Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wie heeft er ervaring met een educatief uitgever

Het onderwerp zegt het al. Wie heeft er ervaring met een educatief uitgever? Ik heb lesmateriaal ontwikkeld dat ik op meerdere basisscholen heb uitgeprobeerd. Het is daar met groot enthousiasme ontvangen. Nu wil ik de stap naar een educatief uitgever gaan maken. Wat kan ik verwachten? Ik wil mijn de rechten over het lesmateriaal zelf in handen houden. Is dit mogelijk?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als docent kom ik wel eens in contact met educatieve uitgevers, maar ik heb geen informatie over het uitgeven van een door jezelf ontwikkelde lesmethode via hen. Ik weet wel dat de ontwikkelingen in onderwijsland heel snel gaan en er regelmatig nieuwe lesmethodes worden uitgegeven die (nog) beter aansluiten bij de huidige generatie. Overigens betekent nieuw lang niet altijd beter. Maar ik begrijp dat je e.e.a. al in de prkatijk hebt uitgetest met positieve resultaten. Wat let je om bij een aantal van hen vrijblijvend te informeren naar een dergelijk uitgeefproces?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Over het algemeen kun je bij educatieve uitgeverijen (althans die ik ken) je werk aanbieden tegen royalty's, en ook tegen eenmalige bedragen (in dat geval worden je rechten overgenomen). De vraag is echter: willen educatieve uitgeverijen werk dat al helemaal kant en klaar is? Het is gangbaar (nogmaals: bij de educatieve uitgeverijen die ik ken) dat er intern methodieken geschreven en ontwikkeld worden, met auteurs en didactici uit het eigen netwerk. Op grond van je bericht hebben we geen idee wat voor achtergrond je hebt, maar dit zijn mensen met hoge opleidingen (universitair). Aan hen wordt soms een uurtarief berekend, maar ook wordt er met royalty's gewerkt. Een geheel eigen methode uitbrengen in eigen beheer levert meestal niet heel veel geld op, en kost wel veel - en niet alleen geld. Wat Gilroy zegt, zeg ik ook: Pak de telefoon eens, en ga op onderzoek uit. Succes!

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie dat ik mijn bericht niet helemaal duidelijk heb geformuleerd. Ik heb de stap naar de uitgever gemaakt en deze is enthousiast. Ik ben uitgenodigd voor een gesprek, maar weet niet wat ik nu kan verwachten. Het materiaal geef ik ook in eigen beheer uit, maar het is een bijna onmogelijke klus om alle scholen met bijvoorbeeld reclame via de e-mail te bereiken. Om toch meer bekendheid te geven aan het materiaal heb ik dus een uitgever benaderd. Heb nu alleen geen idee wat voor 'voorstel' ik kan verwachten....

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
De uitgever zal in ieder geval de exclusieve uitgeef- en verkooprechten willen hebben neem ik aan. Dus daarnaast mag je niet ook nog je eigen beheer versie verkopen.

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Keepsmiling, Dries weet er heel veel van af. Ook als je één en één bij elkaar optelt kom je erop uit dat een uitgever de exclusieve rechten wil. Zij steken er ook tijd en geld in en willen dan niet dat ze er niets voor terugkrijgen omdat jouw EB-uitgave ineens begint te lopen.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En wat als de uitgever aangeeft als co-uitgever op te willen treden?? Dan ligt de situatie toch anders....denk ik??

