Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Writer's block

Hier het beloofde topic over writer’s block. Kon niet echt een passende categorie vinden, plaats het dan maar bij 'overig". Het ene schrijversblok is waarschijnlijk het andere niet. Bij mij is het vooral angst voor succes, eigenlijk een soort verlegenheid. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Trek niet zo de aandacht. Er zitten, bij mij, ook elementen in van wat het “bedriegersverschijnsel” schijnt te heten. Het komt er op neer dat je ergens van binnen niet helemaal gelooft dat het waar kan zijn dat je zo succesvol bent. Je verwacht ieder ogenblik ontmaskerd te worden en de ontmaskering zal pijnlijk zijn. Bij anderen zit het misschien heel anders in elkaar. Maar wat de oorzaken ook zijn, er is eigenlijk maar één oplossing voor en dat is: schrijven. In een beschermde omgeving, dat dan weer wel. Ik heb gewerkt uit drie boeken die gelden als klassiekers op het gebied van writer’s block. Het zijn: The Artist’s Way van Julia Cameron, Writing Down the Bones van Natalie Goldberg en Becoming a Writer van Dorothea Brande. Als je ze alle drie wilt doorwerken, raad ik de volgorde aan waarin ik ze genoemd heb. Alledrie deze boeken bevatten een variant van de volgende oefening, die je nu meteen kunt doen: Je gaat zitten met pen en papier of aan je computer. Je stelt je als doel om een bepaald aantal bladzijden te schrijven of je zet een wekkertje. Voor schrijven met de pen werkt in mijn ervaring een aantal bladzijden goed, meestal drie. Aan de computer zet ik een wekkertje op 10 of 15 minuten. En dan schrijf je zonder ophouden en zonder je tekst terug te lezen, kan niet schelen wat er komt te staan, als je maar schrijft. Je let niet op typfouten, herhalingen, foute zinnen, wat dan ook. Je volgt gewoon de stroom van je gedachten, tot je tijd om is of je bladzijden vol zijn. Als je niets anders kunt bedenken dan “wat een stomme oefening dit kan echt niet helpen wat een onzin zeg ik weet echt niet wat ik moet schrijven echt niet” dan schrijf je dat dus gewoon op. Bij Cameron moet je dit twaalf weken lang dagelijks doen; de eerste acht weken mag je je schrijfsels niet eens teruglezen. Goldberg geeft een paar suggesties die op den duur je stijl erg ten goede zullen komen. En Brande leert je denken als een schrijver. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen met schrijversblok.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik heb deze in de kast staan. Een klein boekje in de vorm van een blok (haha :)) met 786 ideeen om uit een writer's block te komen. Vaak is het een verandering van methode of een nieuw idee. http://www.schrijvenonline.org/sites/schrijvenonline.org/files/images/writersblock.jpg

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goh, goed topic! Ik heb er nog niet erg last van gehad. Wel dat ik even niet wist hoe ik iets op moest schrijven. Na een tijdje wachten besloot ik verder te gaan met het verhaal en later dat stuk alsnog op te schrijven. Maar doordat ik mijn verhaallijn al weet, kon ik dat doen. Als het verhaal zich nog moet ontvouwen, wordt het een stuk lastiger. Ik onthoud je tips voor wanneer ik ze nodig mocht hebben....

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties. Leuk block, Dries! Nog even voor de duidelijkheid: writer's block niet verwarren met het "artistieke coma" (term van Dorothea Brande). Dit is de periode die een onderwerp nodig heeft om te rijpen voordat je er over kunt schrijven. Een soort incubatietijd, als het ware. Veel schrijvers houden zich dan bezig met woordloze ritmische bezigheden zoals wandelen, fietsen, handwerken etc. Maar dat is geen writer's block, het is een noodzakelijke fase van het schrijfproces.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant topic, tantebetje! Ik heb zelf niet vaak last van een schrijversblok, wel van een vrijetijdsblock of een energieblock waardoor ik niet aan schrijven toekom. Ik heb dan het idee dat ik toch geen tijd genoeg heb om wat fatsoenlijks op papier te krijgen, dus dan kan ik er beter niet aan beginnen en wachten tot ik een keer wat langer de tijd heb. Of ik voel me aan het eind van de dag, wanneer de kinderen eindelijk op bed liggen, zo futloos dat ik alleen nog maar op de bank hang, denkende aan wat ik had kunnen schrijven als ik me wat fitter voelde. Haha, nu ik het zo opschrijf besef ik hoe destructief ik bezig ben ;) (Dank voor dit inzicht).
