Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dagboekfragmenten omvormen tot een boek

Beste allen, Ik ben bezig met het schrijven van mijn eerste boek. Ik schrijf over iets dat ik heb meegemaakt gedurende een periode van tien jaar. Tijdens die tien jaar heb ik een dagboek bijgehouden en daarin heb ik over de belangrijkste gebeurtenissen geschreven. Mijn vraag is hoe ik dit het beste tot één verhaal kan verweven. Is het een optie om het boek te laten bestaan uit dagboekfragmenten? Dus losse verhalen van dagen/periodes die in de lange lijn samen wel één verhaal zijn. Alle tips zijn welkom. Alvast heel erg bedankt!

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn gevoel zegt dat je goed kunt schrijven. Je kunt een aantal dagboekfragmenten (per onderwerp bijvoorbeeld of gewoon in volgorde) omvormen tot een hoofdstuk. En dan weer, en dan weer, enzovoort. Of voor ieder jaar een hoofdstuk, tien hoofdstukken dus.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Peetrebel, Bedankt voor je reactie en tips! Misschien is het handig om te weten dat het gaat om een ziekte die ik heb gehad. Het begon toen ik 16 was en nu ben ik 27. Maar in met name de laatste jaren is er veel gebeurd. Dus in sommige jaren is er zo weinig gebeurd dat ik er geen hoofdstuk over kan maken. Ik vind het erg lastig om te beslissen wat ik hiermee moet. Misschien dan toch maar gewoon hoofdstukken en dan af en toe een sterk dagboekfragment... Nogmaals bedankt voor je hulp!

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Desalniettemin :D Is die ziekte inmiddels helemaal voorbij dan? Voor de eerste jaren, waarin minder is gebeurd, kun je vooral inleidende beschietingen houden over die ziekte, research doen over de ziekte zelf. En over wie je bent, en waarom je die ziekte 'gekregen' hebt. Daar is wel wat van te maken. Geen dank voor me reactie, hoor. Ik dacht niemand zegt wat ...

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou de dagboekfragmenten niet als zodanig publiceren, maar herschrijven naar een al dan niet chronologisch verhaal. Kies de meest intense gebeurtenis als de start van je verhaal, ook al is dat pas geleden, en bouw van daaruit verder.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als tip kan ik je dit aanraden: lees 'Het Bureau' van J.J. Voskuil. Hm, ik maak de laatste tijd misschien te veel reclame voor wijlen Voskuil. Och ja, ze zeggen: over de doden geen kwaad, hé.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Desalniettemin! (Leuke naam, trouwens :) ) Het hangt er misschien ook vanaf of je het verhaal in de ik-persoon schrijft, of het autobiografisch is of dat je over een fictieve persoon schrijft die meemaakt wat jij hebt meegemaakt. Ik neem maar even aan dat het de ik-persoon wordt, maar verbeter me een als ik het verkeerd zeg... Verhalen over ernstige ziektes, zeker als ze zo lang duren, kunnen nog wel eens heftig zijn. De vraag is misschien ook in hoeverre je dat wilt overbrengen op je lezers, en of die beoogde sfeer uit je dagboek naar voren komt. Als je het intenser of juist minder wilt maken, zou ik zeggen: wissel stukken uit je dagboek die je graag wilt gebruiken met nieuwe stukken. Dit kun je dan in verhaalvorm doen of in dagboekvorm (je lezers hoeven niet te weten dat niet alles in jouw gepubliceerde 'dagboek' helemaal authentiek is...). Als je je dagboek eigenlijk wel precies goed vind, kun je ook beginnen met dat gewoon te gebruiken, eventueel met wat kleine aanpassingen. Als je er later nog niet tevreden mee bent, kun je altijd meer toevoegen of dingen veranderen in de indeling. Ik vind het in ieder geval een mooi idee!

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is zeker een heel mooi idee voor een verhaal, die dagboekfragmenten. Ik weet alleen niet zeker of alleen maar dagboek fijn is om te lezen. Het ligt er natuurlijk aan hoe je het hebt geschreven. Heb je het al geschreven met de bedoeling om er een boek van de maken, of is het meer een opsomming van gebeurtenissen en hoe je je daarbij voelde? Bij het laatste geval zou ik kiezen voor een mengeling: stukjes origineel dagboek, eventueel schuingedrukt of in een ander lettertype, en daartussen verhaal, wat als het ware de dagboekfragmenten aan elkaar rijgt, zodat je een prettig leesbaar verhaal krijgt waarin je misschien ook gemakkelijker kunt werken aan spanningsbogen, zinsopbouw, enzovoorts.