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me eigenlijk best ongebruikelijk dat een uitgever dat aangeeft... die zal namelijk zoveel mogelijk winst willen maken en dat lukt niet als er concurrentie is.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Da's apart. :P Dan denk ik dat je jouw laatste vraag (over de rechten) het best met de uitgever zelf kunt bespreken en de eerste (verwachting) misschien ook wel. Die zal het toch 't beste weten.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Ik schrijf veel voor educatieve uitgeverijen, inmiddels al bijna 20 jaar. Een uitgever zal nooit zelf als co-auteur willen optreden. Ze kunnen wel aangeven een co-auteur te willen, maar dat verwacht ik niet: je materiaal ligt er al. Er zal wel een redacteur aangesteld worden, meestal. Die krijgt zijn eigen honorarium, dus hoef je niet als concurrent te zien. Je werk wordt er als het goed is beter van. De situatie is nu zo dat je bij tekenen contract je rechten overdraagt. Dat gaat met nieuwe auteurswet veranderen. Uitgeverijen zeggen dat het overdragen van rechten nodig is om je werk te kunnen exploiteren, ik ben dus benieuwd hoe ze daar straks tegen aankijken en mee omgaan. Ik praat nu over de situatie dat je royalty's krijgt voor je werk. In dat geval krijg je een standaardcontract. 10% royalty is gangbaar. Maar er zijn ook uitgeverijen die 12 tot 14% geven, soms meteen, soms vanaf de tweede/derde druk. Wil je dat een uitgever je werk uitgeeft, dan zul je het uitgeven in eigen beheer moeten staken. Dat is logisch. In je contract staat bovendien dat je je geen concurrerende werken bij andere uitgeverijen mag uitgeven. Ook logisch. Je krijgt overigens je rechten op je werk terug op het moment dat de uitgever stopt met het uitgeven van je materiaal. Misschien kun je ook een kijken op de site van de Vereniging voor Educatieve Auteurs, VvEA: www.educatieveauteurs.nl/ Als je lid bent/wordt kun je in ieder geval ook daar je vragen stellen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Misschien is het wel een soort POD-uitgever die maar een deel van het uitgeeftraject wil doen. Wat je dan wint t.o.v. eigen beheer is natuurlijk de vraag.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een educatieve uitgeverij, Dries. Daar zitten voor zover ik weet nog geen POD-ders tussen. Als je zelf iets hebt geschreven dat in hun straatje past, is het heel gangbaar dat je een (laag) bedrag ineens krijgt en dat zij alle exploitatierechten krijgen. Dan zul je moeten stoppen met je eigen uitgaven. Maar misschien staat deze uitgever het wel toe. Ik sluit het niet uit. Laat het ons weten als je gesprek geweest is. Zijn wij ook weer wijzer.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen ervaring met educatieve uitgeverijen, maar ik heb wel diverse cursussen geschreven. Van een aantal cursussen heb ik licentierecht verkocht aan een opleidingsinstituut, met behoud van mijn rechten en mijn exploitatierecht. Mocht je er niet uitkomen met de uitgeverij is dat misschien ook nog een optie. Hier hebben mensen het over lage bedragen, ik wil daarover niet in detail treden, maar dat is bij mij niet het geval geweest. Ik heb er heel erg goed voor betaald gekregen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf al jaren voor verschillende educatieve uitgeverijen en word eenmalig betaald voor het werk dat ik 'inlever'. Daarvoor sta ik dan alle rechten af. Succes!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie nergens iets over lage bedragen, of is dat weer gewist? Dat het flink kan varieeren is wel duidelijk, van een paar euro per A4 tot een keurig bedrag ineens. De vraag begrijp ik ook niet helemaal; geen idee wat je kan verwachten. We weten niet wat voor methode het is, of welke uitgeverij; en dat hoeft ook niet, maar dan is er ook weinig over te voorspellen, helaas. Gewoon rustig afwachten, en altijd onthouden dat nee ook een antwoord is. :nod:

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi iedereen, Bedankt voor de reacties. Het gesprek is inmiddels al weer even achter de rug. De uitgever was enthousiast, maar wilde op de onderwijsbeurs nog wel even rondkijken... Binnenkort mag ik weer op gesprek. Voor het lesmateriaal dat geheel af is krijg ik 20%. Voor het lesmateriaal dat nog afgewerkt moet worden 10% tot 15%. Het is een lastige keus.... In eigen beheer uitgeven is ook een optie, maar daar komt wel heel wat bij kijken. Emailadressen van de scholen opsporen,nieuwsbrieven versturen etc.... Daarnaast vind ik het nogal een ruig verschil. 20% of 10%. Het materiaal bestaat uit verschillende delen. Voor de delen die ik af heb dus 20%, voor de ideeen die er nog komen 10%. Waarschijnlijk ga ik voorstellen dat ik alles in zn geheel ga afleveren. Dit kost mij nauwelijks extra werk.... Daarnaast heb ik contact met een andere uitgever. Hiervan hoor ik binnenkort of ik op gesprek mag komen....

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt alsof je een redelijke onderhandelingspositie hebt, als er nog een uitgever geïnteresseerd is. In de tijd die je nog rest voor het tweede gesprek, zou ik het materiaal zeker afschrijven. Kost je weinig, wint je 10%. Voor de naamsbekendheid en je CV lijkt het me goed als je kunt zeggen voor een gevestigde uitgever te hebben geschreven. Da's toch een stempeltje "goedgekeurd door de NL vereniging van huisvrouwen", zeg maar. En misschien wordt het gewapend met die kennis en ervaring ook makkelijker om de volgende methode zelf uit te geven. Heel veel succes in elke geval!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste kKeepsmiling, als je wilt dat je methode gebruikt wordt is een reguliere uitgever een betere uitgangspositie. Scholen krijgen ontzettend veel post/ lesideeen/ materialen/ aanbiedingen toegestuurd. Om door de bomen het bos te zien kijken ze vaak eerst naar het aanbod van de bekende uitgeverijen.