Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Poezie voor kinderen

Hallo allemaal, Ik zoek goede literatuur over het maken van poezie voor kinderen. Dat kan gaan over het maken van versjes tot serieuze kinderpoezie. Het gaat hier dus niet om het maken van poezie met kinderen. Alvast bedankt!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marianne, Ik heb even gezocht op bol. com en vond de volgende titels. Het uitzoeken of het echt goede literatuur is laat ik aan jou over. Schrijf! van Maria Baseler Hoe word ik schrijver of dichter van Lonneke van Asseldonk Kat in 't bakkie, rijmen is een makkie van Hans Kuyper

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marianne, Ik heb geen titel voor je maar het is me wel opgevallen dat er vraag is naar zoiets. Er komen namelijk regelmatig mensen op mijn blog kijken die gezocht hebben op 'sonnetten voor kinderen' of 'gedichten voor kinderen' of iets dergelijks. Het is niet wat ik doe - ik schrijf vooral voor volwassenen en ik geef wat algemene uitleg over het schrijven van metrische, rijmende gedichten. Zie de link in mijn onderschrift. (http://betjesonnetje.wordpress.com) Uit ervaring weet ik dat kinderen, vooral jonge kinderen, meestal dol zijn op rijm en ritme. De 'Nijntje' boekjes zijn niet voor niets zo populair.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf poëzie voor kinderen. Ik kan me niet echt herinneren dat er speciaal boeken over bestaan, volgens mij niet eens op Amazon.com (terwijl de Amerikanen toch een overaanbod aan schrijfboeken hebben). Ik begon zelf met gedichten voor volwassenen en dat zijn later steeds meer gedichten voor kinderen geworden. Behalve de onderwerpen en het taalgebruik, zitten er geen verschillen in, want je hebt in beiden te maken met dezelfde (technische) aspecten van poëzie. Er bestaan wel boeken over hoe poëzie te schrijven voor volwassenen, en ook websites, zoek daar eens op. Waar je rekening mee kunt houden bij het schrijven van poëzie voor kinderen: - Taalgebruik mag niet te moeilijk zijn en pas je aan aan je doelgroep (voor kleuters is anders dan voor 8-jarigen, of 12-jarigen). - Je gedicht moet duidelijk te begrijpen zijn, geen vaag en zweverig gedoe waar je in volwassen gedichten nog mee weg kan komen. - Onderwerpen moeten op de belevingswereld van het kind aansluiten. Verder zijn tieners weer met andere onderwerpen bezig dan jonge kinderen. Het kan prima over grote thema's als de dood, liefde, verdriet, eenzaamheid, vriendschap etc. gaan, maar altijd op een voor kinderen begrijpelijke manier (de dood van een oma, huisdier etc, gepest worden op school, verliefd zijn op een meisje uit je klas). En natuurlijk kan het ook over allerlei fantasierijke onderwerpen gaan. - Er mag zeker humor in! Maar ook serieuze, ontroerende gedichten en alles er tussenin is mogelijk. - Alle technische facetten zijn hetzelfde als die voor volwassen gedichten. - Het hoeft zeker niet altijd te rijmen. Het beste kun je zowel gedichten voor volwassenen als voor kinderen bestuderen, daar leer je het meeste van. Kijk eens naar bloemlezingen met kinderpoëzie, zoals bijvoorbeeld 'Querido's poëziespektakel'. En bundels van (kinder)dichters zoals Edward van de Vendel, Ted van Lieshout, Eva Gerlach, Bart Moeyaert, om er maar enkele te noemen. Hopelijk heb je hier iets aan!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hallo allemaal, Dank voor jullie reacties! Ik ben alweer wat verder in mijn zoektocht. Ik ben al wel langer bezig met versjes, rijmpjes en gedichttjes voor kinderen maar nu wat serieuzer. Binnenkort zal ik opschrijven wat ik in mijn zoektocht tegengekomen ben. groeten van Marianne

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je Engels kunt, zijn de volgende boeken wellicht de moeite waard (niet direct hóe je kinderpoëzie schrijft, maar dat kun je er wel van leren): Pizza, Pigs & Poetry; How to Write a Poem - Jack Prelutsky: http://www.amazon.com/Pizza-Pigs-Poetry-Write-Poe… Prelutsky is een kinderdichter. Het boekje is bedoeld voor en gericht aan kinderen, maar met zulke leuke en speelse oefeningen, tips en kinderpoëzievoorbeelden dat je er als volwassene ook echt wat aan kunt hebben. Poetry Everywhere; Teaching Poetry Writing in School and in the Community - Collom & Noethe http://www.amazon.com/Poetry-Everywhere-Teaching-… Met 65 schrijfoefeningen, meer dan 450 gedichten van studenten, docenten en beroemde dichters en allerlei info over ritme en klank, traditionele dichtvormen, hoe je je eigen oefeningen kunt creëren etc.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hierbij mijn boeken met dank ! Ik heb ook gewoon wat boeken van Dahl en Annie Schmidt van de bieb gehaald om in te kijken, dat is heel leerzaam. Daarbij zie je dat er niet altijd zoveel regels worden gehanteerd bij het maken van de gedichtjes. - 'Kat in het bakkie rijmen is een makkie van Hans Kuyper , oorspronkelijk voor kinderen om te leren versjes te maken maar ik vind het ook zeer leerzaam voor volwassenen. - Lonneke van Asseldonk : hoe leer ik schrijven en dichten: nog niet opgehaald bij de bieb Roald Dahl rijmsoep gewoon leuke rijmen en verzen van Roald Dahl Roald Dahl rijmen en verzen de mooiste gedichten en liedjes van Roald Dahl Annie M.G. Schmidt : ZieZo , 347 kinderversjes Annie M.G. Schmidt een Visje bij de thee: 23 verhalen en 68 versjes uit 21 boeken Schrijven voor kinderen van Wim Daniels ( staat niet veel in over poezie) De laatste twee Engelse boeken die Judy noemde moet ik nog even bekijken via Amazon. Nogmaals dank..ook voor de links. vriendelijke groeten van Marianne

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
NB : van Jack Prelutsky ( tip van Judy) twee boekjes besteld bij Bol. com. Bij Amazon.de kan ik zijn boeken ook in het Engels bestelen, ook tweedehands( boeken die ik hier niet kan krijgen). Dit is een echte kinderdichter, fantastisch veel poezie voor kinderen geschreven. Het spreekt mij erg aan. Hij heeft wat tips ( voor kinderen maar wederom voor ons ook leerzaam) online gezet: http://www.harpercollinschildrens.com/harperchild… groetjes Marianne

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een tipje van mij nog erbij? Het boek" Schrijven voor kinderen" van Wim Daniels, is ook een goed boek. Zijn al meerdere soorten versies van, zag ik eens, klopt dat? Alleen het gaat meer over verhalen schrijven dan gedichten. Toch kun je er ook veel van leren voor het schrijven van kindergedichten denk ik. p.s. Zelf heb ik een paar kinderversjes bedacht, waar mag ik die plaatsen voor opbouwende kritiek ? gr. Mar

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Judy: Dankjewel. Kon niet meer op het forum komen en nu ineens wel, toen ik mijn wachtwoord opvroeg, erg vreemd. gr. Mar