Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waar ben jij benieuwd naar bij schrijven door man/vrouw?

Zolang je met de randomstandigheden bezig blijft, kom je niet tot de essentie. In gans de discussie over "wat vrouwen moeten schrijven?" vind ik nergens antwoord op die ene vraag die bij mij blijft hangen. Bij deze dus: Heren, wat willen jullie van een vrouw lezen dat je niet van een man wil/kan lezen? Dames, wat willen jullie van een man lezen dat je niet van een vrouw wil/kan lezen? Daar ben ik nu eens benieuwd naar. De rest vind ik politiek en doet voor mij niet terzake. Mijn persoonlijk antwoord: ik lees graag mannen omdat ze me een blik gunnen op hoe zij de wereld zien, het leven ervaren. Ik vind het mooi te ontdekken dat ze niet van een andere planeet komen, ik haal er een gevoel van verbinding uit.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heren, wat willen jullie van een vrouw lezen dat je niet van een man wil/kan lezen?
Niets en alles. Ofwel het onderscheid man - vrouw interesseert mij als lezer geen bal. Is het boek goed? Daar gaat het om, niet om de sekse van de schrijver. We moesten maar eens ophouden met gendergeleuter.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Daar zijn boeken ook voor. Het maakt mij ook niet uit of het van een vrouw of een man komt. Ik maak geen onderscheid, zo sportief ben ik dan wel weer.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eens. Ik stap ook in een bus ongeacht of het door een man of vrouw wordt gereden. Als ik maar thuiskom. Ik bedoel maar: ik lees een boek om de inhoud, niet om de persoon die het heeft geschreven. Als blijkt dat het verhaal en de stijl me aanspreken, kan ik besluiten meer te lezen. Maar ook dan heb ik niet gekozen voor het geslacht van de auteur. Een interessante vraag voor mij zou zijn: als je nagaat wie de laatste 100 boeken die je hebt gelezen hebben geschreven, kun je dan zeggen dat ze door meer vrouwelijke of meer mannelijke schrijvers zijn geschreven? Ik heb er nooit bij stilgestaan en als ik nu doordenk op mijn vraag dan besef ik dat het antwoord mij niet boeit.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees zelden of nooit een boek dat door een man is geschreven. Ik voel mij niet thuis in die belevingswereld. Mijn boekenkasten puilen dan ook uit van al het moois dat vrouwen kunnen schrijven. En nee, ik ben geen watje. Het vrouwelijke in de mens is mij waardevoller dan wat ook.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees zelden of nooit een boek dat door een man is geschreven. Ik voel mij niet thuis in die belevingswereld. Mijn boekenkasten puilen dan ook uit van al het moois dat vrouwen kunnen schrijven. En nee, ik ben geen watje. Het vrouwelijke in de mens is mij waardevoller dan wat ook.
Jammer, dan mis je toch heel wat.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zolang je met de randomstandigheden bezig blijft, kom je niet tot de essentie. Dames, wat willen jullie van een man lezen dat je niet van een vrouw wil/kan lezen?
Er is geen reden waarom ik iets niet van een vrouw wil/kan lezen. Ik lees een boek omwille van het boek, omdat de inhoud/het plot/het genre me aanspreekt. Ik heb nog nooit een boek wel/niet gelezen omdat het door een man/vrouw geschreven is. Ik sta er totaal niet bij stil. Voor mij persoonlijk valt het verschil blijkbaar nauwelijks op.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er dan zo'n verschrikkelijk groot verschil tussen boeken die door vrouwen en mannen zijn geschreven wat betreft inhoud e.d? Dat valt toch allemaal vrij mee lijkt me. Als er een film wordt geregisseerd zie je toch ook niet per se terug of daar een vrouw of een man achter steekt? Het gaat om de spanning en dergelijke, en die kan zowel mannen als vrouwen aanspreken. Dus nee, ik hoef niets per se van een vrouw te lezen. Ook niet per se iets omdat het van een man komt. Allerlei regels als show don't tell, is dat per se vrouwelijk. Nee, er is niet zo'n groot verschil lijkt me. Bij mij gaat het om hoe iets geschreven is. Dat is ook gewoon het allerbelangrijkst. Het onderwerp is niet belangrijk. Hoe iets geschreven is maakt een boek. Of dat nou om shoppende vrouwen gaat of criminele moordenaars. Het eerste kan veel leuker en spannender zijn dan het tweede, door de manier waarop het geschreven wordt.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als er een film wordt geregisseerd zie je toch ook niet per se terug of daar een vrouw of een man achter steekt?
Ik vind het bijzonder dat je bij een film aan de regisseur denkt en niet aan de scenarioschrijver.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het maakt mij totaal niet uit of een boek is geschreven door een man of een vrouw. Wel vond ik het in mijn vroege puberteit prettig om boeken te lezen waarbij ik mij kon identificeren met de hoofdpersoon.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het geslacht van de auteur zou niet ter zake moeten doen. Zelfs als een vrouwelijke invloed van een schrijfster de invalshoek van een boek zou beïnvloeden, zou een goede mannelijke auteur in staat moeten zijn om dit ook op te kunnen roepen. Dat heeft dus meer met kwaliteit te maken dan met sekse, lijkt me. En omgedraaid zou een schrijfster ook mannelijk moeten kunnen schrijven om zich in te leven, anders zouden verhalen van een vrouwelijke auteur met mannen in de hoofdrol voor de lezer niet herkenbaar (genoeg) zijn.