Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgevers op een rij: regulier, pod, in eigen beheer

Dag allemaal, ik werk met iemand aan een prentenboek, waar wij zo enthousiast over zijn, dat als we echt geen reguliere uitgever vinden, we het in eigen beheer uitgeven. Degene met wie ik werk maakt de illustraties en zij heeft de ballen verstand van wat voor soort uitgevers er allemaal zijn. Daarom stuurde ik haar een overzicht. Het leek me handig om dat hier ook te plaatsen, omdat vragen hierover terugkerende onderwerpen blijven op dit forum. Uitgevers op een rijtje: - Reguliere uitgevers. Dit zijn de uitgevers die heel bekend zijn. Zij nemen slechts 1% van alle manuscripten die binnenkomen aan. Zij steken er namelijk zelf veel geld in. Deze uitgevers zijn aangesloten bij het CB (Centraal Boekhuis), die voor de distributie van boeken zorgt. Vaak willen boekhandels een boek niet op voorraad nemen als het niet via het CB gedistribueerd wordt, omdat ze één centraal punt willen en omdat de echt goede boeken wel via het CB gedistribueerd worden. Reguliere uitgevers betalen alles voor je. De schrijver krijgt meestal zo’n 10% van de verkoopprijs van het boek. Dat is niet veel, maar de schrijver loopt geen enkel risico. Reguliere uitgevers doen ook aan promotie, verzorgen bijvoorbeeld een boekpresentatie en/of posters en/of boekenleggers enzovoort, nemen contact op met kranten om interviews te regelen, zorgen ervoor dat er recensie-exemplaren naar de juiste plekken gaan zodat jij recensies krijgt, zorgen ervoor dat je boek op websites komt te staan. Op de bekende boekensites komt je boek sowieso te staan, daar komen alle boeken die via het CB gedistribueerd worden. De prijs van je boek is normaal, omdat deze uitgevers risico’s nemen, veel boeken laten drukken en daardoor minder per boek hoeven te betalen. Als ze de boeken niet verkopen lijden ze natuurlijk verlies. Ze doen er zelf ook alles aan om het boek zo perfect mogelijk te krijgen: zij verzorgen de voorkant, regelen of denken mee met de achterflaptekst, redigeren (in samenspraak met jou) het hele boek. Het is niet zo dat reguliere uitgevers alles doen qua promotie en dat jij achterover kunt gaan liggen, je moet ook altijd zelf actief proberen je boek te promoten, maar dat hoef je dus niet alleen maar zelf te doen. Deze manier van uitgeven is zoals (bijna) elke schrijver het wil. Je krijgt ook de meeste erkenning. - Pod-uitgevers. Dit zijn uitgevers die zich vaak wel voordoen als “echte” uitgevers, maar ze zijn het niet. Pod staat voor print-on-demand. Pas als er een boek besteld wordt, wordt het gedrukt. Hierdoor zijn de kosten voor een boek veel hoger, wat natuurlijk een nadeel is voor de klant (en ook voor jou, omdat mensen liever goedkopere boeken willen kopen). Deze uitgevers lopen nauwelijks risico, omdat ze dus geen grote hoeveelheden boeken drukken (ze drukken ook niet, ze printen dus, waardoor de kwaliteit lager ligt). Je voorkant en achterflaptekst moet je zelf aanleveren en je boek wordt (meestal) niet geredigeerd. Ze beweren dat ze aan promotie doen, maar meestal moet je zelf e-mailadressen aanleveren van mogelijk geïnteresseerde kopers, die de uitgever dan een standaardbericht stuurt over jouw boek. Ook benaderen ze kranten enzo, maar jij moet alle contactpersonen voor hen opzoeken en wederom sturen ze een standaardbericht. Alle verdere promotie moet je zelf doen. Voordeel van deze uitgevers is wel dat ze via het CB distribueren en dat je boek ook op de bekende boekensites komt te staan, zeker ook op bol.com. Nadeel is ook dat deze uitgevers zo ongeveer alles uitgeven. Zij maken winst op elk boek dat verkocht wordt en omdat ze niet veel hoeven te doen aan zo’n boek, hebben ze de winst er vaak snel uit. De schrijver denkt ten onrechte dat hij een “echt” boek op zijn naam heeft staan. De schrijver ontvangt ook hier zo’n tien procent van de verkoopprijs. Wat niet wegneemt dat het best kan zijn dat er soms een goed boek tussen zit, per ongeluk. Echter, die naam hebben deze uitgevers niet en dat is bekend bij boekhandels. Het wordt dan extra moeilijk om je boek ergens in een winkel te krijgen. De bekendste pod-uitgevers zijn FreeMusketeers en Boekscout. Onlangs ontdekte ik Boekenboet. Op zijn website staat in ieder geval dat hij niet alles aanneemt, maar verder komt hij over als een gemiddelde pod-uitgever, maar dan één die je 15% van de prijs van je boek uitkeert. Dit is een goede manier van uitgeven als je je boek graag uitgegeven wilt hebben en je dat regulier niet lukt en je geen geld hebt of te weinig verstand ervan om je boek zelf uit te geven. - In eigen beheer uitgeven. Dat kun je ook bij de pod-uitgevers, maar dan zit je er nog steeds mee dat je boek per stuk geprint wordt. Ook moeten de boeken naar jou toegestuurd worden. Voordeel