Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inkomstenbelasting België - uitbetaling auteursrechten

Vanmorgen uit Het Nieuwsblad gevist met de kop 'Belastingsbrief wordt dit jaar alweer ingewikkelder': "Ook voor de uitbetaling van auteursrechten komt er eeen aparte fiscale code, met nog eens een code voor de onkosten erbij." zie: www.nieuwsblad.be (ik kon de link naar het artikel niet zetten, site tijdelijk niet beschikbaar) Ik heb gebeld met Financiën en al wat zij mij kon zeggen was dat zij inkomsten uit bijberoep niet meer kennen, maar dat alles nu onder roerende inkomsten valt. Vanaf de eerste schijf van € 10.000 betaal je 50% belasting, iedere schijf daarbovenop 25%. Vanaf € 49.680 wordt uitbetaling van auteursrechten (royalties naar mijn idee) als hoofdinkomsten gezien. Weet iemand hier op het forum meer van het Belgische belastingstelsel? Hoe zit dat nu met die nieuwe regeling voor auteurs? Edit: zie ook: http://communities.kluwer.be/kluwer/author.aspx?i…

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Heet het uitbetalen van royalties in België het uitbetalen van auteursrechten? Wat verwarrend.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is er dan geen vrijstelling? Anders: vanaf de eerste euro dat je verdient als auteur gaat er de helft naar de belastingen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De uitgever houdt ook 15% belasting in op je royalties (mits zowel uitgever als auteur in Belgie woont)... betaal je dan extra?

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog wat rondgegoogled en ik las ergens dat de belastingvrije voet (zo'n € 6000,-) wel gehandhaafd blijft. @ Micha: "Dit impliceert dat de uitgeverij bij de betaling van auteursrechten 15% roerende voorheffing moet inhouden. Voor de auteur is die RV (roerende voorheffing-Jommeke) (tot een bepaald maximum aan auteursvergoeding) bevrijdend d.w.z. de auteur moet die inkomsten niet meer declareren in zijn belastingaangifte." (bron Kluwer - zie link in mijn eerste post) Er is heel wat discussie aan vooraf gegaan. Kunstenaars in België hadden geen statuut en begonnen ze een beetje te verdienen dan vluchtten ze naar het buitenland of richtten ze een VOF op. De Belgische kamer gaat ervanuit dat 98% van de kunstenaars niet van zijn creatieve vruchten kan leven (slik! Nog erger dan Sebes) en daarom een aangepast belastingstatuut moeten krijgen. Ik wacht het geduldig af. In mei valt het aanslagbiljet in de bus en tot 02/07/08 heb ik de tijd om die in te dienen. Tijd genoeg om duidelijke informatie te vinden.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn uitgever hield ook 15% in, tot we erachter kwamen dat het alleen geldt voor kunstenaars in Belgie dus toen kreeg ik het terug ;)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wacht het geduldig af. In mei valt het aanslagbiljet in de bus en tot 02/07/08 heb ik de tijd om die in te dienen. Tijd genoeg om duidelijke informatie te vinden.
Uhm...ben je dan al niet te laat... Hebben ze in Belgie niet zoiets als de Vereniging van Letterkundigen in Nederland? Een belangenvereniging van schrijvers.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij, maar pin me er niet op vast, is de belastingschijf voor auteurs in België verlaagt en houdt de uitgever bij het uitbetalen van de royalties deze direct in. Mijn uitgever is Belgisch en bij de laatste bespreking stelden ze, gekscherend, voor dat ik in België zou gaan wonen omdat dat belastingtechnisch veel voordeliger was. Hoe hoog dat % exact is, durf ik niet te zeggen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indien de uitgever bij de bron 15 % RV inhoudt, moet je daarna toch niet meer opnieuw belastingen betalen. Je moet toch maar één keer belastingen betalen.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oh, Zjors, het is tot 02/07/09! :unibrow: Ik ga eens googlen naar zo'n belangenvereniging voor schrijvers in België. Mijn situatie is anders, mijn uitgeverij zit in Nederland... Ik heb nog eens gebeld naar de belastingsdienst. Deze mevrouw zegt mij dat er niets veranderd voor auteurs. :confused: Daar ben ik nog niet zo zeker van. Volgens haar valt royalties onder uitbetaling van auteursrechten. (Dit is een breed gegeven omdat het hier om een kunstenaarsstatuut gaat, ook schilders, beeldhouwers, acteurs, regisseurs, zangers, liedjesschrijvers vallen eronder) Ik heb een e-mail adres losgepeutert waar ik mijn persoonlijke situatie kan uitleggen. Mocht iemand die ook nodig hebben, stuur mij even een berichtje. Ik zou niet willen dat de financiële dienst pakken plaagpost ontvangt. @Rapid: In de link van Kluwer staat De situatie is minder duidelijk voor vennootschappen en voor buitenlanders. Overeenkomstig een voetnoot op het nieuwe aangifteformulier dat op woensdag 11 februari is gepubliceerd op de site van FOD Financiën moet ook RV worden ingehouden bij betaling van auteursrechten aan vennootschappen en aan buitenlanders (tenzij dubbel belastingverdrag anders bepaalt). @ Ludo, je betaalt niet dubbel belasting. Als jouw uitgeverij 15% roerende voorheffing inhoudt, hoef je over je royalties verder geen belasting meer over te betalen, behalve als je boven de € 49680,- zit dan wordt het als je hoofdberoep aanzien. Edit: Die 50% op het bedrag van € 0 tot € 10,000 is voor de fortaitaire kostenaftrek. Na € 10.000 is dat slechts nog 25% Stel dat je 7000,- euro verdient, dan mag je 3.500,- euro kosten declareren. Fortaitair wil zeggen dat je geen schoenendoos vol bonnetjes moet bijhouden.