Bij Cameron moet je dit twaalf weken lang dagelijks doen; de eerste acht weken mag je je schrijfsels niet eens teruglezen.
Wordt er in de boeken die je noemt ook iets verteld over de achterliggende gedachte achter deze oefening(en)? Wat zorgt ervoor dat je van je writer's block afkomt door deze dagelijkse oefening te doen, voor twaalf weken lang? Activeer je daarmee een deel van je hersenen dat verantwoordelijk is voor je creatief denken, is het een kwestie van conditionering? Waarom mag je de eerste acht weken je schrijfsels niet eens teruglezen? Daar ben ik benieuwd naar :) .

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken deze oefening en heb dit een paar keer gedaan. Ik kom bijna altijd uit op een hoop onzin in dagboekstijl. Eén keer heb ik op deze manier het begin van een science fiction verhaal(tje) geschreven, maar het kon me niet boeien. Wat ik wel uit deze oefening heb gehaald, is om gewoon te schrijven als ik er tijd voor vrij heb gemaakt. Ik ga zitten achter mijn computer, start Word op en begin. Niet schrijven heeft bij mij meer te maken met gebrek aan concentratie, te veel dingen die me afleiden, in mijn hoofd of in mijn directe omgeving. Tot nu toe dan... :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een schrijversblok dat je kunt oplossen door van methode te veranderen of door een nieuw idee, dat noem ik eigenlijk geen writer's block, dan zit je gewoon even vast met een tekst, dat is eigenlijk meer een technisch probleem. Maar goed, het is maar hoe je 'writer's block" definieert. Wat ik writer's block noem, dat is wat Pebbles beschrijft. Dat je allerlei redenen verzint om niet te hoeven schrijven. Allerlei smoesjes. Sorry Pebbles! De meeste schrijvers zijn hun loopbaan begonnen door te schrijven naast een baan en vaak naast een gezin, soms 's morgens vroeg, soms 's nachts, waar of wanneer het maar mogelijk was. Als zij dat konden, kun jij het ook. Dorothea Brande geeft hier specifieke oefeningen voor. Nu ga ik eens kijken of ik ook zo'n mooie quote kan maken. Wordt er in de boeken die je noemt ook iets verteld over de achterliggende gedachte achter deze oefening(en)? Wat zorgt ervoor dat je van je writer's block afkomt door deze dagelijkse oefening te doen, voor twaalf weken lang? Activeer je daarmee een deel van je hersenen die verantwoordelijk is voor je creatief denken, is het een kwestie van conditionering? Waarom mag je de eerste acht weken je schrijfsels niet eens teruglezen? Nou, het lijkt er nog niet op, eens kijken wat er gebeurt als ik hem verstuurd heb. Maar nu mijn reactie daar op: Ik voor mij ben eigenlijk niet zo geïnteresseerd in de theorie achter een methode: er zijn talloze methodes met prachtige overtuigende theorieën die in de praktijk niet of nauwelijks werken. De vraag waarmee ik door het leven ploeter, is: werkt het? En dit werkt. Die methode van Cameron, die kun je het beste gewoon van begin tot eind doorwerken, domweg doen wat er staat. Je verandert met de snelheid van het licht. Het is dus niet zo dat je writer's block verdwijnt en dat de rest van je leventje hetzelfde blijft, nee, alles verandert want jij verandert. Door de oefeningen te doen, vind je jezelf. Dat maakt je hele leven veel bevredigender en als een soort bijwerking kom je ook nog van je writer's block af.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(quote=tantebetje) Hier komt het citaat (/quote) De gewone haken moet je vervangen door de vierkante. [deze dus] Of je klikt gewoon op 'citeren' rechtsonderaan het bericht dat je wilt citeren en dan staat het er al. Tekst die je niet wilt citeren kun je dan weghalen. Nog even on-topic: ik moet wel zeggen dat ik nu pas eindelijk de rust heb gevonden in mijn leven om serieus te gaan schrijven. Ik wilde het jaren geleden al, maar het lukte niet omdat er nog te veel andere dingen waren die me bezig hielden, er waren nog te veel nieuwe dingen om te ontdekken. Die zijn er nog steeds, maar er is nu een evenwicht :D

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ AndreaClimbing: Dank je wel, ik ga het meteen weer proberen.
