Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

opleiding/cursus copywriting, tekstschrijven

Hoewel ik weet dat er geen officiële opleidingen zijn,wordt er hier en daar wel van alles aangeboden. Bijv. LOI Heeft iemand ervaring met een bepaalde opleiding, liefst een die schriftelijk,via de pc gevolgd kan worden? Ik ben op zoek naar een betaalde baan en me aan het oriënteren of ik mijn schrijftalent op commerciële basis kan inzetten. Andere tips rond dit onderwerp zijn ook van harte welkom!

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Dit is geen oproep, verplaatst naar cursussen en opleidingen.

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben momenteel bezig met de opleiding Copywriting van de LOI. Tegelijk met de NHA Korte verhalen schrijven. Als je gek bent op reclame, alles wil weten over het schrijven van korte teksten, puur commercieel, kan ik het je aanraden. persoonlijk vind ik deze opleiding geen r..t aan. Ik heb me vergist. Had beter journalistiek kunnen doen. Maar ja, dat is achteraf. het ligt er aan wat je wil.....copywriting gaat mn over reclame....journalistiek...is weer een heel andere kant. Vraag een proeflesje op, dat kan altijd! Succes

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik erover kan vertellen is dat de NHA ook een cursus (tot) copywriter verzorgd. Kijk anders even op de site, zodat je een beetje weet of het voor jou geschikt is. Volgens mij staat een copywriter midden in het leven en weet dan ook goed wat er speelt onder zijn/haar doelgroep. Het is heel belangrijk dat je origineel bent maar ook commerciëel kan denken en dat je goed onder hoge druk kan werken, vooral omdat de concurrentie hoog is. En ook niet onbelangrijk: je moet je goed kunnen inleven in andere mensen. Ik zou als ik jou was even kijken naar de site ikkan.nl (ikzelf heb er in ieder geval wel redelijk positieve ervaringen mee.)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk eens op: http://www.bly.com http://www.copywriting.com Dit zijn twee hele grote mensen. Wil je ergens beginnen dan kun je hier eens gaan kijken (ik bedoel je erin verdiepen). Ik heb Bly zijn boek 'The Copywriter's Hanbook'. Heel erg handig. LOI en NHA en NTI (geloof ik ook) bieden deze aan. Welliswaar wat velen zeggen is er geen echte opleiding tot copywriter. Het zal ook moeilijk zijn om bij een bedrijf binnen te komen om daar te gaan werken. Wil je dan wat doen is je talenten in te zetten om een eigen bedrijfje te beginnen. Veel bedrijven die in de reclame zitten huren vaak iemand in met de 'Copywriter Skills' omdat er een grote opdracht kan zijn. Ze kunnen moeilijk allemaal mensen in dienst nemen als er bijna geen werk is. Ook ik wil binnenkort gaan beginnen met Copywriting (LOI) en mogelijk naast mijn huidige baan onder mijn eigen vlag gaan werken. Google trouwens maar eens. Er zijn namelijk heel wat websites waar je zelf stukken kunt schrijven en al kunt verdienen. Zelf heb ik hier geen ervaring mee. Maar het zou een goed begin kunnen zijn tot iets nieuws. Nota bene is ervaring een hele goede basis om goed in je werk te worden.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Had beter journalistiek kunnen doen. Maar ja, dat is achteraf. het ligt er aan wat je wil.....copywriting gaat mn over reclame....journalistiek...is weer een heel andere kant. Vraag een proeflesje op, dat kan altijd!
Nou hangt het er ook een beetje af wat voor cursus je doet en bij wie. Ik volg nu een cursus journalistiek schrijven bij het NTI en ik leer er veel van. De boeken zijn ontzettend informatief en de opdrachten zijn heel divers (zo wordt er gevraagd of je nieuwsartikelen, columns en recensies wilt schrijven om maar wat te noemen) maar ik krijg, voor zover ik weet, per opdracht maar één kans om het echt goed te doen. Soms wou ik dat ik wat meer ervaring had met journalistiek schrijven voor ik hieraan begon (of eerst een andere meer inleidende cursus had gedaan), zodat ik wat meer voorkennis bezat. Nu leer ik het voornamelijk door de kunst af te kijken, wat op zich ook niet verkeerd is, maar omdat ik deze manier van leren niet echt gewend ben, maakt het me weleens onzeker.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn, dank jullie wel voor de informatie en links. Grappig, er zijn toch veel meer mensen die iets via de LOI /NTI doen dan ik dacht. @ Four Seasons: Die cursus jounalistiek schrijven, daar heb ik ook aan gedacht. Heb al een proefpakket binnen. Volgende week maak ik ook even afspraak bij het Arbeidsbureau. Die kunnen me wellicht ook verder op weg helpen.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Asdale, kijk je eerst even rond voordat je een keus maakt? Het niveau van het lesmateriaal verschilt namelijk soms nogal eens per cursus. Zo heeft LOI een hele goede reputatie als het om (beroeps)onderwijs gaat. Ik ken verhalen van mensen die het werk zijn gaan doen waarvoor ze opgeleid werden bij deze onderwijsinstelling. Mijn ervaring met de NTI, is dat ze hele goede hobbycursussen hebben, maar dat geldt dan weer niet voor de cursus voor het schrijven van kinderverhalen/-boeken of praktische psychologie. En hun HBO-opleidingen hebben zelfs ooit een prijs gewonnen. Met de NHA heb ik niet zoveel ervaring.

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De NHA mag ik binnenkort mailen. Voor mijn ex heb ik voor kerst 2009 een cursus gekocht en die lees ik nu ook door. Staan er verdomme soms redigeeraanwijzingen nog tussen haakjes, allerlei kromme zinnen, stomme taalfouten, etc. Brrrr. En die cursus is al sinds 2007 in gebruik. Zonde. Maar een andere cursus van het NHA zag er weer heel verzorgd uit. Dus zoals FS zegt, hangt het ook van de cursus af. Of beter gezegd; de samensteller.