zoveel mogelijk op max. 1000 woorden. Ik weet dat ik later nog moet schrappen en zo komt een hoofdstuk op gemiddeld 800 woorden uit.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Peregrine
Waarom zou je niet teveel pagina's kunnen hebben? Mijn originele manuscript bevatte veel meer pagina's dan er nu nog over zijn. Ik heb nogal de (irritante) gewoonte om te uitgebreid op zaken in te gaan en dingen te uitgebreid te omschrijven. Maar je hebt gelijk dat een uitgever je daar op wijst en samen hebben we de boel dus ook zo'n 100 pagina's kunnen inkorten. Het gaat inderdaad om de inhoud, maar het lijkt me ook handig om een beetje te weten wat voor lengte je kunt verwachten bij een bepaald aantal woorden (of omgekeerd). Al was het alleen maar om te voorkomen dat je de boel later moet uitbreiden (dat lijkt mij namelijk lastiger dan inkorten :) ).
Schrijven is de kunst van het weglaten. Gelukkig is schrappen gemakkelijker dan erbij verzinnen. Ik beschrijf vaak de processen uitgebreid, om later tot de conclusie te geraken dat slechts het resultaat boeit. Maar dan heb ik het wel doorleeft - me de scènes gevisualiseerd. Conclusie: jouw methode werkt volgens mij wel.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gaat het eigenlijk om het gemiddelde van het aantal woorden? Gaat het niet gewoon om het verhaal. Ik vind sommige 'langere' thrillers niet altijd beter dan 'kortere'. Ik zou me persoonlijk niet zo druk maken om het aantal woorden, maar meer aan mijn verhaal.