Wat ik wel uit deze oefening heb gehaald, is om gewoon te schrijven als ik er tijd voor vrij heb gemaakt. Ik ga zitten achter mijn computer, start Word op en begin.
Volgens mij heb je daarmee bereikt wat iemand met writer's block wil bereiken: dat je meteen kunt gaan schrijven als je er tijd voor hebt vrijgemaakt. Ik heb dit honderden keren gedaan en nog nooit uit de rommeltekst iets literairs gehaald, het is meestal prut en bagger en nog eens prut. Maar blijkbaar moet dat er dan even uit. Ik knap er altijd van op. Met de oefeningen van Goldberg ligt het wat anders: daar ga je echt beter van schrijven en vaak kun je stukjes tekst die je op die manier geproduceerd hebt, vervolgens weer ergens voor gebruiken, met wat herschrijven.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet schrijven heeft bij mij meer te maken met gebrek aan concentratie, te veel dingen die me afleiden, in mijn hoofd of in mijn directe omgeving. Tot nu toe dan... :)
maar dit valt dus wel weer onder mijn definitie van writer's block.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik writer's block noem, dat is wat Pebbles beschrijft. Dat je allerlei redenen verzint om niet te hoeven schrijven. Allerlei smoesjes. Sorry Pebbles! De meeste schrijvers zijn hun loopbaan begonnen door te schrijven naast een baan en vaak naast een gezin, soms 's morgens vroeg, soms 's nachts, waar of wanneer het maar mogelijk was. Als zij dat konden, kun jij het ook. Dorothea Brande geeft hier specifieke oefeningen voor.
Je hoeft geen excuses te maken tantjebetje, je hebt helemaal gelijk. Het heeft met discipline te maken, met keuzes, met prioriteiten. Ik ben erg benieuwd naar die oefeningen van Brande. Heb je daar ook nog een voorbeeld van? Ga ik in de tussentijd op zoek in de bieb naar haar boek.
Ik voor mij ben eigenlijk niet zo geïnteresseerd in de theorie achter een methode: er zijn talloze methodes met prachtige overtuigende theorieën die in de praktijk niet of nauwelijks werken. De vraag waarmee ik door het leven ploeter, is: werkt het? En dit werkt.
Dat is het belangrijkste, dat het werkt. En áls het werkt, dan vind ik het dus wel interessant hoe dat komt. Daar kun je verder niets mee, maar dat is gewoon mijn nieuwsgierigheid naar hoe de mens in elkaar steekt.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet schrijven heeft bij mij meer te maken met gebrek aan concentratie, te veel dingen die me afleiden, in mijn hoofd of in mijn directe omgeving. Tot nu toe dan... :)
maar dit valt dus wel weer onder mijn definitie van writer's block.
