Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Gezocht: asprirant-auteurs voor korte masterclass

Ik heb als taak gekregen om aspirant-auteurs uit te nodigen voor een (gratis) korte masterclass op 16 april a.s. ter gelegenheid van de officiële lancering van Schrijversportaal, een nieuw initiatief op internet om beginnende auteurs de weg te wijzen op het terrein van schrijven en gepubliceerd worden. Een 'TomTom voor schrijvers in spe'. Ter ere van de opening van Het Schrijversportaal spreekt Renate Dorrestein eerst over Het geheim van de Schrijver. Daarna geven Simone van der Vlugt, Jan Siebelink en Nicolien Mizee, geregisseerd door Martin Hendriksma, antwoord op de meest prangende vragen van de aspirant-schrijvers die aanwezig zullen zijn. Ook de pers en een aantal uitgevers heeft zich aangemeld. De officiële opening van Het Schrijversportaal duurt van 15.00 tot 17.00 uur en vindt plaats in Teylers Museum, Haarlem. Belangstellenden kunnen zich opgeven bij Carla Voorendonk, e-mail: carvoo@xs4all.nl Zij coördineeert de masterclass.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, die "zij doet de masterclass coordineren" kromde mijn tenen ook nogal :')

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als freelance schrijver/journalist heb ik wel tijd. De aanmelding is verzonden, ik ben benieuwd.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
All said and done... ik ben wel in Nederland dan. Tenzij ik in antwerpen ben. Kun je je ook onder voorbehoud aanmelden?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi! Beetje te snel geschreven, sorry! Doe de tenen maar weer recht!! Nee, ze gokken niet op thuisschrijfmoeders (mag wel natuurlijk) maar het is een officiele lancering en die vinden meestal tijdens kantooruren plaats. Inschrijven onder voorbehoud vinden ze lastig, omdat er maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De website ziet er zeker prestigieus uit, evenals de informatie. Mijn vraag: voegt het Schrijversportaal echt iets toe aan de mogelijkheden voor de aspirant-schrijver, of is het een luxe uitziende nieuwe loot aan de grote bloeiende boom die vele wannabe-auteurs wil voorzien van inspirerende dan wel noodzakelijke voedingssappen, zoals schrijfcoaching, correctie, redactie en (ook weer) pod (Scribum: 25 euro per boek - afname 50 exemplaren -, inclusief lichte correctie, redactie, vormgeving en druk)? Het enige echte surplus dat ik zie, is dat aspirant-schrijvers vragen kunnen stellen aan gesettelde auteurs.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
P.S. Ik ben ook benieuwd waar de 'masterclass' uit zal bestaan. Is dat de lezing van Renate Dorrestein en de antwoorden op vragen van de aanwezigen?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben ook al zo nieuwsgierig. Jammer dat ik dit soort dingen niet kan doen. Wie wel gaat brengt toch wel verslag uit. he?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi! Denk dat het zeker wat toegevoegde waarde heeft Het Schrijversportaal, omdat je naast vragen aan auteurs ook informatie kan krijgen over auteurscontracten, buitenlandse rechten, enz. Ook schijnen ze goede mensen in de BackOffice te hebben. Ik heb gebeld en momenteel werken ze aan een scherm 'achter de schermen'. Heb het nagevraagd en er zitten mensen achter die jarenlang ervaring hebben en op mijn kwamen ze vrij oprecht over. Ze gaan het echt niet commercieel opzetten. Ze zetten je als ware aan het bureau van een expert die je verder op weg helpt. De masterclass wordt geleid door Martin Hendriksma en als auteurs geven Simone van der Vlugt, Jan Siebelink en Nicolien Mizee antwoord op alle gestelde vragen, die over je eigen manuscript mogen gaan. Ik kan helaas niet gaan, maar hoorde dat er nog vijf plaatsen open zijn.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb als taak gekregen om aspirant-auteurs uit te nodigen voor een (gratis) korte masterclass op 16 april a.s. ter gelegenheid van de officiële lancering van Schrijversportaal, een nieuw initiatief op internet om beginnende auteurs de weg te wijzen op het terrein van schrijven en gepubliceerd worden.
Van wie kreeg je die taak dan Boekenworm? Begrijp ik het goed dat jij niet bij de medewerkers van de site hoort?