is dat je wel meteen bij een uitgever zit en je boek dus via het CB te verspreiden is. Hierbij moet je bijna alles zelf doen en loop je zelf de risico’s. Je verdient echter veel meer per verkocht boek. - In eigen beheer uitgeven en je eigen uitgever worden. Dan zit je met opstartkosten, omdat je de status van een uitgeverij aan moet vragen. Ik meen (het is alweer even geleden) dat dat iets van € 50,- kost. Hierbij zijn tien isbn-nummers inbegrepen. Je moet helemaal alles zelf doen: de voorkant, inhoud, achterkant, opmaak enzovoort van je boek; de promotie; de contacten met de drukker om de hoek enzovoort. Ook loop je zelf volledig het risico, je kunt verlies lijden. Hoe meer boeken je laat drukken, hoe goedkoper je de verkoopprijs kunt maken en hoe meer je misschien ook verkoopt; hoe meer geld je echter ook kwijtraakt, als je de boeken niet verkoopt. Op deze manier kun je wel een ISBN regelen, maar je zorg er niet voor dat je boek via het CB te verkrijgen is. Dat is een groot nadeel. (Dat kan ook eer wel, door je aan te sluiten bij De vrije uitgevers, maar dat kost je heel hoge bedragen om lid te worden en daarbij ook nog eens ongeveer een euro per boek. Dat kan alleen uit als je van plan bent om veel boeken uit te geven. Kleine reguliere uitgevers zitten hier ook vaak bij, onder meer de uitgever van mijn trouwcolumns, Leonon Media). Een groot voordeel is dat je de verkoopprijs lager kunt houden dan bij pod-uitgevers. Aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is een verschil tussen POD en POD: Publish on Demand zijn uitgeverijen die gaan uitgeven als het wordt gevraagd. De vraag komt van de schrijver. Daarom wordt de schrijver vaak gevraagd om een bijdrage (geld, e-mailadressen, verplichte afname). De commerciële visie van Publish On Demand is dat de schrijver de uitgever betaalt. Het aantal verkochte boeken speelt nauwelijks een rol. Hoe een boek in de markt gaat liggen is voor de uitgever daarom geen overweging bij het aangaan van een contract met de schrijver. Een andere naam voor Publish on Demand is "vanity press". Print on Demand is een service van drukkerijen: ze drukken een boek pas als er vraag naar is. De vraag komt dus van de lezers. Deze techniek wordt veel door de small press gebruikt en kan ook door reguliere uitgevers gebruikt worden om oudere boeken nog aan te blijven bieden. Uiteraard is Print on Demand ook een ideale oplossing voor Publish on Demand (er hoeft niet geïnvesteerd te worden in druk als er geen vraag is van de lezers). "Small press" zijn min of meer reguliere uitgeverijen. Het verschil is dat ze minder boeken uitgeven dan de reguliere uitgevers, en meestal minder boeken per druk. Soms werken ze alleen met Print on Demand of met e-Books. Small Press-uitgeverijen hebben vaak een idealistisch oogpunt of bedienen een niche in de markt. Small press wordt vooral door hartstocht bedreven. Small press geeft niet alles uit, er is redactie, maar er kan ook een bijdrage van de schrijver gevraagd worden. Door kwaliteit te leveren heeft het wel een goede naam, maar de promotiemogelijkheden zijn beperkt. Er is ook geen geld om de hele goede redacteuren aan te trekken. Imprint: Een imprint is een onderdeel van een grotere uitgever. Die hebben bijvoorbeeld een bepaalde imprint (merk) voor hun jeugdboeken, of voor genreboeken.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aanvulling op reguliere uitgevers: - royalties zijn gemiddeld 10% van de verkoopprijs minus btw. Dus als er in de verkoopprijs 6% btw zit (zoals in Nederland), gaat die 6% eerst van de prijs af, en dan pas worden je royalties berekend. - in geval van een prentenboek, wordt de 10% verdeeld over schrijver en illustrator, afhankelijk van hoeveel werk ieder er aan heeft. Ik dacht dat dat 3-4% tegenover 7-6% was (dus meer voor de illustrator). Er zijn vast mensen die hier aanvullingen op kunnen doen. Zelf heb ik ooit een prentenboek gemaakt met een illustrator en grafisch vormgever (typograaf). Een reguliere uitgever wilde deze uitgeven, en we moesten zelf beslissen hoe we de royalties wilden verdelen. Normaal verloopt de grafische vormgeving via de uitgeverij en is de 10% alleen voor de schrijver en illustrator, maar wij hadden de vormgever zelf geregeld, dus die moest in de 10% gerekend worden. De illustrator en ik hebben toen besloten tot 4/4/2. De typograaf had er het minst werk aan, en de illustrator en ik evenredig, omdat het mijn project was en ik alle begeleiding en coördinatie deed, en de uitgevers zocht. Dus dat zijn dingen om met elkaar te overleggen.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik in het rijtje mis, is eigenlijk nog de moderne manier van uitgeven: e-books en digitale prentenboeken. Zou interessant zijn om die er ook bij te betrekken (weet er zelf helaas te weinig vanaf).

