Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

gesprek uitgeverij: wat kan ik verwachten?

Hallo penvrienden (flauw, ik weet het), Ik heb een uitnodiging gekregen voor een vrijblijvend gesprek bij een uitgeverij n.a.v mijn opgestuurde manuscript. Ze waren erg positief over mijn boek. Maar wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij zo'n gesprek? Ik neem aan dat het een goed teken is dat ze me uitnodigen en dat ze niet zeggen: 'het was leuk, maar we doen er niks mee'. Maar toch weet ik niet wat ik erven moet verwachten. Zijn er mensen die ervaring hebben met dat soort gesprekken? Ik ben benieuwd! Groetjes!

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Helaas kan ik je hier niets over vertellen, maar ik wil je wel feliciteren! Wanneer heb je het gesprek? Geven ze je nog weken slapenloze nachten of is het binnenkort?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel! Haha, helaas nog wel drie weken vol slapeloze nachten... Ik vind het erg leuk en spannend, maar probeer niet TE blij te zijn, want het gaat alleen nog maar om een gesprek. Ik wil mezelf niet blij maken met een dode mus... Maar zo'n positieve reactie geeft me in elk geval wel goede moed om door te blijven schrijven!

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, volgens mij zijn hier wel al topics over geweest, heb je gezocht? Ik heb het zelf helaas niet meegemaakt, maar wat ik me meen te herinneren is het volgende. Het kan best zijn dat ze je boek niet uit willen geven, maar dat ze zo gecharmeerd zijn van je stijl dat ze het met je willen hebben over je verdere plannen. Of ze willen het wel uitgeven en met je bespreken wat er veranderd kan worden. Bij mijn weten wordt er sowieso vaak wel naar verdere plannen gevraagd. Maar ik ben dus geen ervaringsdeskundige, de 'echten' zullen je er nog wel iets over vertellen, lijkt me.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hey Solesto, Ten eerste gefeliciteerd met deze eerste stap zoals ik het maar even zal noemen. Ik had laatst ook voor het eerst een gesprek. Dat was dan wel niet met een uitgever (maar met een bedrijf voor theater en musical) maar het kwam er waarschijnlijk wel mee overeen. Het is inderdaad spannend maar waarschijnlijk zullen zij beginnen met praten. Zij zijn immers degene die je uitnodigen en die jou als perfecte kandidaat zien. Je hoeft waarschijnlijk alleen maar hun vragen te beantwoorden.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Solesto, Ik heb zelf ook zo'n gesprek gehad. Ik had niet een heel ms opgestuurd, maar alleen wat fragmenten, dus de situatie is niet helemaal hetzelfde, maar toch. De uitgever heeft eea verteld over de uitgeverij, wat ze uitgeven en wat hun plannen zijn. We hebben gepraat over mijn plannen en ideeen (in het algmeen en specifiek met mijn ms) Hij heeft me wat tips gegeven voor het schrijven. We hebben de fragmenten die ik had opgestuurd besproken en hij heeft me uitgelegd waarom bepaalde dingen wel/ niet werken. Al met al was het vooral een kennismakingsgesprek. Heel leuk, heel leerzaam. Ik zou me er niet te zenuwachtig voor maken. Wat voor jezelf kan helpen is zoveel mogelijk uitzoeken wat de uitgever precies uitgeeft (fonds) en een lijstje maken van vragen die je graag wilt stellen. En vooral: geniet ervan. Ze gaan niet voor niets tijd investeren in jou. Er is in elk geval iets opgevallen in jouw werk!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Solesito, Als een uitgeverij de moeite doet om je op gesprek te vragen, kan je er vanuit gaan dat ze interesse hebben in jouw werk. Of het dan precies om je opgestuurde manuscript gaat of over je verdere plannen, is inderdaad niet zeker. Maar als ze geen potentieel zouden zien in je schrijven, hadden ze je echt niet uitgenodigd. Daarvoor hebben ze het meestal veel te druk. Vaak willen uitgevers polsen of een manuscript geen toevalstreffer was. Als ze jou als debutant publiceren, kost hen dat een pak tijd en geld. Dus kunnen ze maar beter op zeker spelen en er zich van vergewissen dat er na dat debuut nog iets moois zit aan te komen. Anders is de moeite een beetje voor niets. Je hoeft je dus niet zenuwachtig te maken. De interesse is er al. Nu gewoon eerlijk zeggen waar het voor jou op staat. En dan komt het vast in orde. Veel succes! Tine

