Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Graag stel ik mij eerst even voor met vragen.

Beste Mensen. Mijn naam is Anton Doove en ik hoop deze maand 71 jaar te worden. Ik heb bij www.schrijversmarkt.nl reeds een manuscript staan van 57 vel A4 als word.doc Dat manuscript bevat de levensverhalen/ervaringen van mijn vrouw en mijzelf. Het verhaal van mijn vrouw heb ik voor haar opgeschreven omdat zij destijds een analphabete was uit Singapore. Zij heeft mij haar verhalen verteld en ik schreef het op voor haar,waarna wij bekeken of het naar haar idee wel goed genoeg was als basis-verhaal,waarna ik mijn verhaal er aan heb gekoppeld. Ik ben zelf van mening dat 57 vel wel te weinig is om er een goed leesbaar boek van te maken,dus ik wil wel graag weten of ik bij www.schrijvenonline.org kan worden geholpen om het manuscript te verbeteren. Hiermee bedoel ik de zinsbouw en het aanbrengen van b.v. spanning,romantiek en humor. Zo kunnen er flink wat pagina`s bij komen om er later een flink dik boek van te maken voor uitgave. Gaat dat bij schrijvenonline nog iets kosten of is het gratis voor beginners als ik? Dit vraag ik als Senior wiens AOW-budget geen kosten meer kan toelaten. Kennelijk was ik vergeten dat ik al lid was van dit forum, omdat ik in Oct.2009 in het Ziekenhuis lag voor een Hart-Operatie met 4 by-passes,waarna ik enkele weken niet bij mijn Eigen PC kon komen. Ik ben trouwens 2x per week een half uur nog aan het revalideren. Gelukkig kan ik nu dus wel mijn PC gebruiken en doe dat graag voor de levensverhalen van mijn vrouw en mijzelf. Dit werk wil ik dus graag leren verbeteren en uitbreiden als dat online kan zonder kosten. Bijvoorbaat mijn dank voor jullie mogelijke reacties en ik groet u vriendelijk. Anton Doove.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle adviezen zijn hier gratis, Anton. :D Je kunt delen van je verhaal plaatsen bij het onderdeel 'proeflezen'.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Anton. Je zit nu in het voorsteltopic. Dat is dus bedoeld om je voor te stellen. Je kunt, zoals Zjors al aangaf, stukjes posten in ´proeflezen´. Wat ook een mogelijkheid is, is dat je een oproep doet in ´oproepen´. Daar kun je vragen of er mensen zijn die je hele verhaal willen proeflezen bijvoorbeeld. Succes ermee!

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In ieder geval van harte welkom (ook al ben je al een tijdje lid van SOL) - er valt hier veel te leren op schrijfgebied. Succes!

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Anton, ik heb je andere bericht (aanvulling) verwijderd. Als je naar proeflezers zoekt kun je een oproep plaatsen in de rubriek Algemene Oproepen. Dat dien je dan ook verder per mail af te handelen. Hele manuscripten via het forum laten beoordelen is niet toegestaan. Slechts korte feedback kan plaatsvinden binnen de regels van het forumonderdeel 'proeflezen'.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een prachtig idee, om de levensverhalen van uw vrouw zou door te geven. 57 pagina's A4, vooral met enkele regelafstand, is al een heel behoorlijke hoeveelheid werk. Veel succes!

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Beste Dries. Het eerste deel van je opmerking over de aanvulling,kan ik mij prima voorstellen,maar ik wist niet echt waar ik die vraag kwijt kon of hoe ik dat het beste kon oplossen. Over het 2e deel van je reactie voor proeflezen heb ik wel een vraag aan jou,want mijn manuscript bevat wel diverse hoofdstukken,maar staan onder elkaar als 1 verhaal. Als je daar bij die schrijversmarkt kijkt onder de tab Manuscript kun je die als 1 geheel .pdf downloaden en daarna in diverse hoofdstukken verdelen,dus wil ik graag het volgende van je weten. Hoe kan ik in het forum vragen of ze dit manuscript in losse delen willen lezen en beoordelen? De eerste 50 sheets zijn alleen van mijn vrouw. De laatste 7 sheets gaan over mijzelf. Hoe kunnen ze de eerste 50 sheets in gedeelten lezen? Dat kan alleen na het downloaden. Ik weet nu even niet hoe ik dit in het forum kan uitleggen,ook al ben ik daartoe best wel bereid. Dat is geen punt. Graag verneem ik dus je nieuwe reacties hierover en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anton, je hebt het werk toch ook wel als Word-document op je eigen PC? Als je daar nou een stuk van 500 woorden van pakt, en je plaatst dat bij proeflezen met daarbij de vraag dat je niet zozeer feedback zoekt, maar naar mensen die voor de rest willen helpen met mee-schrijven. (of hoe je het ook wil) Dan hebben wij hier een beeld van jouw werk, van de verhalen ook. Je kan in dat stuk even refereren naar een oproep, die je dan nagenoeg tegertijd (als eerste) plaatst in de betreffende rubriek. Zet die URL van die oproep er bijvoorbeeld bij. En Vice Versa. En woorden tellen, dat zit onder 'extra'. Maar laat ik nou niet gaan leeftijdsdiscrimineren, misschien ben jij wel veel handiger met die PC dan ik...

