Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Betekend betekent

En dat betekend dat het taal gebruik. Betekend met een d om dat het hier een voltooid deelwoord is (volgens mij) Omdat je ook kan zeggen En dat heeft betekend (maar dan zet je het wel in de verleden tijd) Of is het toch betekent met een t het werkwoord is betekenen dus stam + t Wie helpt mij uit de brand?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dat betekend dat het taal gebruik. Hier is betekend/t een werkwoord, want je kan er een ander werkwoord voor in de plaats zetten dat geen voltooid deelwoord is (en dat loopt...). Dus wordt het betekenT. En taalgebruik is één woord.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maak er eens een vraagzin van. En dat betekend dat het taal gebruik... Betekent dat, dat het taalgebruik...? Als het woord vooraan komt te staan is het een persoonsvorm en geen voltooid deelwoord. het moet dus met een t (hij-vorm = stam + t) geschreven worden. Inderdaad kan je het ook voor een ander werkwoord vervangen zoals Waus aangeeft.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor dit soort vragen hebben we het topic 'korte vragen over spelling'. Zet altijd als je twijfelt een werkwoord ervoor in de plaats waarvan je de uitgang kan horen (ik gebruik het werkwoord 'lopen') Dan zou hier staan: 'Dat loopt....' Dus ook bij 'betekent' moet het met een t. Had je gehoord 'gelopen' dan is het voltooid deelwoord en dus hier ook 'betekend'.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
En dat betekend dat het taal gebruik. Betekend met een d om dat het hier een voltooid deelwoord is (volgens mij)
Waarom denk je dat betekend hier een voltooid deelwoord is? Omdat het met be begint? Zo hebben wij dat wel eens geleerd: als een woord met be of ge begint, is het een voltooid deelwoord. Maar dat gaat niet op als het werkwoord zelf met be of ge begint, zoals betekenen. Dan moet je kijken in welke tijd het staat, en welke persoonsvorm het heeft (*). En dat betekend dat het taalgebruik staat in de derde persoon enkelvoud: (dat), en in de onvoltooid tegenwoordige tijd. Dan geldt stam + t. Stam van betekenen = beteken. Dan komt er een t achter, dus wordt het betekent. (*) ik, jij, hij/zij/het (of: dat, zoals in jouw zin), wij, jullie, zij

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wel: als je iets met de 'ge-' vorm wilt schrijven heb ik hier een makkelijk trucje: in de verleden tijd zetten! vb. gespeeld --> ik speelDe