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik in het rijtje mis, is eigenlijk nog de moderne manier van uitgeven: e-books en digitale prentenboeken. Zou interessant zijn om die er ook bij te betrekken (weet er zelf helaas te weinig vanaf).
Het maakt voor het type uitgever niet uit in welke vorm er wordt uitgegeven. Denk dan bijvoorbeeld ook aan luisterboeken, grote-letter-boeken, etc.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt natuurlijk zelf ook in eigen beheer uitgever zonder een uitgever te worden. Dan heb je ook geen isbn, maar dat wordt toch vreselijk overschat. Bij mijn eerdere twee boeken in eigen beheer kon het de boekwinkels waar ik het legde niets schelen of er wel of niet een isbn op stond. En bestellingen van outsiders heb ik misschien een stuk of drie gehad. Vreselijk overtrokken, dat belang van een ISBN. Op mijn nieuwe eb-boek staat er dan ook geen. Mensen kopen het via mij, via mijn eigen kanalen zoals mensen die ik weer ken en die reclame maken of naar aanleiding van krantenartikelen in de regio.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je aanvulling, schlimazlnik. @Zjors, maar kan je zonder isbn ook een bibliorecensie krijgen dan? Nee toch? En mét zo'n recensie maak je kans dat bibliotheken je boek aanschaffen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel hoor. ISBN is alleen om te bestellen handig. Maar je stuurt zelf je boek naar hen op en ze moeten toch bij jou bestellen. Dus er is geen verwarring. Maar de meeste EB-boeken komen gewoon niet in de bieb. Daar moet je je ook bij neerleggen. Of je moet iets uitzonderlijks hebben en daar mag je best eens zelf kritisch naar kijken.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Zonder isbn krijg je inderdaad geen bibliorecensie. Als je in eigen beheer uitgeeft trouwens ook niet. Net van iemand gehoord. Misschien is het anders, hoewel het voorgaande geval nog maar net speelt.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aanvulling op Judy's aanvulling: je vergeet de boekhandelskorting nog:
Aanvulling op reguliere uitgevers: - royalties zijn gemiddeld 10% van de verkoopprijs minus btw minus boekhandelskorting . Dus als er in de verkoopprijs 6% btw zit (zoals in Nederland), gaat die 6% eerst van de prijs af, dan de ca. 40% boekhandelskorting en dan pas worden je royalties berekend.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Zjors zegt (ik heb bij mijn uitgever ook niet met boekhandelskorting te maken gehad).

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors, maar kan je zonder isbn ook een bibliorecensie krijgen dan? Nee toch? En mét zo'n recensie maak je kans dat bibliotheken je boek aanschaffen.
Ik heb het voor de zekerheid nog eens nagevraagd bij Biblion (want mijn 'Zusje, dat ben ik' heeft ook geen ISBN) en het is dus niet noodzakelijk om een ISBN te hebben. Zonder dat wordt het gewoon ook beoordeeld als ze het 'voldoende' vinden.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas geleden heb ik twee boeken verzonden naar Biblion. Het kan een paar maanden duren voordat je antwoord krijgt op de vraag of je in de bibliotheek kan worden opgenomen. Ik kreeg te horen dat ze mijn boek (eigen beheer) hadden doorgezonden maar dat ze het in principe dat niet vaak doen.