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Beste JanHey. Inderdaad heb ik het werk als Word-document staan op mijn eigen PC. Wat jij echter zegt over een stuk van 500 woorden,dan is dat 50 vel A4 best een hele klus die ik vanavond niet meer kan klaren en bovendien zou ik dan de grote hoofdstukken ook moeten verdelen in stukken van 500 woorden. Als ik een groot hoofdstuk moet verdelen dan dient de lezer wel de stukken van 1 hoofdstuk bij elkaar te houden,want anders raakt hij/zij de draad van het verhaal kwijt. Dat is tenminste wel mijn gedachte daarover. Voor wat de leeftijds-dicriminatie betreft,kan ik je wel geruststellen,want ik weet nog lange na niet alles. Dat hoeft ook niet,want niet alles interesseert mij,maar dat laat ik liever met rust en ik zie wel hoe ik kan verdelen. Ik zal nu eerst ook even reageren naar Dries,want hoe hij iets bedoelde begreep ik nog niet helemaal goed. Verder wens ik jou nog een fijne avond toe en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vragen staat vrij dat maakt u vast blij leven van de AOW het valt allemaal niet mee 57 vel is een goed begin gooi er nog wel wat seks in dat zal vast goed verkopen touwtjes aan elkaar knopen is dan verleden tijd en heeft u van uw verhaal profijt Welkom! PS: lezen met een knipoog ;-)