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een uitnodiging voor een gesprek is een goed teken, een heel goed teken. Ga er gewoon lekker openminded naar toe. Toon interesse in de uitgeverij. Ach, het is net een echt sollicitatiegesprek. Ik heb vorig jaar voor het eerst zo'n gesprek gehad. Ik verwachtte dat ik binnen een halfuur weer buiten zou staan, maar ik heb er echt uren gezeten. Rondleiding door het bedrijf gekregen, met allerlei mensen kennisgemaakt. Ik voelde me zó welkom. Het was echt een warm bad. Vaak is een gesprek met een auteur een welkome afwisseling in het bureauwerk voor een redacteur. Bedenk dat je dus aan beide kanten waarschijnlijk zwaar zit te genieten. Carpe diem. Toi-toi-toi.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Solesito, Allereerst: van harte gefeliciteerd! Als freelance redacteur kan ik helemaal onderschrijven wat Tine hierboven ook al zegt: de uitgeverij wil nu vooral weten of je niet een eendagsvlieg bent in wie ze nu veel tijd en moeite zouden stoppen, maar waar verder niet veel meer uit komt. Dus mocht je dat nog niet gedaan hebben, dan is dit de tijd om even goed je verdere schrijfplannen op een rijtje te zetten. Verder wil de uitgeverij even checken of je qua persoonlijkheid een beetje prettig in de omgang bent, en niet een of andere mafketel die meteen begint te roepen dat er geen komma aan zijn manuscript veranderd mag worden. Maar dat zit bij jou wel goed volgens mij, dus daar hoef je je ook geen zorgen over te maken. Je kunt zelf ook nog wat vragen stellen, bv over het soort boeken dat de uitgeverij uitgeeft, hun visie, wat ze zoeken in potentiële auteurs, en specifiek over jouw manuscript, bv of ze nog veel redactionele begeleiding zullen geven etc. Maar zoals de anderen ook al schreven: ze nodigen je niet voor niets uit, je hebt echt al een voet tussen de deur (of eigenlijk sta je al met een been in de gang)! Succes! Houd je ons op de hoogte? S.G.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Bedankt voor jullie reacties! Ik maak me niet echt zorgen om het gesprek zelf, maar meer om het resultaat. Ik hoop echt dat ze het willen uitgeven :rolleyes: . Misschien neem ik ook alvast wat nieuw werk mee. Ik ga sowieso wat boeken van de uitgever lezen (het gaat om een kinderboek). Verder zal ik proberen om me niet als een mafketel te gedragen :unibrow: @Helga, is in dat gesprek van jou ook verteld dat ze het willen uitgeven? Ik houd jullie op de hoogte!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niets aan toe te voegen, behalve mijn felicitaties! En ik zal voor je duimen dat het net zo goed voor je uitpakt als het 'kennismakingsgesprek' bij mij heeft gedaan. Staat er al ergens op het forum iets over je ms? En ik ben ook erg benieuwd welke uitgever natuurlijk :nod: Edit: Trenke schreef het al, er is hier al eens een topic over geweest. Ik zal even voor je neuzen of ik het kan vinden. En nog een edit: Je stelde de vraag aan Helga, maar ik geef gewoon eigenwijs antwoord. Tijdens dat gesprek is mij destijds niet gezegd dat ze zouden uitgeven, wel dat ze erg veel in zagen maar dat de commerciele kant nog bekeken moest worden. Want geld steken in een debutant doen ze niet zomaar natuurlijk, het helpt enorm als je laat weten nog meer plannen te hebben of al andere verhalen in de pen of zelfs klaar. Maar na het gesprek hoorde ik al heel snel dat het 'ja' was geworden.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Solesito, die kogel was via de mail al min of meer door de kerk gegaan, bedenk ik me nu je het vraagt. Voor de rest had het gesprek dezelfde functie als jouw gesprek: kennismaken, kijken of ik geen mafketel was ( }) ), polsen of er nog meer boeken in het vat zaten. Ik vond het super-, superspannend, dat kan ik me nog goed herinneren. Sterkte met slapen de komende weken... :\\

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vooral niet zenuwachtig zijn, Solesito. Wees jezelf en bedenk dat zo'n uitgever ook maar een mens is. :D

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nogmaals dank voor jullie virtuele steun :D . @Ing en Helga, leuk dat het zo goed is gegaan bij jullie! Ik had dat vorige topic ook al gelezen, maar die situatie was net iets anders omdat haar ms nog niet af was. Nou, ik heb veel zin in het gesprek en het wordt vast heel gezellig :nod:

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Solesito, ik ken je gevoel heel goed. Binnenkort, op 19 maart, heb ik mijn tweede auteursgesprek. En ik weet helemaal niet echt wat ik kan verwachten, bij mijn eerste uitgever ging het heel anders, toen was het al via de mail en over de telefoon besloten en beklonken. In opdracht. Maar nu, nu moest ik aangeven of ik wist wanneer het af was en hoe ver ik exact was... Ze wisten al wel waar het over zou gaan maar toch. Nu moet ik wachten tot 19 maart en het voelt inderdaad als een sollicitatiegesprek. Nou ja, jezelf maar blijven, denk ik. Wat moet je dan, hè, transformeren in iemand anders? Lekker onbevangen ernaar toe gaan. Laat het over je heen komen. Rrrrrrrustig blijven.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Zoals beloofd zal ik even een verslag geven van het gesprek. Er werd eerst uitgelegd hoe de uitgever ongeveer werkte. Daarna vroeg hij wat mijn schrijfplannen waren en of ik iets over mezelf en mijn boek kon vertellen en aan het eind gaf hij aan geinteresseerd te zijn en een contract op te stellen. Die moet binnenkort hopelijk af zijn (ik heb nog steeds niet 100% zekerheid, maar wel 90%...) Het was kort maar krachtig. Ik hoop echt dat het iets wordt (geloof het pas als ik het contract ondertekend heb). En...ik ben gewoon uit de stapel manuscripten gepikt, heb geen schrijfopleiding en geen enkele ervaring, dus er is hoop voor iedereen op dit forum! Bedankt voor jullie reacties en succes allemaal!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw Solesito, wat een goed bericht! Natuurlijk houd je een slag om de arm tot het ondertekend en wel is, maar toch, hoopvoller kan haast niet. Wil je al iets meer kwijt over je ms en de uitgever?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Solesito, wat leuk (en wat fijn dat je het ons even liet weten)! Geen teen, geen voet, maar allesbehalve je linker oorlel tussen de deur :D

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Geweldig. Dit is -op het forum Het Grote hart Onder De Riem item- de beste motivator die ik de laatste dagen heb gehad. Goed gedaan!!!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
nou ja, als je al zover bent om een contract op te stellen., dat is geen voet of een been in de deur, dat klinkt als bijna een party...super en van harte gefeliciteerd. :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke bedankt voor jullie lieve reacties! Aan de ene kant wil ik graag vertellen om welke uitgever het gaat en om welk boek, maar aan de andere kant vind ik het wel lekker als ik hier anoniem berichtjes kan bljven rondstrooien (niet dat ik in het eerste geval heel beroemd word natuurlijk, maar het gaat om het idee...). Leuk als ik een aantal mensen een hart onder de riem heb kunnen steken. Ik heb al zoveel negatieve dingen gelezen over uitgevers en dat het uitgeven van een boek een droom is die bijna onhaalbaar is als je gewoon een papieren manuscript opstuurt dat de moed me soms in schoenen zakte. Nou, het kan dus wel! Onthoud dat goed! Gewoon lekker doorschrijven want als ik het kan, kunnen jullie het ook!

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Solesito, je kunt in het gedeelte 'Alleen leden' een boekpresentatie plaatsen die niet voor buitenstaanders toegankelijk is en volgens mij ook niet door zoekmachines geïndexeerd wordt. Doe maar snel, want ik ben ook razend benieuwd! Hartstikke gaaf trouwens om dit topic te lezen, van de onzekerheid naar de juichstemming.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoop echt dat het iets wordt (geloof het pas als ik het contract ondertekend heb). En...ik ben gewoon uit de stapel manuscripten gepikt, heb geen schrijfopleiding en geen enkele ervaring, dus er is hoop voor iedereen op dit forum!
Je kan wel (een boek) gaan schrijven over hoe je zonder schrijfopleiding en met geen enkele ervaring toch succes kan hebben/ je dromen kunnen uitkomen op schrijfgebied. ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het goed begrijp sturen sommige van jullie al delen van je ms naar de uitgever voor dat het af is? Is dit slim?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het scheelt in ieder geval een hoop portokosten. Ik stuur geen hele ms's meer op. Als ze het eerste hfst. al niets vinden, lezen ze toch niet verder.