Mooi hè, die quotes? ;) Een writer's block is toch iets min of meer chronisch? Niet als het een keer een dagje niet lukt toch?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pebbles: de eerste oefening van Brande is: iedere dag een half uur of een uur eerder opstaan dan je gewend bent. Wekker zetten, pen en papier (of je laptop natuurlijk) op je nachtkastje. Zodra 's morgens de wekker gaat, meteen schrijven, kan niet schelen wat (zie boven). Gewoon in bed, als dat mogelijk is in jouw situatie. Je mag niets lezen voordat je begint met schrijven. De volgende morgen ga je verder, zonder terug te lezen wat je de dag ervóór geschreven hebt. Nou daarna gaat ze je wat langer achtereen laten schrijven, 's morgens. En als dat eenmaal makkelijk gaat, komt oefening 2: aan het begin van de dag kijk je in je agenda en kies je een moment waarop je waarschijnlijk zult kunnen schrijven. Je maakt nu een afspraak met jezelf om op die tijd inderdaad te gaan schrijven. Als het moment aanbreekt, laat je alles uit je handen vallen bij wijze van spreken, en je gaat schrijven. Bijvoorbeeld 10 minuten, of een kwartier, net wat je met jezelf hebt afgesproken. Die afspraak is heilig, je moet je er echt aan houden. Weer schrijven op de bovenbeschreven manier. Iedere dag op een andere tijd. Op die manier leer je elementaire discipline in het schrijven. De auteurs van deze boeken hebben wel een theorie over hoe het komt dat het werkt, ik vind het allemaal vrij mistig, maar als jij er wat aan hebt, prima natuurlijk. Maar ik breng het vast niet goed over, snap maar half wat ze bedoelen. Misschien kan jij het me ooit nog eens uitleggen :) @AndreaClimbing: geneste quotes, dat is helemaal mooi! Als het een dagje niet lukt: hangt er van af hoe vaak je zo'n dagje hebt hè. Maar is allemaal een kwestie van definitie.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, tantebetje, daar is dan je beloofde topic over het writer's block! Interessant en inspirerend. Ik lees het met genoegen en heb er op op dit moment weinig aan toe te voegen, behalve dat ik me afvraag of deze oefeningen echt helpen tegen writer's block, of dat ze meer je geest vrijmaken om te gaan schrijven, maar ... het schrijven lukt daarna gewoon nóg niet. Wat dan? Tegelijkertijd ben ik heel benieuwd wat er in het Block van Dries staat. Geef nog eens een blaadje weg, Dries?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marriejeanne: leuk je hier weer te ontmoeten. Ik zou graag willen dat ik op iedere denkbare vraag een antwoord wist, maar ja ik ben God niet hè, da's wel eens lastig :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pebbles: de eerste oefening van Brande is: iedere dag een half uur of een uur eerder opstaan dan je gewend bent. Wekker zetten, pen en papier (of je laptop natuurlijk) op je nachtkastje. Zodra 's morgens de wekker gaat, meteen schrijven, kan niet schelen wat (zie boven). Gewoon in bed, als dat mogelijk is in jouw situatie. Je mag niets lezen voordat je begint met schrijven. De volgende morgen ga je verder, zonder terug te lezen wat je de dag ervóór geschreven hebt.
Nou zeg, dat is grappig! Gisteravond voor ik naar bed ging had ik het lumineuze idee om mijn wekker eens een half uur eerder te zetten, zodat ik die tijd kon gebruiken om te schrijven. En nu vind ik jouw berichtje! In bed schrijven vind ik niet handig, ik zet mijn laptop de avond van te voren alvast klaar op de eettafel, dan is het een kwestie van naar beneden lopen, laptop opstarten en typen maar. Het ging goed vanochtend (om half zeven, 6:30!), in een kwartier tijd 850 woorden getypt, zonder aarzelingen. Ik gebruik daarvoor Write or Die, dat helpt me enorm om door te schrijven en me niet te laten afleiden. Het was ook wel fijn om zo vroeg, in alle rust, er even voor te gaan zitten. Ik ben echt een ochtendmens, dus wat dat betreft is het voor mij geen probleem om vroeg op te staan. Tantjebetje, hoe is het met jouw discipline gesteld eigenlijk? Heb je jezelf al helemaal uit het writer's block weten te halen?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, tantebetje, daar is dan je beloofde topic over het writer's block! Interessant en inspirerend. Ik lees het met genoegen en heb er op op dit moment weinig aan toe te voegen, behalve dat ik me afvraag of deze oefeningen echt helpen tegen writer's block, of dat ze meer je geest vrijmaken om te gaan schrijven, maar ... het schrijven lukt daarna gewoon nóg niet. Wat dan?