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anton, Welkom! Volgens mij bedoelden de anderen dat je bij proeflezen één kort stuk uit je verhaal, van 500 woorden, bij proeflezen kan plaatsen. Anderen kunnen dan op dat ene stuk feedback geven, over stijl, woordgebruik, etc. Het idee is dat je bij dat stuk ook vraagt wat je precies wilt weten van de anderen, wat voor soort feedback je vraagt. Het gaat hier dus niet om je héle verhaal, wat je in stukjes van 500 woorden opdeelt. Het gaat daar echt om één stukje van 500 woorden. Daarnaast kun je een oproep plaatsen om je gehéle verhaal te lezen, bij Algemene Oproepen. Je kan dan in je stukje bij proeflezen verwijzen naar de oproep die je hebt geplaatst. Ik hoop dat het zo wat duidelijker voor je is? En als dit niet klopt, hoor ik natuurlijk graag van de anderen wat dan wel de bedoeling is. Groetjes, E.M.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat zei ik al. Inmiddels heb ik een paar keer gekeken daar, en ik heb 2 dringende adviezen aan Anton Doove: Als je dit verhaal voor een breder publiek wil maken zul je eerst moeten zorgen dat je al niet het hele verhaal in aanleg weggeeft op die site! Haal het daar af. En - eerlijk zijn lijkt het me het beste - dan moet het geheel in verhaalvorm worden verteld. Dat kunnen jullie samen best wel zelf. Helemaal vooraan opnieuw beginnen. Voorbeeld. Je begint gewoon: De Gordel van Smaragd, een mooie naam. En voor veel mensen kleeft er een vleugje romantiek aan 'ons Indië', een stukje weemoed. Dat het niet alleen rozengeur en maneschijn was, weet Anna als geen ander. nou en dan zo gewoon verder. Zelf doen! Is leuk en veel gemakkelijker dan je denkt. En ik denk dat er wel uitgevers geinteresseerd zullen zijn in het verhaal op zich, alleen (sorry, ik bedoel het goed, hoor!) moet het wel veel 'leuker' te lezen zijn. Nu is het een opsomming gebeurtenissen, een nuchter verslag. Dat willen mensen niet lezen in hun vrije tijd. Je hoeft de waarheid geen geweld aan te doen, maar een stukje dialoog tussen een van de werkgevers en Anna, dat soort dingen. Probeer het eens! Ik denk dat jullie dat wel lukt.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Beste Mensen.Kijk nu maar even in het forum proeflezen,want ik heb daar zonet het begin-stukje geplaatst. Kan ik nu het vervolgstukje er achteraan plaatsen in een nieuw bericht? Dan kan denk ik iemand anders het 2e stukje proeflezen of die 2 stukjes worden door 1 persoon gelezen. Ik weet nog niet wat hier in het forum gebruikelijk is,dus dat verneem ik heel erg graag. Dan kan ik er makkelijker rekening mee houden en ik dank alvast voor de reacties met mijn vriendelijke groeten. Anton Doove.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Beste JanHey. Ik heb zonet gelezen wat jij schreef en daarop reageer ik wel graag. Jij schrijft dit: "Als je dit verhaal voor een breder publiek wil maken zul je eerst moeten zorgen dat je al niet het hele verhaal in aanleg weggeeft op die site! Haal het daar af. En - eerlijk zijn lijkt het me het beste - dan moet het geheel in verhaalvorm worden verteld. Dat kunnen jullie samen best wel zelf. Helemaal vooraan opnieuw beginnen". Wat bedoel jij met: "Haal het daar weg"? Jij zegt heel terecht: "dan moet het geheel in verhaalvorm worden verteld". Dat is nou precies wat ik heel graag wil bereiken met een eventuele gratis cursus als dat bestaat. Natuurlijk kunnen mijn vrouw en ik het samen best aan zodra wij meer weten hoe wij dat kunnen doen. Lees ons eerste stukje tekst maar in het forum proeflezen,wat ik voor haar schreef,want zij kan het helaas niet zelf. De reden hiertoe staat in haar verhaal beschreven,wat je later wel zult ontdekken. Kijk ook maar gerust op: http://antond1939.web-log.nl en op 1 van die linken daar in de linker-kolom. Jij schrijft ook nog: "moet het wel veel 'leuker' te lezen zijn. Nu is het een opsomming gebeurtenissen, een nuchter verslag. Dat willen mensen niet lezen in hun vrije tijd. Je hoeft de waarheid geen geweld aan te doen, maar een stukje dialoog tussen een van de werkgevers en Anna, dat soort dingen". Dat had ik allang begrepen,want dat is ook mijn bedoeling,dus daarom gaf ik al aan dat ik dit heel graag wil leren. Uiteraard zijn je reacties weer welkom en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anton, Ik heb je stukje gezien, goed van je dat je een stuk daar hebt geplaatst. :) Ik zal het later eens doorlezen als ik daar wat meer tijd en rust voor heb. Ik ben hier nog niet zo lang, maar volgens mij is het niet gebruikelijk om je hele verhaal bij proeflezen neer te zetten, elke keer in een stukje van 500 woorden. Ik heb in mijn eerdere post geprobeerd uit te leggen dat het bij proeflezen de bedoeling is dat je maar één stukje van je verhaal daar neerzet, en dus niet meerdere. Snap je? Het gaat bij proeflezen dus niet om het hele verhaal, maar om dat ene stukje, waaruit schrijfstijl en woordkeuze en dergelijke naar voren komen. Wil je toch mensen je hele verhaal laten lezen, dan kan je dus een oproep doen bij Algemene Oproepen. (Nogmaals aan de rest, zodra ik iets zeg wat niet klopt, wil ik het graag weten) Snap je het nu wat beter?

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Anton Je hebt nu je hele manuscript (de basis van je verhaal) op www.schrijversmarkt.nl staan. Janheij bedoelt dat je het daar het beste kan verwijderen zodat niemand het meer kan lezen en ook niet met je idee aan de haal kan. Hier op de site vind je geen gratis cursus, maar er staan wel een hoop schrijfoefeningen. Die vind je onder 'Atelier'. Ik weet niet wat er allemaal precies tussen staat, maar er zit vast wel wat nuttigs voor je. Janheij geeft ook al een goede aanzet waar je wat mee zou kunnen spelen/oefenen. Hoe zou zo'n stukje verder kunnen gaan? Als je (klein)kinderen hebt kun je ze mogelijk lief aankijken voor kerst, bij kiosk->schrijven online academie hebben ze onder andere een cursus autobiografisch schrijven zag ik, maar die zijn dus niet gratis. groetjes saya