Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven op vakantie

Hey iedereen! Ik vertrek binnenkort voor een maand op rugzakvakantie. Tijdens mijn reis zal ik verder blijven schrijven aan mijn verhaal, maar nu vroeg ik mij af hoe jullie orde en structuur bewaren tijdens het reizen? De meeste notities en aantekeningen staan op mijn computer. Met notities en aantekeningen bedoel ik synopsis, verhaalstructuur/verloop, personage profielen, dingen die ik niet mag vergeten, enz... Ik neem geen computer mee, wel een notitieboekje. Wat doen jullie in zo'n geval? Printen jullie alle belangrijkste notities af, schrijven jullie deze beknopt in een notitieboekje, of zitten ze in jullie geheugen gegrift zodat een leeg notitieboekje volstaat om de schrijversdraad ook op vakantie weer gemakkelijk op te nemen? Natuurlijk is dit voor iedereen anders en hangt het ook zelfs van het soort verhaal af dat je aan het schrijven bent. Toch zou ik graag weten hoe jullie orde en structuur in het schrijverschap bewaren wanneer jullie ergens ten velden zijn. :)

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De belangrijkste dingen zitten bij mij inderdaad gewoon in mijn hoofd. Vaak zet ik wel een aantal dingen al in een notitieboekje, maar dat zijn vooral de dingen waaraan ik dan misschien zou willen werken. Verder doe ik niet veel bijzonders, want ik heb gemerkt dat het tijdens een vakantie toch altijd anders loopt dan verwacht. (Spontaan inspiratie krijgen of nieuwe inzichten / ideeën). Het grootste deel van wat ik tijdens een vakantie bedenk schrijf ik ook nog niet op (en wat ik opschrijf in korte bewoording), dan heb ik er mooi de tijd voor om mijn ideeën van alle kanten te bekijken en in gedachten na te gaan wat het beste werkt. Maar zoals je al zei is het natuurlijk voor iedereen anders. Ikzelf heb ook wel periodes gehad, op vakantie, waarin ik zonder moeite hele hoofdstukken op papier zette. In elk geval heel veel plezier en succes! Waar ga je precies heen?

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zo'n envelop op de harde kanten van mijn notitieboekje geplakt waarin ik synopsis, plotuitwerking, karakterprofielen enz. in heb zitten voor het geval ik ze er even bij wil pakken. Dan kun je deze toch meenemen in je notitieboekje en raak je ze ook niet kwijt :) Wel zo klein mogelijk printen :P

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga zelf nooit op vakantie zonder netbook (= een minilaptop, weegt bijna niks) waar ik mijn werk op zet. Daarnaast neem ik altijd 2 usb-pennen en een flashcard als back-up mee. Daar staat ook alles op wat ik nodig heb, en daarop sla ik ook weer mijn nieuwe bestanden op. Verder neem ik dan nog een favoriet schrijfboek en een dummy en pennen mee. Maar goed, mocht je geen netbook hebben/willen: - je notitieblok - voldoende pennen - 1 geprint A4-tje waarop je je basisstructuur en de belangrijkste notities hebt staan (kun je in je notitieblok plakken of nieten) - evt. nog een uitdraai van (een deel van) je manuscript als je echt aan een bepaald deel wil werken/herschrijven; als je verder wil schrijven vanaf een bepaald punt, kun je bijvoorbeeld ook alleen het laatste hoofdstuk uitprinten (evt. klein en dubbelzijdig afgedrukt; sommige printers kan je zo instellen dat ze 2 of 4 pagina's per kant afdrukken). Fijne vakantie!