@ Marriejeanne: leuk je hier weer te ontmoeten. Ik zou graag willen dat ik op iedere denkbare vraag een antwoord wist, maar ja ik ben God niet hè, da's wel eens lastig
Ik dacht dat het misschien in een van de boeken stond?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mariejeanne: sorry voor mijn flauwe opmerking, ik voelde me overvraagd. Ik weet niet overal een antwoord op. De methodes die ik genoemd heb, die werken, maar daarna kun je nog andere problemen overhouden. Die je dan ongetwijfeld weer op andere manieren kunt oplossen. @Pebbles: 850 in een kwartier, dat is mij nog nooit gelukt! In bed schrijven doe ik ook niet, vind ik ook niet handig. Maar zo staat het er, dus dat schrijf ik dan als ik het doorgeef. Wat is Write or Die, hoe werkt dat? Van de drie boeken die ik genoemd heb, ben ik eerst gaan werken uit het boekje van Brande, die twee discipline-oefeningen dus. Brande schrijft: als het je herhaaldelijk niet lukt, geef het idee om schrijver te worden dan maar op. Nou, mij lukte het herhaaldelijk niet en ik ben ontmoedigd afgehaakt. Weer jaren niet geschreven. Maar het bleef knagen. Toen op een dag het boek van Cameron uit de kast gehaald, dat daar ook al tien jaar stof zat te verzamelen. Dat helemaal doorgewerkt. Dat lukte. Soms wel met veel moeite, maar ik heb het voor elkaar gekregen. En toen was ik aan het schrijven. Voor het eerst sinds jaren. Daarbij moet ik bekennen, dat ik nóg een pijl op mijn boog heb, die ik nog niet genoemd heb. Dat is EFT, een soort therapie. Bovendien gebruik ik bepaalde NLP-technieken. Daarmee ruim ik mijn weerstanden op. Ik doe het zo: ik stel mezelf een bepaalde taak, bijvoorbeeld schrijven, maar kan ook iets anders zijn waar ik weerstand tegen heb, bijvoorbeeld mijn belasting doen of zo. Op de tijd die ik heb gepland voor die taak, ga ik er voor zitten. Dan komen de weerstanden op, gaat helemaal vanzelf.:) Als de weerstanden te sterk zijn om het klusje goed te klaren, dan ga ik in plaats daarvan mijn weerstanden opruimen. Het lijkt een omslachtige manier en dat is het ook. Maar uiteindelijk werkt het. Nadat ik jarenlang helemaal niet heb kunnen schrijven, lukt het me nu bij vlagen. Daar tussendoor zit ik dus weken te werken aan het opruimen van mijn weerstanden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is Write or Die, hoe werkt dat?
Als je hier even klikt http://lab.drwicked.com/writeordie.html, kom je op de site van Write or Die. Volgens mij wijst de rest dan voor zich. Je kunt een aantal woorden aangeven die je wilt typen, je kunt ook tijdslimiet stellen. Elke keer als je te lang stopt met schrijven, krijg je een irritant geluid te horen. Als je doortypt, gaat het geluid weer weg. Als je het gehaald hebt klinkt een overwinningsriedeltje :D . Je kunt allerlei dingen instellen naar persoonlijke voorkeur, daar kom je vanzelf achter als je er een beetje mee aan het priegelen bent.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vraagje. Als je nu het tegenovergestelde hebt van een block, hoe werk je daar dan aan en hoe heet het dan? Ik heb zóveel ideëen, niet normaal. Als ik die allemaal nog wil uitwerken voordat ik op 87 jarige leeftijd overlijd, lukt het nog niet. 87, :eek: dat betekent voor mij nog bijna dertig jaar, maar goed. Ik barst soms uit elkaar van de plannen, krijg het er warm van en ik word zenuwachtig, met als gevolg dat er helemaal niets van mijn plan terechtkomt. Rara, gekken moeten er ook zijn. :D

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pebbles: ah, dank je. Dan moet ik dus eerst het geluid van mijn computer weer in orde maken. Heb laatst te hard aan een van de boxjes getrokken... @Jaqueline:
Vraagje. Ik barst soms uit elkaar van de plannen, krijg het er warm van en ik word zenuwachtig, met als gevolg dat er helemaal niets van mijn plan terechtkomt.
