Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Omgeving/ruimte beschrijven

Voor mijn verhaal moet ik een bepaalde belangrijke omgeving beschrijven. Het is de bedoeling dat die beschrijving niet te langdradig wordt, maar wel goed overkomt. Kort maar krachtig dus. Is er een bepaalde manier wat schrijf-techniek betreft, die ervoor zorgt dat de lezer zich tijdens het lezen in de beschreven omgeving 'waant'? (Volgens mij heeft 'Het nachtcircus' van Erin Morgenstern dit effect op mensen. Ik heb het boek al besteld, puur om haar techniek te analyseren heheh) Misschien even een meer concrete vraag: Op welke schrijf-technische manier kan je het beste een omgeving of ruimte beschrijven? Dit eventueel verhelderd met wat voorbeelden :) (welke woorden wel/niet gebruiken, afwisseling korte/lange zinnen, mooischrijverij wel/niet?)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elizabeth George heeft in haar (schrijf)boek 'Wie schrijft...' daar twee hoofdstukken over geschreven met fragmenten en duidelijke uitleg. Misschien dat je het boek nog in de bieb kunt vinden en anders is hij 2e hands ook nog wel te verkrijgen (bij bol.com). Die twee hoofdstukken gaan voornamelijk over sfeer, beschrijvingen, locatie, landschap en hoe je dit als schrijver kan overbrengen naar de lezer. (De overige hoofdstukken van het boek zijn trouwens ook de moeite waard :P). Er zijn meer schrijfboeken die deze technieken behandelen, maar ik vond haar uitleg erg verhelderend.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me dat het volgende dingen belangrijk zijn: - voorkneden van de lezer. Als je nooit iets over een omgeving beschrijft, en dan ineens wel, is het een stijlbreuk. Door overige omgeving ook te beschrijven kun je de overgang soepeler maken. "Het was binnen donkerder dan buiten" heeft meer impact als je eerst een felverlichte tuin beschrijft. Je kunt meer vergelijkingen maken: "Het is net de gribus van m'n oom, maar dan minder geparfumeerd" (mits je daarvoor de hut van die oom hebt beschreven). - ga na wat belangrijk is in die specifieke omgeving: de sfeer of waar dingen zich bevinden? Zorg bij dat laatste dat je tenminste steeds weet waar wat is en waar je personages zich bevinden. Dat kun je op een plattegrond met pionnen doen, of in een doos met poppetjes, maar bijvoorbeeld ook in Second Life. 3D inrichten wordt ook aangeboden door IKEA en Funda. - wil je de sfeer goed beschrijven, zorg dan voor de juiste woorden/synoniemen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe het met poëzie werkt, wat voor sfeer daarin vaak met een paar woorden wordt opgeroepen. Dit is overigens iets dat maar weinig schrijvers onder de knie hebben, sfeer beschrijven. - maak van de omgeving een personage. Laat de andere personages ermee interacteren. Niet: op de tafel stond een vaas; maar: op de tafel zag hij een vaas staan. Of: Hij pakte de vaas die op tafel stond. Of: "Lies, pak jij die vaas van de tafel?"

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de tips! Ik zal nog even wachten met het aanschaffen van dat schrijfboek, al zag het er veelbelovend uit. @schlimazlnik Ja, sfeer is inderdaad ook belangrijk. Ik ga nu een stukje bij proeflezen posten, waarin ik een sfeer probeer te beschrijven. Misschien wil je daar eens naar kijken, kijken of het goed overkomt. Ik schets trouwens altijd plattegronden van mijn ruimtes, zodat ik weet hoe ik bijvoorbeeld de weg naar een kamer moet beschrijven, of waar wat in een kamer staat. Ben bang dat het wel nog veel oefenen wordt :/ Thanks anyway!