Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

prozagedicht of gedicht?

Hallo allemaal, Na veel zoeken heb ik voor mezelf nog geen concreet antwoord kunnen vinden dus hoop ik dat jullie een antwoord hebben op de volgende vraag. Wanneer is iets een proza gedicht en wanneer is het een gedicht? Dus wat is nu precies het verschil tussen deze twee? Misschien is het voor jullie een simpel iets, maar voor mij is het lastig achter het antwoord te komen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gaat het hier niet om: Wat vind jij een prozagedicht? Waar moet dat voor jou aan voldoen? En waarom wil je in die vorm schrijven? Voor mij is er niet voor niets verschil tussen proza en poezie. Een gedicht is iets geen proza en een stuk proza is geen gedicht. Als proza in ritme en versvoeten geschreven is is het dan een prozagedicht? Voor mij heeft een gedicht naast ritme en metrum nog verdichting nodig, klankrijmen(daarmee bedoel ik niet het rijmen), poetische beelden, maar dat vind ik. Dat is natuurlijk niet 'de regel'. Wat maakt het voor het schrijven uit hoe de vorm heet, behalve als je speciaal die vorm wilt gebruiken.(ik schrijf een light vers anders dan een sonnet of een haiku)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prozapoezie is voor mij een korte tekst met verdichtelijke eigenschappen, die zonder dichtregels opgesteld wordt. Je kunt dat ook nog een vrij vers noemen, maar overheerst de tekst en de letterlijkheid, vind ik het proza-poezie. Poezie gebruikt taal meer overdrachtelijk en is gebonden aan regels rondom rijm, vorm en ritme. Als je het echt wilt uitzoeken, kun je het beste voorbeelden van beide vormen zoeken en die naast elkaar leggen. Vooral het verschil tussen vrij vers en prozapoezie is meer iets dat je voelt, dan dat je uit kunt leggen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@lizeke Bedankt voor je reactie! @Hilde Cornelis Het is niet zo dat ik me voor ik begin te schrijven of tijdens het schrijven druk maak over wat ik nu schrijf... Ik schrijf al een tijdje (wat in mij ogen gedichten zijn) en zou het gewoon fijn vinden om nu eens te kunnen bepalen waar mijn stijl ondervalt. @Marja Nou het is dus juist niet zo dat ik perse in een vorm wil schrijven, ik vraag het meer omdat ik achteraf graag zou willen weten in welke vorm het geschreven is. Ik vind het fijn om te weten in welke vorm ik schrijf omdat er soms wedstrijden zijn waar je in een bepaalde vorm moet schrijven... Vaak stuur ik dan maar niks in omdat ik denk, tja het is een gedicht maar als dit een totaal andere dichtvorm is denken ze pfff die weet niet eens wat ze zelf schrijft... Het is meer het idee van, je staat toch wel een beetje voor aap als je zelf niet eens weet wat je schrijft? @Ceredwin Bedankt voor je reactie! @Déesse-en-France Heel erg bedankt! Dit ga ik even goed bestuderen!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Hallo allemaal, Na veel zoeken heb ik voor mezelf nog geen concreet antwoord kunnen vinden dus hoop ik dat jullie een antwoord hebben op de volgende vraag. Wanneer is iets een proza gedicht en wanneer is het een gedicht? Dus wat is nu precies het verschil tussen deze twee? Misschien is het voor jullie een simpel iets, maar voor mij is het lastig achter het antwoord te komen.
Er zijn epische gedichten (verhalen op rijm) en lyrische gedichten (daar gaat het meer om het vertolken van een gevoel, een sfeer, een impressie). Misschien heb je hier ook iets aan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vergelijking_tussen_… N.B.
Ik (...) zou het gewoon fijn vinden om nu eens te kunnen bepalen waar mijn stijl ondervalt.
Een stijl is iets anders dan een vorm. In poëzie zowel als in proza zijn er verschillende stijlen en vormen. Ik weet niet wat je nu precies in deze quote verstaat onder stijl?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een stijl is iets anders dan een vorm. In poëzie zowel als in proza zijn er verschillende stijlen en vormen. Ik weet niet wat je nu precies in deze quote verstaat onder stijl?
Ik bedoelde idd de vorm... *sorry* ps. Dank voor de antwoorden, ik denk dat ik er zo'n beetje achter ben ik welke vorm ik mijn gedichten schrijf... Lyrieke gedichten. :)

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Is het een idee dat je eens iets op Proeflezen plaatst, Daisy? Dan is het wat gemakkelijker voor ons met je mee te denken.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaaa, maar mijn favoriete schrijfsels zijn in het engels en dat mag niet... Zal straks even zoeken of ik nog iets leuks in het nederlands heb! -edit, heb ik iets gevonden, zet ik het (dacht ik) in proeflezen, blijkt dat ik het in dit gedeelte van het forum plaats! Sorry! Hopelijk kan iemand dit snel verplaatsen?