Jaqueline, dit klinkt in mijn oren toch gewoon als een vorm van writer's block. Vanwege het resultaat. Zo'n block is slim, het kan zich op allerlei manieren vermommen. De bottom line is: schrijf ik of schrijf ik niet? Niet dus, conclusie: je blokkeert jezelf.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zóveel ideëen, niet normaal. Als ik die allemaal nog wil uitwerken voordat ik op 87 jarige leeftijd overlijd, lukt het nog niet. 87, :eek: dat betekent voor mij nog bijna dertig jaar, maar goed. Ik barst soms uit elkaar van de plannen, krijg het er warm van en ik word zenuwachtig, met als gevolg dat er helemaal niets van mijn plan terechtkomt. Rara, gekken moeten er ook zijn. :D
Dan ben ik ook een gek, want ik heb precies hetzelfde, Jacqueline! En het erge is, zodra ik geinspireerd word, krijg ik ideeen en door het enthousiasme komen er nog meer ideeen en dan blijft het vaak daarbij en gebeurt er uiteindelijk niets. Ik kan helemaal iebel worden van de gedachte aan tijd. Help! Hoe ga ik al die dingen in godsnaam uitwerken? Ik denk nu ineens aan een jaar of 17 geleden, toen ik uit al die leuke mogelijkheden (qua opleidingen) zomaar iets koos. Ik heb allerlei kwaliteiten, om gek van te worden (ik had graag 1 echt talent gehad, maar ja...) en toen besloot ik dat er heel veel leuke opleidingen zijn en ik er gewoon eentje moest kiezen. Dat was echt bevrijdend. Nu merk ik dat er een bepaalde diepte begint te komen, steeds weer kiezen voor 1 ding (nou ja, 4 boeken tegelijk, dat mag nog...). Zodat ik later niet terugkijk op alleen maar verscheidenheid. Iets uitdiepen, dat is toch wel de uitdaging voor me en des te bevredigend. Je bent toch niet toevallig Tweelingen, Jacqueline?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yes Anoukplant, een rasechte tweeling ... Dus een vlinderachtig type die de vrijheid zoekt. Maar door al die plannen, heb ik juist géén vrijheid en dat belemmert dan. Zó erg dat ik er 's nachts van, én mee wakker word. Het eerste dat ik besef is dan een zin die ik kan gebruiken. Natuurlijk schrijf ik hem dan niet op, ik vind dat ik moet slapen. Zelfs 's nachts slapen de varkens dus ik ook. Hoewel ik erover denk om een piepklein bandrecordertje naast mijn bed te leggen, enfin daar denk ik al een jaar over en ik doe het niet om de een of andere reden. Toch een 'wrighters-block?' :crybaby: Bovendien, stel dat ik de gelegenheid zou nemen om alles in te spreken dat me invalt, dan heb ik nooit genoeg tijd in mijn leven om het uit te werken. Ik vraag me af waar ik me druk om maak ... :?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het enige waar een mens naar kan streven is gelukkig zijn. Als een mens meer wil dan hij kan bereiken, is hij ongelukkig. Het is daarom beter om plezier te hebben in het inspreken van ideeën, dan om het nut ervan te bedenken. Sprak hij filosofisch ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jaqueline: waarom probeer je niet gewoon eens, om alles op te schrijven wat daar ronddwaalt in je hoofd. Je gaat zitten met pen en papier of achter je computer, zet een wekkertje, als je denkt dat je heel veel te schrijven hebt, zet je het bijvoorbeeld op twee uur, en dan schrijf je je gewoon helemaal leeg. Niet stoppen, gewoon doorschrijven. Kijken wat er tevoorschijn komt. Dan een paar dagen laten rusten en daarna herlezen. En dan kies je het meest interessante idee er uit om verder mee te gaan. Dat wordt dan je eerste schrijfproject. Maar het zou wel eens kunnen, als je dit echt gaat proberen, dat je binnen de twee uur uitgeschreven bent, dat je niet verder kunt. Zelfs al weet je dat je nog allerlei ideeën hebt. Dan heb je dus writer's block. In dat geval is het waarschijnlijk beter om jezelf geleidelijk te wennen aan dit soort schrijfsessies: begin eens met 10 minuten en breid uit van daar. en voor de rest sluit ik me aan bij Dargor :)