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het Schrijversportaal. Ik heb hun website bekeken en ik er kwamen wat kritische vragen bovendrijven. Wie is "onze" literaire agent? Is dat A. Wesdorp? Waarom zo vaag? Wie is "onze" schrijfcoach? Is dat R. Bakker? Wederom, waarom zo vaag? Welke resultaten hebben de bovenstaande mensen geboekt in hun vak? Is dat misschien niet iets om mee te pochen en daarmee mensen over de streep te trekken? Ik bedoel, hoeveel schrijvers zijn er doorgebroken dankzij hun medewerking? Vragen over de beschikbare kwaliteiten/competenties en wat men als "klant" mag verwachten van deze mensen geldt tevens voor de hele lijst met medewerkers. Ik zit al jaren in deze business en bij bijna geen enkele naam "rings a bell". Ze gaan er prat op dat ze zo uniek zijn... maar op het gebied van manuscriptbeoordeling zijn ze dat al niet want je struikelt tegenwoordig over de toko's die dat doen. Is de "buffer" voor de uitgeverijen iets unieks? Misschien... maar waarom allemaal zo vaag? Want met welke uitgeverijen werken ze eigenlijk samen? Zijn ze zo uniek met een literair agent? Nee. Zijn ze zo uniek met een schrijfcoach? Nee. Zijn ze zo uniek met "stel een vraag aan een auteur en krijg antwoord"? Nee. En waarom worden mensen v.w.b. het "zelf uitgeven" naar Scribum doorgestuurd? Ik begrijp via de website "B for Books" de link wel met Scribum, daar gaat het niet om, maar Scribum is verre van goedkoop. Vijftig boekjes voor 1250 euro is hartstikke duur en dan schrijf ik dit nog heel diplomatiek. Het zou zo'n toko als Het Schrijversportaal juist sieren wanneer ze kennis zouden hebben van de markt en mensen door zouden sturen naar een kwalitatief goed bedrijf dat binnen het budget past van mensen en dus niet een soort van exclusiviteitsregeling opzetten met Scribum. Dat is pas dienstverlening, toch? Overal op de website zie je hoe je geld kunt overmaken - en ik word daar wat nerveus van - maar er blijven allerlei vragen hangen. Het webtijdschrift Blanco Regel pleit, tijdens discussies, al jaren voor een keurmerk voor commerciele bedrijven in de literaire wereld en dan hebben we het natuurlijk over de toko’s die zich richten op de amateurschrijver. Transparantie is een ander zeer belangrijk aspect. Deze website plaats ik in de categorie "nog iets te vaag". Misschien kunnen ze die "vaagheid" wegnemen. Het lijkt op dit moment wederom een initiatief dat gebaseerd is op het melken van de vette koe, pardon, de amateurschrijver.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo'n mooie website maakt inderdaad erg nieuwsgierig. Willen degenen die gaan uitgebreid aantekeningen voor ons maken?

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Naar aanleiding van het onderwerp van Frits: is iemand nog naar die masterclass geweest? En ik ben het met Griseo eens, het is allemaal niet heel erg transparant (om eens een term te gebruiken). Ze gebruikten in een bericht de zinsnede: "internetsite voor auteurs in spe om ze meer wegwijs te maken in uitgevend Nederland" Maar op de site staat helemaal geen informatie. Alleen maar verwijzingen naar betaalde activiteiten. Auteurs in spe is trouwens ook vreemd. Wat mij betreft ben je auteur vanaf de eerste creatieve letter die je op papier zet. Heb je nog nooit iets geschreven, dan hoef je denk ik ook niet wegwijs gemaakt te worden.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kon helaas toch niet aanwezig zijn in Haarlem... Wel heb ik vanmiddag de site bestudeerd, alle informatie daar gelezen en heb ik nu een beter beeld van de commerciële onderneming die achter het oorspronkelijk zo ideëel lijkende Schrijversportaal schuilgaat. Het klinkt onaardig, maar direct vond ik het al minder jammer dat ik toch niet kon gaan. Ik ben het eens met jullie opmerkingen en vragen.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Boekenworm blijkt een van de hoofdorganisatoren van Schrijversportaal te zijn. Ik sluit deze discussie maar even om verdere discussies te voorkomen.