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tijdens een rugzakvakantie zou ik juist de belevenissen en indrukken van die vakantie opschrijven en niet door blijven werken aan een ander verhaal. Ik vind dat als je op reis bent, dat je dan je aandacht op je omgeving moet richten in plaats van in gedachten bij je (fictie?)verhaal te zitten.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tip: als je stukken hebt uitgewerkt, kun je ze per post aan jezelf sturen. Scheelt weer sjouwen met de rugzak.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt iedereen! Er zitten hele nuttige tips bij. Xuchiejlala: Jouw tip heb ik al meteen overgenomen. :) Heel handig! Kimym: Ik ga naar Peru.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Judy schreef:
Ik ga zelf nooit op vakantie zonder netbook (= een minilaptop, weegt bijna niks) waar ik mijn werk op zet. Daarnaast neem ik altijd 2 usb-pennen en een flashcard als back-up mee. Daar staat ook alles op wat ik nodig heb, en daarop sla ik ook weer mijn nieuwe bestanden op. Verder neem ik dan nog een favoriet schrijfboek en een dummy en pennen mee.
Ik zie tot mijn verbazing dat op mijn 'schrijflijstje' voor de komende vakantie exact hetzelfde staat. Mijn Asus netbook heeft een accuduur van een uur of zes. Je kunt er bij een beetje geschikt weer dus waar dan ook de hele avond mee buiten zitten. Mijn vrouw is een verwoed lezeres en dat levert een perfecte combinatie op. Maar er zijn grenzen. Vakantie blijft wel vakantie. Als we 's avonds uit gaan eten of mensen ontmoeten, zal ik het echt niet in mijn hoofd halen op de klok te gaan kijken om te zien of ik ook nog een stuk kan schrijven. :)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb vrijwel altijd de outline eerst op papier uitgewerkt voor ik hem eventueel overzet op de computer, in atoma-schriftjes zodat ik ze kan verplaatsen van ideeën- naar verhaalschriftje. In jouw geval zou ik de belangrijkste informatie uitprinten en meenemen. Ik ben het overigens niet met Via eens, voor mij zijn rugzakvakanties ook ideaal om eerder bedachte verhalen eens eindelijk uit te schrijven, tijdens lange bus- en treinreizen, of op café enzovoort als je in je eentje reist. Indrukken opdoen doe ik uiteraard ook, maar die moeten dan toch wat sudderen in mijn hersenpan, die gebruik ik pas maanden of jaren later.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Orde en structuur' is een 'all inclusive' Club Med verblijf en geen Nepalese rugzakvakantie. Zelf zou ik niets meenemen om te schrijven. Potlood en papier zijn overal ter wereld te krijgen. In tegenstelling tot een pen schrijft een potlood onder iedere omstandigheid* en een punt slijpen kan aan iedere steen. Papier is zelfs gratis. Ieder eenzijdig of beperkt bedrukt vel voldoet. Ook de plaatselijke krant. Schrijf jouw tekst haaks op de geprinte en het is leesbaar. Tekst geschreven met plaatselijk gevonden materiaal maken je manuscript hoe dan ook uniek – een perfect souvenir. Over ‘souvenir’ gesproken: als je bedrukt papier gebruikt om te schrijven, zul je jezelf feilloos herinneren (se souvenir) wáár je het hebt geschreven. Daarna de tip van schlimazlnik. Ervan uitgaand dat je het meest belangrijke nooit vergeet: vergeet je dingen van jouw manuscript 'die je niet mag vergeten' tijdens jouw vakantie, dan kun je jezelf na thuiskomst afvragen of je deze niet zou moeten schrappen of aanpassen. *Een anekdote ter illustratie: terwijl de Amerikanen naarstig een pen ontwikkelde die zelfs in een gewichtsloze toestand bleef schrijven, namen de Russen een potlood mee de ruimte in.

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had hier eerst een andere reactie neergezet, maar dat ging over mijn vakantie. En dat is niet echt nodig. Ik hoef niet overal met mijn neus tegen de voorruit te zitten. Wat ik wilde zeggen: soms maakt een ontmoeting/bezoek tijdens je vakantie zo'n onuitwisbare indruk dat een pen/potlood en papier niet nodig zijn. Thuis komt het verhaal wel. En figuurlijk is een punt niet altijd nodig. Een komma is soms beter, omdat dat verhaal niet áf hoeft te zijn.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en een punt slijpen kan aan iedere steen.
Aan dat potlood? En hoe krijgt die steen het hout van rond de punt? En hoe doen de Russen dat?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tip: als je stukken hebt uitgewerkt, kun je ze per post aan jezelf sturen. Scheelt weer sjouwen met de rugzak.
Brrrr, ik moet er niet aan denken dat het verloren raakt bij de post. Niks tegen mijn collega's, maar er raken regelmatig dingen 'kwijt' die vanuit het buitenland deze kant uit moeten komen - of vertraagd, met weken; lekker dan, ben je zelf eerder thuis dan je schrijfsels. Als ik op vakantie ben, ben ik op vakantie. Ik ga dan niet doelbewust schrijfspullen meenemen. Mocht ik op een idee komen, dan vind ik daar wel papier. Een pen heb ik sowieso altijd bij me. Meer heb ik niet nodig. Maar in eerste instantie zal ik het schrijven óók even "op vakantie" sturen.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aan dat potlood? En hoe krijgt die steen het hout van rond de punt?
Ook vandaag nog worden er met behulp van stenen de meest dodelijke punten geslepen aan hout. Een (kap-)mes werkt ook - maar daar kom je het vliegtuig niet mee in.
En hoe doen de Russen dat?
Ik verwacht niet dat ze hebben gewacht op een langszij zwevende meteoriet om hun potloden te scherpen. Ze hebben vast ook een puntenslijper bij zich gehad. Mijn eerder commentaar in een enkele zin samengevat: [succesvol] schrijven is, net als reizen, geen kwestie van noviteiten, maar van creativiteit, flexibiliteit en geduld.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eerder commentaar in een enkele zin samengevat: [succesvol] schrijven is, net als reizen, geen kwestie van noviteiten, maar van creativiteit, flexibiliteit en geduld.
mooi

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Carl Iedereen zal wel moeten lachen maar ik heb je geliked Ik zit zelf in zo'n wedstrijd (zie onderschrift) en ben echt zo blij dat heel veel SOLlers mij hebben geliked Ja Carl klik maar op mijn onderschrift haha Ff serieus ik heb dit onderwerp ff misbruikt om je te vertellen Dat het liken binnen een seconde gepiept was maar ik je bijdrage niet kon openen. Tja ik geloof ook niet dat iedereen mijn geweldige bijdrage leest, dus ik heb je toch geliked om te zien hoe snel het ging. Bij mij duurt het iets langer.. Ik wens je veel succes en hoop dat je ff bij mij komt kijken